MENÜ
  • Filmkritika: Szeretők, utazók

    Almodóvar a melodrámák sora után visszatért gyökereihez, és ezúttal egy könnyed komédiával jelentkezett.

    A Peninsula 2549-es repülőjáratának egyik futóműve meghibásodik, így a gép ahelyett, hogy Mexikóváros felé tartana, Toledó felett köröz arra várva, hogy végre leszállópályát biztosítsanak a kényszerleszálláshoz. A három meleg steward eleinte próbálja eltitkolni ezt az információt az első osztály utasai (a domina, a bérgyilkos, a nászutas pár, a rendőrség elől menekülő üzletember, a színész és a szűz látnok) elől, később pedig a feszültséget próbálják oldani zenés showjukkal, koktélokkal és egy kis droggal. Mindeközben a pilótafülkében a kapitánynak és a másodpilótának nem csak a veszélyes landolással, hanem saját szexuális identitásukkal is meg kell küzdeniük.

    Almodóvar rajongói régóta ki vannak éhezve egy igazi vígjátékra, amelyekkel még a nyolcvanas években elindult a spanyol rendező karrierje. Az utóbbi években viszont rendre melodrámákkal jelentkezett, habár a Megtört ölelésekhez leforgatott egy fiktív tévéfilmet, a Chicas y maletast, amely hangulata és zseniális főszereplője csak még jobban felcsigázta a nevetésre vágyó közönséget. Az ő vágyukat teljesítette most Almodóvar, még akkor is, ha a végeredmény nem lett annyira egyedi, mint amilyen például a Chicas y maletas, vagy a korábbi elborult Almodóvar vígjátékok. A melegek, alkohol és drogok ezúttal sem hiányoznak, ahogy az őrült figurák sem, akiket egy repülőgép belsejében zár össze. Az egyszerűség kedvéért a másodosztály utasait begyógyszerezik, így kevesebb szereplőre kell fókuszálni, akikre így sem mindig jut megfelelő arányban a figyelemből.

    A film elején egy röpke cameo erejéig feltűnik Penélope Cruz és Antonio Banderas is, akik már számos Almodóvar filmben játszottak, de ez az első alkalom, hogy egy filmben mindketten szerepelnek. A három steward, Javier Cámara, Raúl Arévalo és Carlos Areces minden lehetséges meleg sztereotípiát bevet a filmben, de mégsem válnak sértővé, sokkal inkább rendkívül szórakoztatóak, különösen igaz ez Areces játékára. Almodóvar ebben a filmjében a The Pointed Sister I’m so excited című számát használja fel szokásos dalbetétéként, amire a stewardok egy laza travesztishowt nyomnak le jelmez és smink nélkül.

    A film sokszor az abszurditás határát súrolja, de ezt Almodóvar előre közölte is. Azt hogy ez szándékos túlzás, vagy inkább csak kifogás a gyengébb teljesítményre, azt mindenki maga döntse el. Ilyen például, amikor Ricardo barátnője a viadukton épp öngyilkosságra készül, a telefonja pedig pont Ricardo előző barátnőjének a kosarába esik bele fentről. Ricardo története a többihez képest túl kidolgozott és nem is annyira érdekes, és furcsa, hogy csak ennek köszönhetően szabadulunk ki a gép belsejéből. Vele ellentétben Sr. Másról és a bérgyilkosról nem tudunk meg túl sokat, Cecilia Roth Normája viszont a legjobb Almodóvar filmek női karaktereinek nyomában van.

    Lola Dueñas Brunája szintén szórakoztató figura, még ha néha túlzásokba is esik. Amikor a szereplők például sorban esnek egymásnak, az a rész már tényleg túlzás, még akkor is, ha a nászutas férj az egyik legszuperebb karakter, aki azért gyógyszerezi be folyamatosan újdonsült feleségét, mert az alvajáró, és alvás közben akkor szexelhet vele, amikor csak akar. A kapitány vergődése a családja és meleg szeretője között kevésbé olyan érdekes, mint a szexis másodpilóta, Hugo Silva identitáskeresése. A prímet viszont kétség kívül a három steward karaktere viszi mind közül.

    Habár a lényeg a szórakoztatás, azért Almodóvar fel tud mutatni egy-két izgalmas pillanatot is a landolásnál, ahol okosan nem is mutatja a manővert, csak a hangokat halljuk, miközben a kihalt reptér képeit látjuk. Még napjainkra is reflektál a bizonytalan helyzetben köröző spanyol repülővel, amely olyan, mint a gazdasági válságtól sújtott Spanyolország. A melegek ábrázolása a mai világban viszont már kevésbé polgárpukkasztó, mint Almodóvar pályája kezdetén, és ezen a területen mintha egy kicsit le is maradt volna a rendező.

    A szeretők, utazókkal Almodóvar nem hozta a csúcsformáját, és régi önmagát is csak megidézni tudta. A jó hír viszont az, hogy a közepesen zseniális Almodóvar is rendkívül szórakoztató, és az is biztos, hogy a meleg szubkultúra ezt az alkotását is bálványozni fogja.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon