MENÜ
  • Filmkritika: Spring Breakers – Csajok szabadon

    A Ken Park forgatókönyvírója ismét szabadjára engedte a fantáziáját, és a bikiniben bulizó Disney hercegnők kezébe pisztolyt nyomott.

    Tavaszi szünet. Minden amerikai főiskolás álma. Egész nap bulizás a tengerparton, tölcsérből itatják a sört, és körbe jár a spangli. Faith (Selena Gomez), Candy (Vanessa Hudgens), Cotty (Rachel Korine) és Brit (Ashley Benson) is erre vágyik, hogy végre kiszabaduljanak egy kicsit a szürke hétköznapokból, és lazuljanak egy nagyot Floridában. Csakhogy nincs elég pénzük az utazáshoz. Mivel mindenképp el akarnak menni, kirabolják a sarki étkezdét, és a pénzből elutaznak az álom vakációra. Az egyik házibuliban azonban letartóztatják őket, az óvadékot pedig az egyik helyi gengszter, Alien (James Franco) teszi le értük. Innentől kezdve a tavaszi szünet olyan élménnyé válik, amilyenről egyikük sem álmodott.

    Harmony Korine a Velencei Filmfesztivált is megjárt alkotása hatásos képsorokkal indít. A tengerparton Skrillex zenéjére lassított felvételen tombolnak a részeg, ruháikat és gátlásaikat is levetkőzött fiatalok, a lányok meg mintha versenyt űznének abból, hogy ki tudja legkurvásabban szopogatni a jégkrémet. A videóklippes hatás a film folyamán többször is felbukkan, ahogy ötletes képi megjelenítésekre amúgy sem lehet panasz. Korine többször is keveri az idősíkokat, flashbackeket vág be, vagy éppen még meg nem történt események egy ikonikus kockáját villantja fel előre. A vágásokat gyakran kíséri pisztolyok hanghatásaival, ezzel vezetve át minket egy újabb jelenetbe.

    Bizonyos narrációs szövegekrészeket többször is megismétel, miközben pedig a lányok családtagjaiknak mesélnek telefonon a szünetről, meséjükkel szöges ellentétben álló képeket mutat. Az étkezde kirablását úgy nézzük végig a kocsi ablakán keresztül, hogy semmit sem hallunk, csak azt látjuk, hogy két lány kalapáccsal szétzúzza a helyet, és igazinak tűnő vízipisztollyal fenyegetőznek. Miközben a kocsi szép lassan gördül előre, úgy haladnak bent a lányok is a kijárat felé, mi pedig nem hallunk semmi mást, csak Nicki Minaj számát az autó rádiójából.

    Ehhez hasonló játékos/ beteg jelenetekből amúgy sincs hiány. A film egyik csúcspontja az, amikor James Franco egy fehér zongoránál ülve elkezdi játszani Britney Spearstől az Everytime-ot, miközben a lányok rózsaszín unikornis hímzésű rablómaszkban körtáncot járnak úgy, hogy a pisztolyaikat fogják közre, majd lassított felvételeken gengszterkednek egy kicsit. A hideg kiráz minket akkor is, amikor James Franco leül a zongorához, és egy rögtönzött mondókát költ a lányokról, közben az egyik billentyűt püföli aláfestő zeneként. A Gyilkos Joe után azt hittem nem lephetnek meg jobban már semmivel, ha erőszakos szopatást kell imitálni a filmvásznon.

    Akkor Matthew McConaughey használt egy KFC csirkecombot a pénisze helyett, itt pedig Hudgens és Benson járatnak ki-be két pisztolyt Franco szájában. És ha ez nem lenne elég, a végén Franco még bele is lendül az egészbe, és átveszi a tempó diktálását. Mi meg csak ülünk a székünkben, és azon gondolkozunk, hogy vajon a lányok tisztában vannak-e azzal, hogy mit akarnak, és ennek a jelentnek a vége szétfröccsent agyvelő lesz a falon, vagy csak egy bizarr előjáték egy hármas szexhez.

    A főszereplőnők egy olyan lehetőséghez jutottak, amiért anno Britney Spears és Christina Aguilera ölni tudtak volna: másfél óráig kell csak játszaniuk bevállalós csajokat, ezzel azonban úgy tudják magukról levedleni a szende jó kislány bélyegét, hogy senki sem fog felettük ítélkezni, és innentől kezdve azt csinálhatnak, amit akarnak.  A High School Musical egykori sztárjára lenőtt szőke hajában szinte rá se ismerni, Vanessa Hudgensben nem maradt semmi ártatlan. Sokszor nem egyszerű őt megkülönböztetni Ashley Bensontól, főleg ha épp mindkettőjükkel egyszerre szexszel a medencében James Franco. Selena Gomez szerepe kevésbé merész, meg is kérdőjelezhető az, hogy mennyire volt fontos őt kevésbé vadabb karakternek mutatni, a neve pedig kétség kívül rossz választás volt, de ez a film egyetlen hibája. Mondjuk azt megnézném, ahogyan következő évben a nagymamájával visszamegy bulizni, ahogy azt a telefonban ígéri. A rajongói meg utána olvashatnának, hogy miről is szól a film, mert így jó néhány csalódott tini lány távozott a moziból.

    A rendező felesége, Rachel Korine a legbevállalósabb, aki szuszpenzoros fiúk előtt vonaglik a padlón bikiniben, miközben sört locsolnak rá, és még mellet is villant. Ő olyan, mint egy rózsaszín hajú Juliette Lewis. James Franco szerepe könnyen válhatott volna paródiává, de ő remekül találta meg az arányokat, hogy a karaktere inkább félelmetes legyen, mint parodisztikus. A leghátborzongatóbb mondata az, hogy gyerekkorától fogva gengszter szeretett volna lenni felnőttként. Ezzel Korine nem kritizál senkit, de egy ijesztő látleletet készít a mai fiatalokról, azok álmairól, vágyairól.

    Alig ocsúdhattunk még fel a Holy Motors extremitásából, máris kaptunk egy újabb merész és zseniális filmet, ezúttal a tengerentúlról. Korine ezzel a mesterművével tovább építette kultfilmes státuszát. Spring break bitches! Spring break forever!

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon