MENÜ
  • Ha ezt Gombóc Artúr tudta volna…

    Kerek csokoládé, lyukas csokoládé, szögletes csokoládé, nyuszis csokoládé...

    Ütött a csokinyuszik és csokitojások utolsó órája. Közeleg a húsvét, persze nem mintha ez lenne az egyetlen alkalom egy kis csokievésre, de a napokban egy kicsit még több figyelmet fordítunk a témára, hiszen erre vonatkozólag egy különleges kutatási eredményre is fény derült.

    A csokoládé jótékony hatásáról már sokat hallhattunk, de leginkább a magas energiatartalma ugrik be róla sokaknak. Egy szelet csokoládé akár 840 kilojoule energiát is tartalmazhat, ami a felnőttek napi energiaszükségletének egy tizedét teszi ki. Emellett a benne lévő kakaó köztudottan a legjobb agytuningoló. Vizsgaidőszak, stresszes napok, szakítás vagy bánat, ugye ismerős? Csoki, csoki és csoki. Mindegy, hogy kerek vagy lyukas, szögletes vagy mogyorós. És még csak Gombóc Artúrnak sem kell lennünk hozzá.

    Egy angol kutatás kimutatta, hogy azok az emberek, akik rendszeres sportolás mellett gyakran fogyasztanak csokoládét, alacsonyabb BMI-vel – testtömegindexszel – rendelkeznek, mint azon társaik, akik kevesebbszer nyúlnak a fent említett édességhez. Ezen eredményeket rögtön támadás is érte, a magas energiaszint és zsírtartalom miatt.

    Több, mint 1000 felnőtt bevonásával végezték el a kísérletet, aminek elemzésében az is olvasható, a csokoládé a magas energia- és zsírtartalma ellenére a szív egészségére is jótékony hatással van.

    20 és 85 év közötti embereket kérdeztek csokoládéfogyasztási szokásaikról, akik arról számoltak be, hogy átlagosan kétszer egy héten esznek csokoládét és átlagban heti 3.6-szor sportolnak is. Azoknál a felnőtteknél, akik gyakrabban ettek ebből a fajta édességből, alacsonyabb testtömeg-indexet mértek, amit a kilogrammonkénti testsúly és a méterben mért magasság segítségével számoltak ki. A normál értéke 18.5 és 24.9 között mozog, az alatt  soványnak,  25 felett túlsúlyosnak, 30 felett pedig elhízottnak számít az illető.

    “Azok a felnőttek, akik rendszeresebben fogyasztanak csokoládét, alacsonyabb BMI-vel rendelkeznek, mint azok, akik ritkábban” mondja Dr. Beatrice Golomb, a San Diego-i California Egyetem kutatója.

    Habár a csokoládéról rögtön a kilojoule-ok és a zsír jut eszünkbe, Golomb és a kollégái találkoztak olyan emberekkel, akik amellett, hogy gyakrabban ettek csokit, mégis vékonyabbak voltak, ez persze azokra nem vonatkozik, akik emellett nem voltak hajlandóak mozogni.

    Golomb azt mondja, hogy a csokoládé BMI indexre való hatása nem csupán az energiatartalmától függ. “Nem csak a kilojoule-ok száma számít, hanem a táplálék összetétele, valamint a szervezetre gyakorolt hatása is.”

    A kutatás befejezte után a szakértők a mértékletességre is felhívták a figyelmet. “Mielőtt arra gondolunk, hogy egy szelet csoki megvéd a betegségektől, gondoljunk arra is, hogy több, mint 200 kalóriát tartalmaz, leginkább cukor és zsír formájában” mondja Nancy Copperman, a New York-i North Shore-Long Island Jewis Health System igazgatója.

    Megfontoltan, de fogyaszthatunk napi egyszer egy darab csokoládét (körülbelül egy unciát, azaz 28 g-ot), ami csokoládé vagy kakaópor hozzáadásával készült és alacsony zsírtartalmú,” mondta Copperman, aki nem vett részt a tanulmány elkészítésében.
    A csokoládé előnyei az antioxidáns hatású polifenoloknak köszönhetőek, amik a vérnyomást szabályozzák és segítenek a koleszterin- és vércukorszint csökkentésében.

    Más kutatási anyagok is foglalkoztak a csokoládé jótékony hatásaival, és kimutatták, hogy fogyasztása csökkenti a szívroham kockázatát, ezzel a halálozási mutatók javulhatnak. A csokoládé egészségesebbé teszi a szívet, de csak abban az esetben, ha kellőképpen meg is mozgatjuk mellette a szervezetet, és ez elengedhetetlen. “Láttuk a vizsgálatokban a csokoládé több előnyét, ami újra csak azt bizonyítja, hogy része lehet az egészséges életmódnak, nem okoz súlygyarapodást, hanem valójában segíthet kordában tartani azt” – mondta Suzanne Steinbaum, a New York-i Lenox Hill Kórház igazgatója.

    A kutatások is egyre többször bizonyítják azt, hogy az egészséges életmódhoz mindenféle táplálékunk hozzátartozik, legyen az csokoládé, szalonna, vagy kenyér. Természetesen nem győzzük hozzá hangsúlyozni a mozgás fontosságát. Tehát ha kedvet érzünk egy darabka csokihoz vagy más hozzá hasonló “bűnhöz”, nyugodtan együk meg lelkiismeret furdalás nélkül. Rettegjetek csokinyuszik!

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon