MENÜ
  • Péterfy Bori: Nem énekesnő vagyok!

    Péterfy Bori & Love Band, Fehér Éjszakák és Tarantino... Múlt héten jelent meg a Péterfy Bori & Love Band új lemeze, a Fehér Éjszakák. Az énekes- színésznővel az új album dalairól, az együttesről, a jövőbeli tervekről és a dalszövegírásról beszéltünk, de szóba került Tarantino is.

    Miután először végighallgattam az albumot az volt az érzésem, mintha hirtelen eltűnt volna a Kettő és 2B érája és egyenesen a debütáló lemezetek folytatását hallgatnám. Te hogyan kezeled a Fehér Éjszakákat? Valaminek a folytatása, továbbgondolása vagy egy egészen új dolog kezdete?

    Mi is azt érezzük, hogy inkább az első albumnak a hangulata és veleje. Zeneileg erről Tövisházi Ambrus tudna többet mondani, hiszen a zenei kísérletezések és innovatív gondolatok, amikkel a Fehér Éjszakák tele van tűzdelve, nyilván egészen mások mint az előző albumoknál, főleg, hogy ő sok mindenen túl van… Több lemezt készített, sok lemez producerelésén van túl és persze azért eltelt öt év… De hangulatban és talán az egységes erejében ez az album valóban az elsőnek a világát hozza vissza.

    A dalokat hallgatva végig azt éreztem, hogy zeneileg egyszerre lettetek kísérletezőbbek és egyszerre léptetek bele egy kicsit a poposabb és sanzonosabb zenei világba. Pedig ahogy tapasztaltam az emberek eddig is sokszor nehezen helyeztek el titeket a magyar zenei palettán, egyszerre vagytok alternatív együttes, popegyüttes és rockegyüttes is. Milyen album lett a Fehér Éjszakák zeneileg?

    Én és Ambrus is így tudta megfogalmazni, hogy mivel én vagyok a szűk keresztmetszet, nekem írja a számokat, ez pedig eléggé meghatározza azt, hogy merre mozdulunk.  Én nem vagyok igazából énekes, én egy színész vagyok és a színészetből csöppentem ebbe a dologba. Vannak dolgok és irányok, amik nekem jól állnak. Ez a sokszínűség is jól áll. Én nem egy rockénekesnő vagyok vagy más, nincs behatárolt stílusom. Én játszom azokkal a dolgokkal, amiket próbálgatunk. Ez a kicsit sanzonosabb hangzásvilág az, amibe mindenféle zenei ötlet vagy irány ki tud mozdulni. Nekem van egy mély középhangom, ami egy olyan tartományhang, ami eléggé meghatározza, hová jutunk vagy juthatunk egy számmal.

    Ha már említetted a színészkedést, ismét minden dalban érezni azt, hogy nem csak énekelsz, hanem szerepet is játszol. Sokat segít ilyenkor az, hogy színésznő vagy? Egyáltalán direkt dolog ez?

    Nem is tudom megkerülni. Direkt talán úgy kerül bele – és amit mi nagyon is érzünk ennél a lemeznél – hogy ez az album olyan, mintha egy filmet nézne az ember. Amikor eléneklek egy számot vagy megírok egy szöveget, mindig egy filmet látok magam előtt, amiben magamat látom. Abszolút vizuálisan dolgozom és ez Ambrusra is jellemző. Volt, hogy megrekedt egy számnál és felhívott kétségbeesetten, hogy mondjam el neki a három kedvenc filmemet, azonnal megnézni és az fogja inspirálni. Nekem minden egyes számhoz van egy mozi a fejemben, amikor azt énekelem, akkor az megy közben.

    Milyen szituáció hat rád egy szöveg megírása előtt?

    Például van a Happy End című dal, ahol teljesen ez a jellemző. Itt a szövegnél egy film és a valóság összekeverésével játszom. Le van írva egy filmjelent, ami egy toposz, amit százezerszer láttunk filmben. Van egy elképesztő veszekedés, aztán előkerül a fegyver, megtörténik a gyilkosság, majd a menekülés, őrületes katarzisok. A valóságban pedig minden szánalmasabban történik. Ez egy régi közhely, hogy az élet utánozza a filmeket és nem fordítva. Manapság ez pedig végképp így van. Százezerszer van az, hogy az irányítja a mi viselkedésünket szinte tudat alatt, amit már filmekben láttunk és azért is reagálunk túl dolgokat, azért reagálunk túl drámaian, mert azt szoktuk meg. Belénk ivódtak ezek a nagyon teátrális és erős események, amiket a filmekbe muszáj besűríteni. A hétköznapokról mégsem szólhat egy film. Azt senki nem bírná megnézni.

    A jelenlegi és a régi daloknál is sokszor Tarantino jut eszembe, ha már filmekről beszélünk…

    Jó, ha Tarantino jut eszedbe, mert nagy kedvenc rendezőm. Nagyon izgalmas, ahova ő helyezi a női figuráit és a nőket a huszonegyedik században. Nem véletlenül kultikus, ikonikus nőalakok lettek az ő szereplői. Már csak ha arra a jelenetre gondolunk, mikor a Kill Bill elején, az első csaj megölésénél két rendes háziasszony beszélget és betoppan az iskolából hazaérkező kislány. Két hétköznapi nőt látunk, aztán történik valami egészen elképesztő dolog, ami a hétköznapi nőkkel nem történik meg, de fejben sokszor játszanak el ilyen gondolatokkal [nevet]. Egy nőnek sokszor jót tenne, ha olyan tulajdonságokkal rendelkezne, mint Tarantino bármelyik nőfigurája, akik meg tudják védeni magukat.

    Ezek az erős képek mindegyik albumotoknál jellemző volt és hasonlóak is. Mi a titkotok, hogy mégis ennyire erőteljesen életben tudjátok tartani a zenei világotokat és az együttest?

    Az biztos, hogy az élőkoncertezésnek sok köszönhető. A fellépéseket folyamatosan fejlesztjük, dolgozunk rajta, mind a külsőségeken, mind zeneileg. A számok színesítve vannak, áthangszereljük őket, folyamatosan van egy munka abban, hogy az élő koncerteken hogy tudnak a hangszerek még jobban, még stabilabban megszólalni. Ez minden zenésznek örök kérdés. Egy ilyen típusú zenekarnak mint mi vagyunk, elképesztően változik, hogy milyen körülmények között lépünk fel. Van, hogy a lehető legrosszabb hangminőséggel rendelkező kis klubban kell fellépnünk, másnap pedig egy nagyobb fesztiválon a nagyszínpadon. Olyan különbségek vannak, ami egy örök kihívás. Legyen egy állandó stabil színpadkép és megszólalás, ami mindenhol minőséget tud garantálni.

    Ez borzalmas nehéz feladat. Vannak is helyek ahol ez lehetetlen. Egy gólyabálon egy egyetemi aulában ez esélytelen. Bulit tudunk csinálni, de ha valaki ezt úgy akarja hallgatni, hogy mégis milyen a zenekar, az lehetetlen, hiszen egy üvegfedelű aulában nem tud megszólalni egy zenekar. Ezzel hétről hétre küzdünk és dolgozunk.

    Továbbá van a zenekarnak egy olyan zseniális motorja, mint Tövisházi Ambrus, aki elképesztően kreatív, folyamatosan önmagát és a körülötte lévő dolgokat megújító ember, aki borzasztóan odafigyel ezekre. Minden koncertet felveszünk, visszahallgatjuk és elemezzük. És mindig vannak terveink. Persze nehéz ebben a világban és ebben az országban tervezni, de mi egy optimistább zenekar vagyunk.

    Ahogy észrevettem, mostanában a koncertjeiteken egységes és rendkívül látványos lett a világítás.

    Lett egy fényesünk, ami eddig nem volt. Amikor visszatértem a szülés után ez volt egy első döntés, hogy mindenképpen hívunk fényest Ugye a színpadkép egy olyan dolog, amit nehéz kitalálni. Olyan kell, ami jól néz ki, bárhova fel lehet szerezni és nem kell hozzá egy külön busz. Valamilyen szintű fénypark pedig mindenhol van. A jó világítás pedig sokat tud dobni. Mi is egy olyan emberrel dolgozunk, aki pontosan tudja a zenei váltásokat, a számok hangulatát, a pontos fényváltás a dalokon belül pedig sokat tud a dalokhoz adni.

    Ha egy előadótól megkérdezem, hogy mi a kedvenc dala egy albumon, általában azt a választ kapom, hogy mindegyik dalt ugyanúgy szeretik. De mégis megkérdezem. Neked van jelenleg kedvenced a Fehér Éjszakákon?

    Itt különbség van, hogy melyiket szeretem énekelni, hallgatni vagy melyiket élvezem igazán koncerten. A Fehér Éjszakákat emelem ki, mert az egy olyan energiaszintű szám, amit már ha a beálláson eljátszunk, akkor nem bírok magammal. Úgy hat rám, hogy mindig, hogy legszívesebben kiugranék a bőrömből. Most koncerten a Szívem gyorsabban ver című szám is jól kezdett el működni, így az is elkezdett a kedvence listájára kerülni. A Happy Endet is nagyon szeretem. Gyakorlatilag lehet, hogy én is azt mondanám, hogy ugyanannyira szeretem az összes számot, de ha ki kell emelni, akkor a Fehér Éjszakát, a Happy Endet na meg a Szívem gyorsabban ver lenne a három, ami a legközelebb áll jelenleg.

    A Kettő című albumotok után nem sokkal megjelent a 2B, amin új dalok és a régebbiek áthangszerelt, lelassított verzió voltak hallhatók. Várható Fehér Éjszakák B?

    Volt olyan pillanat a stúdióban, amikor felvetődött, mert jó pár szám itt is lassú dalként indult, csak nem akartunk abba hibába beleesni megint, mint a Kettőnél. Ez volt Ambrusnak a nagy feladata, hogy a gyönyörű lassú témáiból [nevet] gyors dalokat csináljon. Volt egy gondolat, hogy csináljunk ennek is egy B-t, mert annyi szép dal készült, ami lemaradt és annyi dalnak van meg a lassú verziója, de ez most nem lesz. A lemez letölthető, bővített verzióján található néhány plusz dal, amik ilyen kezdeményezések, például a Tenger hajnalban, ami az egyik albumon szereplő dalnak a lassú, zenés változata.

    Rengeteg dalszövegíró dolgozott a lemezen, sok-sok különféle felállásban. Nem nehéz ennyi emberrel együtt dolgozni? Nem voltak néha veszekedések, hogy mi a jó, mi a rossz, mit vegyetek fel és hogyan?

    A szövegeknél most komoly cenzúrázások voltak. Nagyon sok szöveget utasítottunk vissza, amit pedig többen írtak, azok pedig éppen azért történt így, mert belenyúltunk, megváltoztattuk őket. A szöveggel rengeteg munka volt. Nehéz a magyar nyelv, ezt pedig  nemcsak mi mondjuk [nevet.] Viták nem voltak, mert azt mindenki elfogadja, hogy erről én és az Ambrus döntünk. Például a Futás című dalról írt egy szöveget a Tariska Szabolcs is, Hujbert Szabolcs is, írtam én is, de mind a három szöveget elvetettük, mert egyik sem működött. Aztán én írtam egy negyedik szöveget, amivel végül felkerült a lemezre ez a murder-ballada. Sok baj volt ezzel. Volt, hogy nagyon jó zenéket elvetettünk, mert nem voltunk elégedettek a szöveggel.

    Készültek egy különleges videóklip-projekttel, tudnál erről kicsit nekünk mesélni?

    Minden dalhoz készül egy klip. Nem tudjuk még, hogy mikor lesznek kész, mert úgy akarjuk kihozni, hogy mind a tizenegyet együtt. Van néhány, ami már elkészült. Nagyon izgalmas dolgok lesznek benne. A Futás című dalhoz például egy bábos klip készül Hollandiában, abban lesz egy Bori-báb aki csúnyán fogja végezni a vöröslámpás negyedben. Izgalmas és kreatív projekt, olyan ismerősökkel és művészekkel, akik a dalokhoz kreatív feladatokként állnak. Érdekes dolgok születnek. Idén már biztos nem jövünk ki ezzel, de a budapesti lemezbemutatón majd már látható lesz néhány.

    Boriék új albuma, a Fehér Éjszakák már a boltokban, digitálisan pedig két verzióban is letölthető. Az együttes nagy lemezbemutató-koncertje Budapesten lesz december 15-én a Barba Negrában lesz megtartva.

    Fotók: Merényi Dávid

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon