MENÜ
  • Filmkritika: Transz

    Danny Boyle legújabb filmjében annyiszor veri át és téveszti meg a nézőt, hogy azt meg sem lehet számolni.

    Simon (James McAvoy) egy aukciós háznál dolgozik. Mikor megtudja, hogy egy nagy értékű Goya-festményt fognak elárverezni, szövetkezik a Franck (Vincent Cassel) vezette bűnbandával. A rablás során azonban a fejét ütés éri, ezt követően amnéziával küzd, és nem tudja felidézni, hol is lehet a festmény. Franck így egy véletlenszerűen kiválasztott pszichiáterhez, Elizabeth-hez (Rosario Dawson) küldi, hogy hipnózissal idézzék elő az emlékeit. A terápia azonban nem zökkenőmentes, egyre több elrejtett dolog bukkan elő Simon múltjából.

    Danny Boyle az olimpia nyitóceremóniáját letudva egy tökéletes thrillerrel tért vissza a filmek világához. A történet végig csavaros, az erőviszonyok folyamatosan változnak, mi meg csak kapkodjuk a fejünket, ahogy egymás után döbbenünk rá arra, hogy ismét megvezettek minket, semmi sincs még megoldva, és semmi nem az, aminek elsőre, másodszorra, vagy akár harmadszorra tűnik. A megtévesztések állandóak, ehhez okosan használja fel Boyle a film témáját, a hipnózist, így sokszor nem tudjuk megkülönböztetni, hogy mi a valóság, és mi az, ami csak Simon fejében játszódik le egy kezelés alatt. A vágás pörgős, az egész film Boyle-tól megszokottan olyan, mint egy hosszúra nyújtott videóklipp, amihez a már jól megszokott alkotótárs, Anthony Dod Mantle gyönyörű képei és ötletes beállításai szolgálnak a nyomasztóan hideg és tökéletes belső terekbe zárva.

    Már a nyitójelenet is magával ragadja a nézőt a pörgős műkincsrablással, ami nem tűnik olyan egyszerűnek, mint amikor 1911-ben a Louvre egyik alkalmazottja zárás után a kabátja alá rejtett Mona Lisával sétált ki az épületből. Nem lehet azt mondani, hogy az ember tökéletesen fog érteni minden egyes fordulatot a filmben, de Boyle megpróbál mindenre magyarázatot adni, beleértve azt is, hogy miért borotválja le szex előtt Dawson a szeméremszőrzetét, a végeredményt totálban meg is mutatva nézőknek. Boyle ügyesen irányítja Ewan McGregor fiatalabb kiadását, McAvoyt, aki a film legszerethetőbb szereplőjévé válik. Cassel szinte végig hidegnek tűnik, aztán rájövünk, hogy ő is mennyire könnyen megvezethető. Dawson nem csupán bevállalós, de igazi femme fatale is tud lenni, amit eddig nem feltétlenül gondoltunk volna róla.

    A lezárás érzelmességének szükségességén lehet vitatkozni, de az vitathatatlan, hogy Boyle egy tökéletesen fordulatos, lebilincselő és okos thrillert tett le az asztalra. Így kell ezt csinálni.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon