MENÜ
  • Kockás zászló: Abroncsverseny, gumiháború

    Rongyos abroncsok, kritikák össztüzében a Pirelli, de mi lesz az új szerződéssel?

    A 2011-es szezonban visszatért a Forma-1-be a Pirelli, mint a sportág hivatalos és kizárólagos abroncsbeszállítója. Szerződésük értelmében gyorsabban kopó gumikat kell gyártaniuk, amelyek több kiállást eredményeznek, felpörgetik kicsit az előtte unalmassá váló körözgetést, így a rajongók száma is növekedni látszik. Látványos futamok kellenek tehát, a megrendelő rendel, a szállító szállít. Megkapták. Négy kiállás, rongyos cafatokban lógó gumik és kigúvadt szemek a futam közben, amikor egy rajtrács végéről induló pilóta csont nélkül megelőz egy világbajnokot.

    “Valaki meg tudná nekem mondani, mi folyik itt?” – tette fel a kérdést Paul Di Resta a futam közben csapatának, látva a verseny állását. De nem ő volt az egyetlen az elmúlt hétvégén, aki értetlenül állt az időtabella eredményeinek és jelenlegi állásának hallatán. „Amikor 3 másodperccel körözünk lassabban a futamon, mint amit egy GP2-es autó tud az időmérőn, és csak 6 másodperccel vagyunk gyorsabbak egy GP3-as autónál, akkor valami biztosan rossz” – nyilatkozta Button. Hamilton pedig egyszerűen közölte mérnökével – aki arra kérte, óvja abroncsit -, hogy ennél lassabban már nem tud menni.

    Támadó szavak kereszttüzében van az abroncsgyártó, Dietrich Mateschitz, a Red Bull tulajdonosa is közölte, hogy ez a Forma-1 már nem a versenyzésről szól. Persze, most mondhatnánk, hogy ha Sebastian Vettel épp nem negyedikként ért volna célba a Spanyol Nagydíjon, hanem a dobogó legfelső fokán mutogatott volna, most dicséretet kapna a Pirelli, de mégsem mondjuk, még ha savanyú is a szőlő. Mert még mindig vannak csapatok, akiknek fekszik a rongyolódó abroncs is, mint a Force India, a Lotus vagy a Ferrari. Felvetődött a módosítás is, némi változatatást már eszközölt is a Pirelli a keverékein az elmúlt hetekben, de Paul Hembery, a Pirelli Motorsport igazgatója hivatalosan is megerősítette, jövő hónapban újabb módosításokra kerül majd sor.

    “Kanadától a változásokkal visszatér a két-három kerékcsere. Néhány strukturális változás mellett összeolvasztjuk a 2012-es és 2013-as termékeket” – írta Hembery Twitter oldalán. “A változtatás a sport érdeke.” Két-három kiállás még érdekessé teheti a futamot, de a négy kerékcsere, amellyel a Spanyol Nagydíjat megnyerte Fernando Alonso még a Pirellinél is kiverte a biztosítékot. “Soha nem terveztünk négy kerékcserés versenyt, így változtatunk az abroncsokon. Néhány dolog megmarad a 2013-as abroncsból, de a 2011-es és 2012-es fejlesztés is szerepet kap, amelyek a maguk idejében jól működtek. Szeretnénk visszahozni a két, vagy három kerékcserés versenyeket.” Ezért a jövő hónapban megrendezésre kerülő Kanadai Nagydíjon új keverékeket kínál a csapatoknak és a pilótáknak az abroncsbeszállító.

    A változtatást nem mindenki fogadta kitörő örömmel, ami azoknál a csapatoknál érthető, akik a szezon eddigi részében megtalálták a közös hangot és tapadást a gumikkal. „Nyilvánvaló, hogy a Pirelli nehéz helyzetben találta magát és különböző helyekről nehezedett rá nyomás” – nyilatkozta a Lotus csapat vezetője, Eric Boullier korábban. „De én remélem, hogy a változtatásuk nem lesz túl extrém.” A pletykák szerint a Red Bull és a Mercedes GP irányából jött ez a bizonyos nyomás, így az olasz abroncsgyártó meghátrált. Nem csodálkozunk akkor, hogy Niki Lauda, a Mercedes GP elnöke örömmel fogadta a bejelentést. „Ez nagyon pozitív, én semleges megfigyelőként beszélek és nem a Mercedes elnökeként” – mondta el Lauda az osztrák Osterreichnek. „Ugyanis már senki sem értette, hogy mi folyik itt, és már ember az ember elleni csaták sem folytak a pályán, mert mindenki csak az abroncshasználatára összpontosított. A versenyzésnek pedig nem lehet az a szándéka, hogy a leglassabb pilóta nyerjen. Az összes pilóta csak remélte, hogy beletalál az abroncsok működési tartományába, és ez bizony gyakran csak a véletlen műve volt.”

    A Forma-1 műszaki szabályzata értelmében viszont a szezon közben tilos az abroncsokat módosítani, hacsak az nem biztonsági okokból történik. Persze az FIA erre is talált kiskaput és közölte, az indok pontosan ez: “Az FIA és a Pirelli között folyik a megbeszélés a gumik meghibásodását illetően és arról, hogyan lehetne az ilyen problémákat megakadályozni. Ezek a tárgyalások nem érintik a gumikopást, vagy a kerékcserék számának csökkentését.”

    A futamról futamra villantó Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier nem kertelt, egy jó kis hasonlattal kifejezte csapatának nemtetszését. Szerinte a Pirelli gumik megváltoztatásáról hozott döntése pontosan olyan, mintha a futballmérkőzés felénél megváltoztatnák a pálya méretét csak azért, hogy az a hátrányban lévő csapatnak kedvezzen. “Nincs sok sport, ahol a szezon közben ilyen alapvető változtatást végeznek fontos összetevőkön. El lehet képzelni, mi lenne ha egy focicsapat javára, akik nem olyan gyorsak, mint ellenfelük, félidőben megváltoztatnák a pálya méreteit! Ezek a változtatások bosszantók és remélem nem lesznek túl szélsőségesek. Egyértelmű, hogy a Pirelli nehéz helyzetbe került és nyomást kapott különböző csapatoktól. Tavaly, amikor 2013-as autónkat terveztük, minden csapat információt kapott a Pirellitől és mindenki próbálta a lehető legjobban fejleszteni a karosszériát ahhoz, hogy jól feküdjenek az abroncs karakteréhez. A tavalyi év végén még a kísérleti 2013-as keverékeket is kipróbálhattuk, ezzel megerősítést nyertünk fejlesztési irányunkról. Mint minden évben, néhány csapat jobb munkát végez mint a többi a tervezés során és néhány pilóta sokkal jobban képes alkalmazkodni az autó és a gumik okozta változáshoz.” Ráadásul még a többi, abroncsokkal szenvedő csapatra is rápirított: “Bosszantó, amikor az olyan specifikációjú abroncsokhoz fejleszted az autót, amely mindenki számára elérhető, majd azt mondják, szezon közben változtatnak rajta. Tehetséges tervezőink és mérnökeink vannak, akiknek kétszer olyan keményen kell dolgozniuk, hogy ezekhez a változtatásokhoz a lehető legjobban tudjunk alkalmazkodni.”

    Az éremnek viszont két oldala van, ahogy ennek a kényes témának is. Üzlet. A megrendelő rendel, a szállító szállít. Ha a megrendelő elégedett, lehet szerződést hosszabbítani. Ami ugye a 2013-as szezon végén, tehát idén lejár. Nemrégiben szólt arról a fáma, hogy mennyire rosszul érinti az olasz beszállítót a bizonytalanság, hogy még nem tudják, lesz-e jövőre szerződésük vagy kivonulnak a Forma-1-ből. A nyomás tehát erről az oldalról is igen erős, Bahreinben pedig Paul Hembery bejelentette, itt az idő hamarosan, hogy aláírják az új szerződést. Vasárnap pedig Barcelonában az olasz cég elnöke és főigazgatója, Marco Tronchetti Provera megerősítette, hogy a dolgok a jó irányba haladnak, nem kell már sokat várni, hogy pecsét kerüljön a jövőre szóló papírra. Tehát innen is fújhat a szél.

    Kerékcsereverseny és gumiháború, a rajongók szemszögéből nézve még izgalmasabb versenyek, ami a legfontosabb célja a Forma-1-nek. Viszont harc ide vagy oda, a száguldás nem állhat meg, jövő héten a legendás monacói utcai pályára érkezik meg a motorsportok királykategóriája.

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon