MENÜ
  • EGO – Mitől lesz egy tulajdonság domináns?

    Mai témánk még mindig az észleléssel kapcsolatos, röviden arra keressük a választ, hogy mitől lesz egy tulajdonság domináns. Vagyis, ha meglátunk egy embert, vagy hallunk róla valamilyen információt, akkor milyen szociálpszichológiai mechanizmusok lépnek működésbe, hogy kategorizálhassuk az illetőt. Habár ez a fajta első benyomás sok esetben torz, de mégis mindig és mindenki alkalmazza őket. Na de hogyan?

    Tehát adott egy kérdés: mit jegyzünk meg először? Természetesen azt, amiről először szerzünk tudomást. Ezt a tudomány az elsőbbségi hatásnak nevezi, és hétköznapi értelemben tulajdonképpen ez felel meg az első benyomásnak. Ennek alapján az illetőről szerzett első tulajdonság címkézi az összes többit. Vagyis ha egy személyről kiderül, hogy intelligens, szorgalmas, udvarias, viszont lop, akkor inkább a körülmények áldozatának fogjuk tekinteni, mintha úgy mutatnánk be az illetőt, hogy lop, viszont intelligens, szorgalmas, udvarias. Utóbbi esetben jóval negatívabb kép marad meg bennünk. Szóval vigyázzuk rá, hogy mit mesélünk el legelőször!

    Második fontos mechanizmus az úgynevezett torzítás negatív irányba. Ennek lényege, hogy ha egy személyről markánsan negatív vonás derül ki, az alapjaiban rengetheti meg az addig esetleg pozitív összképet. Mivel az én-prezentáció típusosan pozitív, így ha egy kevésbé dicséretes vonás kiderül, az extrém módon felerősödhet. Viszont szót kell ejtenünk egy ellentétes hatásról is ezzel kapcsolatban: ha a felszínre került negatív tulajdonság a korábbi tudásunktól nagyon eltérő információt sugall, akkor egyfajta ellenállás alakulhat ki bennünk. Gyakori példa erre egy szeretett csoportról kitudódott kellemetlen hír, melyet sok esetben hamisnak, csak lejáratásnak bélyegzünk, és inkább nem veszünk róla tudomást, még akkor sem, ha esetleg igaz.

    Lényeges a frissességi hatás elve is, ahol tulajdonképpen az utolsó, vagy a legutóbbi információ válik dominánssá. Vegyük például azt az esetet, hogy egy csapat együttműködik, és a vezető először kooperatív mintákat sugall, majd versengővé válik, illetve ennek a fordítottját: először versengő, majd egy idő után az együttműködés stratégiája mellett köt ki. Utóbbi esetben jóval szimpatikusabb lesz az illető, mert a kedvező magatartás hatása frissebb.

    Az elütés elve arra vonatkozik, hogy a nagyon tipikus ember esetén arra a vonására emlékezünk, ami nagyon eltér az átlagostól. Például tudjuk, hogy a szomszédunkban egy nagyon konzervatív, idős hölgy lakik, aki rendszeresen jár templomba és egyetlen alkalmat sem mulaszt el arra, hogy kiossza a mai fiatalságot, majd egyik reggel festett hajjal gördeszkázni vagy pornóújságot olvasni látjuk, bizonyára örökké emlékezni fogunk erre a pillanatra. Persze nem csak ilyen szélsőséges esetekről beszélhetünk. A reklámok is hasonló elven működnek, hiszen úgy próbálnak hatni ránk, hogy kifordítanak bizonyos sztereotípiákat, olyan helyzeteket teremtenek, melyek korábbi tapasztalatainktól elütnek, és így jobban emlékezni fogunk rájuk.

    Végül meg kell említenünk az involvációt is, mely arra vonatkozik, hogy a megítélő személy érzékeny bizonyos vonásokra, és ez befolyásolni fogja az ítéletét. Például, ha egy állásinterjún arról beszélünk, hogy mennyire szeretünk kosárlabdázni, és történetesen az interjúztató válogatott kosaras volt, valószínűleg nagyobb benyomást teszünk rá, mintha a balettot választottuk volna hobbinak.

    A témához még szorosan kapcsolódik a sztereotípiák területe, melyről jövő héten lesz szó. Tartsatok velünk akkor is!

    Forrás: BCE

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon