MENÜ
  • Golden Gate: a híd, melyet lehetetlen megépíteni

    Hetvenötödik születésnapját ünnepli Nyugat-Amerika legbecsesebb építménye.

    A XIX. század közepén Amerika-szerte kitört az aranyláz. Ennek következtében a Csendes-óceán partján fekvő San Francisco rohamos fejlődésnek indult és néhány évtized alatt a róla elnevezett félsziget egészét elfoglalta. Helyi mérnökök egy csoportja már egészen 1870-től kacérkodott a gondolattal, hogy meghódítsa a Golden Gate tengerszoros másik oldalát. Ez azonban lehetetlen vállalkozásnak tűnt. Végül minden kétkedés ellenére, Joseph Strauss főmérnök kitartó munkájának köszönhetően, 1937-re megépült a Golden Gate híd, egész Amerika nyugati partjának egyik legismertebb és legcsodálatosabb építménye.

    San Francisco a szerelem és a béke városa. Egy dolog azonban szent és sérthetetlen számukra, mégpedig a hídjuk. Imádják, fetisizálják, néhányan még a testükre is tetováltatják a város jelképét. Évente túristák milliói keresik fel, hogy végigsétáljanak rajta, megcsodálva elképesztő méreteit és az építészet eme csodálatos technikai bravúrját.

    Pedig az építés a kezdetektől fogva merész vállalkozásnak bizonyult. Már a tervek kidolgozása előtt több nehézségbe ütközött az elképzelés, Joseph Strauss főmérnöknek ugyanis éveket kellett eltöltenie azzal, hogy meggyőzze a kétkedőket, a híd márpedig megépülhet. A barátságtalan sziklákkal tűzdelt, hatalmas hullámcsapásokkal körülzárt tengerszorosra hidat építeni olyan lehetetlen vállalkozásnak tűnt, hogy még a legmerészebb mérnökök is tanácstalanul álltak a kérdéshez. Talán a legnagyobb elszántságra és mérnöki bravúrra volt szükség, még a mai technikai feltételeket figyelembe véve is (nem hogy a 75 évvel ezelőtti felkészültség mellett) ahhoz, hogy egyáltalán nekiállhassanak a munkának. Nem beszélve az erős szélről, a folyamatos, vakító ködről, az erózióról és a földrengésekről.

    Strauss, a híd megépítésére tett javaslatát már 1924-ben elfogadták, azonban csak 1933-ban kezdődtek meg a tényleges munkálatok. Kizárólag a függőhíd-típus jöhetett szóba, hiszen a szorosban annyira erősek a tengeráramlások, illetve olyan sűrű a hajóforgalom, hogy minden más megoldás elképzelhetetlen volt. A munkásokat építés közben biztonsági háló védte, melyet egyébként először itt alkalmaztak hídépítésnél. Végül 1937-re megépült és azóta is az egyik legnépszerűbb turistacélpont az egész világon.

    A híd majdnem 70 méterrel a víz felett húzódik és pillérei további 150 méter magasba emelkednek. Az egész építmény 1,6 km hosszú. A két pillérje közti távolság pedig több mint 1,2 km. A nyomást és a feszítőerőt két főkábel továbbítja a tornyokon át a híd két végén lévő horgonyokhoz, melyek egyenként 11 000 tonnát nyomnak és körülbelül 25 000 huzalból állnak. Napjainkra már nem ez a csodálatos építmény a világ leghosszabbja, de minden bizonnyal ez a legnépszerűbb. Egyben a legellenállóbb is, hiszen fennállása óta mindössze nyolc alkalommal zárták le rövidebb időre az erős szél miatt, illetve minden probléma nélkül vészelte át az 1989-es, 7.1-es erősségű pusztító földrengést is.

    Gyalogosan átkelni rajta felejthetetlen élmény, hiszen az erős szél miatt akár 9-10 méteres kilengése is lehet. A híd ezért remeg a talpunk alatt, az oszlopok és a huzalok pedig nyikorgó hanggal állnak ellent az óránkénti akár 160 kilométer per órás szélnek. Letekinteni a vízre pedig egészen bizarr látvány, a több méteres hullámok és a hatalmas óceánjárók is csak gyermekjátékoknak tűnnek a magasból.

    Természetesen a túristák mellett az öngyilkosokat is vonzza a vörös monstrum, ugyanis megépülése óta több mint 1200-an ugrottak le róla. Állítólag legtöbbjükkel már becsapódás előtt szívroham végez, ha azonban mégsem, akkor a víz felszíne betonként hasít a testükbe, az erős ütés következtében pedig a legtöbb belső szerv egyszerűen kiszakad a helyéről. Bizonyos szögben érkezve még ezt is túl lehetne élni, azonban az erős tengeráramlások szinte biztosan a nyílt óceán felé sodorják a szerencsétlen áldozatokat, akik a cápáktól hemzsegő vízben valószínűleg pillanatok alatt életüket vesztik.

    Ennek ellenére a legtöbben bájos, kecses szimbólumként gondolnak a hídra, a helyiek pedig feltétlen szeretettel adóznak előtte. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a napjainkban kezdődő, a következő egy évben folyamatosan tartó ünnepség-sorozat, melyet tiszteletére rendeznek. San Francisco ünneplőbe öltözik, a várost a szokásosnál több turista lepi el, a Golden Gate pedig, a mérnöki teljesítmény határtalanságának eme kecses és monumentális bizonyítéka, büszkén ünnepli születésének hetvenötödik évfordulóját.

    Mikovics Anett

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon