MENÜ
  • Filmkritika: Szólíts a neveden

    Kamaszkorom legszebb (olaszországi) nyara.

    A tizenhét éves Elio (Timothée Chalamet) az észak-olaszországi családi villában nyaral a szüleivel (Amira Casar és Michael Stuhlbarg). Régészprofesszor édesapja minden évben lehetőséget biztosít az egyik tanítványának, hogy náluk töltse a szünidőt, és az idei évben Oliverre (Armie Hammer) esik a választása. A huszonnégy éves fiú nemcsak a környékbeli lányok érdeklődésének kerül a középpontjába, de Elióban is addig teljesen ismeretlen érzéseket és vágyakat ébreszt fel.

    Luca Guadagnino továbbra is a hangulatteremtés nagymestere, aki ismét ellenállhatatlan vágyat kelt egy olaszországi út iránt, akárcsak előző filmjével az A Bigger Splash-sel. Ezúttal azonban nemcsak azt érezzük, hogy a barackfák árnyékában elfogyasztott reggelink után mi is ott szeretnénk biciklizni a kisvárosok közötti poros úton a szikrázó napsütésben, mielőtt megmártózunk egy eldugott forrás jéghideg vizében, hanem Guadagnino képes minket elrepíteni és abba az illúzióba ringatni, hogy mi is részesei vagyunk ennek a világnak. Sayombhu Mukdeeprom képei a parfümreklámok vizualitásának szépségét és eleganciáját sugározzák bő két órán keresztül, miközben a nyolcvanas évek slágerei, klasszikus művek és a zseniális indie dalszerző, Sufjan Stevens gyönyörű számai ragadnak magával. Remélem a filmet követően Stevens albumait még többen fogják hallgatni, és a legjobb betétdalért járó Oscart is bezsebeli.

    Az A Bigger Splash-hez hasonlóan itt is van egy medence és egy zseniális táncbetét Ralph Fiennes helyett Armie Hammer tolmácsolásában, valamint az elfojtott vágyak és érzelmek ezúttal is fontos szerephez jutnak, de a gyönyörű képeket most sokkal mélyebb tartalommal sikerült megtölteni. A Szólíts a neveden egy gyönyörű óda az első szerelemről, az odáig vezető óvatos tapogatózásról, a közben megélt hihetetlen érzelmekről és a maga után hagyott elviselhetetlen fájdalomról. Finoman és rendkívül erotikusan vezeti végig Guadagnino André Aciman regénye alapján egy a koránál sokkal érettebben gondolkodó kamasz szexualitásának kibontakozását. Elio először teljesen bepánikol, amikor Oliver megérinti a vállát, és megpróbálja megmasszírozni. Innentől kezdve mégis egy lassú és félszeg közeledés indul meg a két fiú között, de a következő alkalommal még mindig csak úgy merik megfogni egymás kezét, hogy Oliver egy tengerből kiemelt szobor karját nyújtja békejobbként Elio felé.

    Több motívumot is gyönyörűen végigvisznek a filmben, például a játékot a nevek felcserélésével, vagy a barackot, ami egy etimológiai eszmecsere tárgyaként bukkan fel először, és később szexuális segédeszközként jelenik meg újra. A tengerből kiemelt és diákon megjelenő ókori szobrok időtlenséget árasztanak, és mintha a főhősök sem igazán éreznék az idő múlását, hogy egyszer véget ér a nyár, amikor Olivernek vissza kell térnie Amerikába, és ezzel szinte törvényszerűen véget kell érnie a kapcsolatuknak. Eliót és Olivert egy olyan közeg veszi körül, melyben viszonylag szabadon teret engedhetnek az érzéseiknek. Nemcsak az olasz kisváros rejtett zegzugai és az azt körülvevő természet segít felfedezni és megélni a vágyaikat, de Elio értelmiségi szülei is rendkívül támogatóak. Édesanyja az, aki azt javasolja, hogy Elio Oliverrel kettesben utazzon el az utolsó napokban, és ő az, akihez aztán Elio a búcsút követően összetörve fordulhat. A film végi nagy monológ pedig az apának jut, aki szerencsésnek tartja a fiát azért, ami közte és Oliver között kialakult.

    Armie Hammer és Timothée Chalamet tökéletes párost alkotnak, akik körül vibrál a levegő. Hammer sármja átütő, de nem fél attól sem, hogy egy kicsit hülyét csináljon magából átszellemülten táncolva. A film igazi gyöngyszeme azonban Timothée Chalamet, aki ezért az alakításáért fiatalkora ellenére nagyon megérdemelné az Oscart. Míg Gary Oldman ötvenkilenc évesen egy maszk mögé rejtőzve nyújtotta élete egyik legjobb alakítását A legsötétebb órában, addig Chalamet huszonegy évesen minden gátlását levetkőzve varázsol el minket természetességével és tehetségével. A járásában és testtartásában van valami coolság, a testalkata törékenységet és érzékenységet sugall, az utolsó jelenetben pedig egészen elképesztő arcjátékkal jeleníti meg Elio érzelmeit.

    A Szólíts a neveden egy gyönyörű és szívszorító történet az első szerelemről, melyet nézve sokáig csak lebegünk a boldogságtól, de a végén megsebzetten támolygunk ki a moziból.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon