MENÜ
  • Kockás zászló: Vettel behúzta Kanadát is

    A hetedik, avagy újabb lépések a világbajnoki cím felé

    Sebastian Vettel pole pozícójával és a nem kis meglepetést okozó Valtteri Bottas harmadik rajthelyével várták a csapatok és a pilóták a Kanadai Nagydíjat, mely közép-európai idő szerint este 8 órakor vette kezdetét. A pénteki szabadedzéseken egyértelműek a Ferrari spanyolja, Fernando Alonso tempója bizonyult a legbiztatóbbnak, viszont a szombat délelőtti harmadik szabadedzés a Ferrari betétfutamán történt nagy baleset miatt csupán fél órás munkát engedélyezett a csapatoknak, így érdemi munkát nem nagyon tudtak végezni. Nem csupán ez a körülmény hátráltatta a hétvégén a tervezett teendők elvégzését, de az időjárás is a bolondját járatta mindenkivel, számtalan alkalommal borította víz a pályát, így főleg az intermediate abroncsok koptak. A vasárnapi verseny viszont derült égbolttal párosult, így az abroncsok ismerete szempontjából sötétben tapogatóztak csak.

    Sima rajtot láthattunk, semmi autótörés, az első kanyar után Vettel, Hamilton, Rosberg, Webber, Bottas és Alonso volt a sorrend, ám az utolsó kettő hamarosan helyet cserélt. Aki meglepően jól indult, az a Caterham pilótája, Van der Garde volt, a 21. helyről a 17.-re sikerült feljönnie. Felipe Massa is szépen lépegetett előre a tegnapi balesete miatti 16. rajthelyéről.

    A hatodik körben csodálatos piruettel örvendeztette meg a közönséget Adrian Sutil, Valtteri Bottast próbálta előzni, ám a támadás félresikerült, így a mögötte érkező vonat előtt parádézott az út közepén, így kénytelenek voltak előkapni reflexeiket és a füvön nyerni egérutat a baleset helyett. Sikerült, folytatták a futamot, ám Sutil került a vonat végére, csak diffúzora bánta kissé a mutatványt, sőt később a hátsó szárnyára is panaszkodott.

    A 13. kör környékén megkezdődtek a szuperlágyon rajtolók kerékcseréje, a különböző csapatok különböző taktikát próbálgattak.

    A Sutillal történt ütközés miatt Pastor Maldonadót bokszutcaáthajtásos büntetéssel sújtották. Maldonado, tehát ezen nem csodálkozunk. Felvetődött a héten a pletyka, hogy a venezuelai pilóta esetleg jövőre a Lotushoz érkezhet, de ő ezt egyelőre erősen cáfolta.

    Kimi Raikkönen kiállása a 23. körben nem volt a legtökéletesebb, a jobb hátsó gumi nem akart a helyére ugrani, a visszajátszásból pedig kiderült, hogy az emelőt kezelő ember hamar tette le a hátsó felét az autót. De a finnt az ág is húzza, rádión figyelmeztették, hogy vigyázzon a tempóra, túl sokat fogyaszt a Lotus a várthoz képest, tehát takarékoskodni kell az üzemanyaggal, ha végig akarja vinni a 70 kört.

    Felipe Massa nagyon látványos csatával mutatta meg Adrian Sutil ellen, hogy a rövid időn belül történt három baleset ellenére itt van fejben. Hosszú körökön át próbálkozott, sikertelenül, Sutil mindig jól lezárta az összes egérutat.

    A 29. kör környékén a 3. helyért folyt a csata, a harmadik helyen álló Nico Rosberget támadta Mark Webber és Fernando Alonso. A 31. körben Webbernek sikerült a hadművelet, néhány kanyarral később a célegyenesben pedig Alonso is legyűri a németet, így Rosberg csak az ötödik, abroncsai elég kopottak, így egy körrel később egy újabb szettért állt sorba. Két szuperlágy szett után közepeseket kapott.

    Finn házimeccs a 13. helyen a rontott kerékcserés Raikkönen támadta hátulról Bottast, ám mögöttük már feltűnt a futamot vezető Vettel is, lekörözve a 13. helyen álló pilótákat is. A lekörözésből újabb piruett is adódott, Mark Webber körözte volna le van der Gardét, ám utóbbi kissé kevés helyet hagyott neki a művelethez, az első szárnyak összeértek, Webberéből le is tört egy darab, a holland pilóta pedig megpördült. Pedig még kék zászlót is kapott. 10 másodperces stop and go büntetést érdemelt érte. Ez azt jelenti, hogy nem csak be kell menni a bokszutcába, hanem 10 másodpercet rá is számolnak közben.

    A 42. körben Alonso a Ferrarival megelőzte Webbert, így feljött a harmadik helyre, viszont az élen Vettel hozza a leggyosabb köröket.

    Van der Garde maga alá gyűrte az első vezetőszárnyat, miután az utolsó sikánnál összeért Nico Hülkenberggel, mindkettőnek itt – illetve néhány kanyarral odébb – ért véget a versenye.

    Újabb gyöngyszem, amit az év végi összefoglalókban visszahallunk majd: Lewis Hamiltont figyelmeztette csapata a rádión, hogy Alonso két másodpercen belül üldözi őt, így figyeljen majd rá, a brit pilóta válasza, “Csak hagyjatok vezetni!” :) Tanult valamit Raikkönentől…

    Közben újabb büntetést rótt ki a felügyelőbizottság, Adrian Sutil figyelmen kívül hagyta a kék zászlót, mehet ő is városnéző túrára a bokszutcában.

    10 körrel a futam vége előtt mindkét Ferrari csatát vív volt csapattársaival, Alonso Hamiltonnal, Massa Raikkönennel. Alonso a 63. körben sikeresen átvette a második helyet, a vöröslő lelátó és a bokszban a szerelők is örvendeznek. És most finoman fogalmaztam. Massa Raikkönennel való csatájának a világbajnoki pontok állásában is nagy szerepe van, hisz Alonso most készül átvenni a második helyet a tabellán Raikkönentől, így ha Massa megelőzi a finnt, csapattársának még több esélye lesz.

    Az utolsó körök nagyon izgalmasak, Hamilton vissza akarja előzni Alonsót, ám egy picit össze is értek, a Mercedes egy-két morzsát elhagyott autójáról.

    Négy körrel a leintés előtt Gutierrez kicsit erőteljesebben húzódott le a kettes kanyarban a pályáról, a gumifal fogta meg, így sárga zászló van érvényben, a DRS-t nem használhatják, míg műszaki mentés folyik a pályán.

    Az utolsó körben a két Ferrari villant, Alonso fut egy leggyorsabb kört, Massa pedig megelőzi végül Raikkönent. Sebastian Vettel csupán aprócska hibákkal rajt-cél győzelmet arat, ez pályafutása során a 29. első helye. Fernando Alonso a második, Lewis Hamilton pedig a harmadik helyére állhat fel a dobogónak. Dicséretet érdemel még Jean-Eric Vergne, Paul di Resta és Felipe Massa is. Két óra alatt véget ért a futam (2011-ben négy órás volt az eső miatt), most eső nélkül. Mi lett volna az eredmény, ha esik?

    A dobogón a szokásos sajtótájékoztatón mindhárom pilóta elmondhatta gondolatait a futamról:

    Sebastian Vettel:Igazság szerint köszönöm mindenkinek, nagyon jó futam volt, jól elcsíptem a rajtot, utána igazság szerint tudtam hajtani, ahogy akartam. A szuperlágy gumim kicsit kezdett elkopni, de nem voltunk rosszabbak a többieknél, úgyhogy sikerült kiépítenünk egy előnyt és sikerült végig megtartani ezt az előnyt. Sikerült rendes bokszkiállást is tartanunk, könnyű volt így uralni a versenyt. Ragyogó futam volt, a csapat nagyon jó munkát végzett, tökéletes kiállásaink voltak. És Észak-Amerikában is nagyon jó az Infinitienk. Összességében nagyon fontos hogy megnyertünk, sikerült Kanadában is nyernünk, büszke vagyok rá, hogy kijött a nap, jobb nem is lehetne. Voltak korábban is jó versenyeink, de nem jött itt össze a győzelem, két évvel ezelőtt nagyon közel voltam hozzá, az utolsó körön vesztettem el, az az én hibám volt, de sikerült most helyrehozni, nagyon jó érzés, ahogy mondtam. Ragyogó volt az autó is és sikerült elhúznom a többiektől, ami nagyon fontos volt, hogy onnantól kezdve uraljam az egész versenyt. Élveztem az összes kört, bár néha a lekörözöttekkel nehéz volt.”

    Fernando Alonso: “Nyilván tegnap nem igazán sikerült összehozni az időmérőt, a kör sem jött össze, az idő sem segített. Gondoltuk, hogy szárazon jobban fog menni, péntek alapján ebben reménykedtünk. Nyilván csúcspilótákkal kellett versenyeznünk, de nagyon jó csatáim is voltak Markkal, Nicoval is és Lewisszal is a végén és egyáltalán nem könnyű, még akkor sem, ha gyorsabb vagy náluk egy kicsit. Nagyon tehetségesen, így nem olyan könnyű elmenni mellettük. Nagyon jó volt a verseny, összességében ez a második hely majdnem olyan jó, mintha győzelem lenne, mert nagyon sok pontot gyűjtöttünk a végén.

    Lewis Hamilton:Itt mindig jól érezem magam, köszönöm a támogatást. Fernandóval a vége felé csak egy kis rész esett le az első szárnyról, nagyon közel voltunk. Jó csata volt, teljesen fair küzdelem volt, remélem, a következő versenyen gyorsabb leszek. A kocsi egyre jobb, a csapat nagyon jó munkát végez, már csak azon kell dolgoznunk, hogy beérjük a többieket.

    Néhány órával a futam után megrázó hír járta be a kanadai paddockot és a világ F1-es sajtóját. Egy a nagydíjon szolgálatot teljesístő pályamunkás életét vesztette, miután az egyik darus autó áthajtott rajta. Hogy hogyan történhet ilyen baleset egy jól megszervezett és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő versenyen, az talány. A Sauber pilótája, Esteban Gutierrez autóját menteni kellett a pályáról, miután a falban megállt a futam 64. körében. A Saubert daruval emelték fel és szállították vissza a bokszba, amikor az egyik munkás elejtette a rádióját és mikor megpróbálta felvenni, a daru egyszerűen áthajtott rajta. Nem halt bele azonnal sérüléseibe, kórházba szállították mentőhelikopterrel, ám ott már segíteni nem tudtak rajta.

    Ez sajnálatos; tragikus vége egy nagyszerű hétvégének” – közölte Francois Dumontier, az Octane Management és a Kanadai Nagydíj elnöke.

    Ő volt az első olyan pályabíró, aki a 2001-es Ausztrál Nagydíj óta elhunyt a pályán végzett munka közben. Részvétünk.

    Ez volt a hetedik, de még sok van hátra…

    – Malik Erika –

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon