MENÜ
  • Fogas kérdés

    Fogaink egészsége nagy kincs, ami még jobban felértékelődik, ha a fogorvosi székben való nem éppen jó időtöltésre gondolunk...

    Jégkocka? Utolsókat rúgja a nyár, de még a hétvégére is 30 fokot ígér az időjárás előrejelzés. Ilyenkor szívesebben iszunk valami jegeset, aminek a fogorvosok rendszerint jobban örülnek, mint fogaink. Na de ilyenkor ki gondol erre?

    Mivel fogainkat egész életünkre kapjuk és nincs rá gari, a javíttatás meg egy vagyon, érdemes jobban odafigyelni rá. Hogy miért is ilyen fontos? Gondolj csak bele, hogy néznél ki csúnya fogakkal a legújabb facebook profilképeden? Ugye milyen nyomós érv? :D Viszont félretéve a viccet, a fogak szerepe a hangképzésen kívül elsősorban a táplálkozásban van. Ha nem rágjuk meg alaposan az ételt – mert nem nagyon van mivel – ne is várjuk el a szervezetünktől, hogy meg tudja emészteni és fel tudja dolgozni, ráadásul emésztőrendszerünk sem hálálja meg. Egészséges rágáshoz erős fogazat kell, ami – ha a genetikát leszámítjuk – többnyire azon múlik, mennyire vigyázunk rá.

    Fontos a jó fogkefe. A magyarok általában évente egyet, legfeljebb kettőt használnak el belőle – fő a takarékosság elve alapján -, viszont a fogorvosok szerint ennél sokkal gyakrabban kellene váltanunk. Egyrészt ha rendszeresen használjuk, bizony nagyon hamar elkopik, szétterül a sörtéje, másrészt nagyon sok baktérium szívesen tanyázik rajta, mivel a fürdőszobában meleget és párát is kapnak bőven, a bacitanyával gyakorta turkálhatunk a szánkban. Lehet, hogy fujj, de ez az igazság. Indulás tehát egy újabb darabért, ami lehetőleg kis fejű és nem túl hosszú szálú legyen, hogy mindenhová elérjen, mégse csikargassa össze ínyünket. A csikarás veszélye az erősebb fejnél is fennáll, ez pedig szintén utat enged a baktériumoknak. Tehát inkább puhább vagy közepes erősségűt válasszunk. A fogmosás helyes idejéről eltérnek a vélemények, az alapos tisztításhoz viszont minden bizonnyal egy-két húzás nem elég. Legalább 3 percig síkáljuk fogsorunkat, minden területet mossunk át többször alaposan.

    Minden evés után ajánlott fogat mosni, ha sokáig szeretnénk egészséges fogakat. A gyümölcsökben lévő sav viszont fellazíthatja a fogak felső rétegét, így a gyümölcsök után közvetlen fogmosás többet árt, mint használ, várjunk legalább egy órát. Ugyanilyen hatású lehet a savas kémhatású – szénsav tartalmú – gyümölcslé, üdítő, a citromos tea, vagy a pezsgő, a bor, a kávé.

    Jön a megfázásos őszi szezon, a szájvíz nem csak a fogainknak használ, hanem segít megelőzni a cseppfertőzéssel terjedő betegségeket is. Antibakteriális hatása révén a száj nyálkahártyáján megtelepedő bacik nagy részét a másvilágra küldi.

    Ha pedig a fogorvos, a rendelő, a szék és a nem túl bizalomgerjesztő fémeszközök puszta gondolatától is borsózik a hátunk, ajánlatos néhány rossz szokást hátrahagyni. Igaz, nincs szilveszter, de egy-egy fogadalom talán most is jól jön. Ilyen melegben sokan szeretik a jégkockát, legtöbbször még rágcsálni is. Hisz csak víz, a légynek sem árthat. A fogzománcunkat viszont összekarcolhatja, akár össze is törheti, így a fog belső, puhább részei is sérülhetnek. Fájdalmas, jobb inkább leszokni erről a hűsítőről. Hogy mi a jó a nyelvpiercingben, arról majd valaki felhomályosíthat engem is egyszer – kinek a pap, kinek a paplan alapon mindenkinek szíve joga -, de az állandó fémes irritáció mellett akár fogtörést is okozhat.


    Ismerős a bruxizmus? És a fogcsikorgatás? Leggyakrabban alvás közben tör elő ez a rossz beidegződés, fájdalmas és nehezen kontrollálható. A fogvédő megoldást jelenthet rá.
    A cukorkák köztudottan ártalmasak, gondolom, hogy a gumicukorról nem mondok újat azzal, hogy ezek közé tartozik, viszont a torokfájás elleni szopogatótablettákról kevesen gondolnák, hogy mennyire károsak a fogsorra. Tele vannak cukorra és amellett, hogy hatásuk csekély, hajlamosak vastag, szirupos réteggel bevonni fogainkat. Mivel hatásukat később is kifejtik, még fogat sem moshatunk alaposan utánuk.
    A sós rágcsálnivalók is igazán alattomosan tudnak támadni. Apró darabjaik a fogak közé szorulhatnak és akár órákig tarthat a “roham”.

    Persze a természet jó dolgokkal is megáldott minket. Fogaink meghálálják, ha egy kis hagymát eszünk – kedvesünk viszont kevésbé -, így a kellemetlen szag miatt küldhetünk mindjárt utána egy kis petrezselymet vagy mentalevelet. Persze nem kell nyúlnak sem lenni, hogy ezeket megegyük, a nyers karalábé bár nem mindenkinek a szíve csücske, mégis annál jobb hatással van. Segít a fogbetegségek elleni védekezésben, edzi az állkapcsot a rágás, masszírozza a fogínyt, egészségesen és erősen tartja. A kivi híres magas C-vitamin tartalmáról, amely nagyban hozzájárul a fogíny kötőszövetének erősítéséhez, így megelőzi a fogínyvérzést és az ínysorvadást.
    A nyúl és a répa összetartozik, a nyúlhoz meg a fehér foga. Máris megvan az összefüggés, sárgarépát kell rágnunk és amellett, hogy erősek lesznek a fogaink, a szemünknek is jót tesz.

    Az egészséges fogak egy sor komolyabb betegséget is megelőzhetnek, vigyázzunk tehát rájuk és próbáljuk meg leküzdeni félelmünket a nagy és rémisztő fogorvosi széktől, legalább félévente alaposan vizsgáltassuk át fogsorunkat.

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon