MENÜ
  • Filmkritika: Pi élete

    Bebizonyosodott, hogy nem Peter Jackson a legnagyobb mesemondó a világon, hanem Ang Lee (legalábbis az idei évben).

    Pi Patel egy indiai fiú, akinek édesapja egy állatkertet vezet. A várostól nem kapnak már elegendő támogatást ennek fenntartásához, így apja elhatározza, hogy Kanadába utaznak az állatokkal együtt, hogy ott eladja őket és új életet kezdjenek. Az őket szállító teherhajó azonban egy viharos éjszakán elsüllyed. Pinek sikerül egy mentőcsónakkal elhagyni a hajót. Útitársai a csónakban egy sérült lábú zebra, egy orángután, egy hiéna, és mint később kiderül egy tigris lesz. Pi végül a Richard Parker névre hallgató tigrissel marad együtt az óceánon, és vele tölt el 227 napot a hullámok hátán hánykolódva.

    Yann Martel megfilmesíthetetlennek tartott könyve kissé hányattatott sors után végül jó kezekben landolt. David Magee dolgozta át forgatókönyvé, aki már az Én, Pán Péterrel is bizonyította, hogy otthonosan mozog a mesés történetek világában. A rendezői székbe a tajvani Ang Lee került, aki egy olyan csodát álmodott a vászonra, amitől tátva marad mindenki szája. A Pi élete a mai technika egyik mesterműve, ahol elképesztő képi világot teremtettek számítógép segítségével. Már annál a jelenetnél eláll a lélegzetünk, amikor a Pi nevét adó francia uszoda víz alatti felvételeit látjuk, és ez az oxigénmentes állapot újra és újra előjön, kezdve a süllyedő hajó belső felvételeitől, a világító medúzarajon át Pi hallucinációinak képeiig.

    Végre ismét kapunk egy olyan filmet, ahol van értelme a 3D technológiának Claudio Miranda operatőri munkájának és a vizuális trükkökért felelős csapat teljesítményének köszönhetően. A könyv adaptációjának egyik legnagyobb akadálya az volt, hogy nem lehetett összetenni egy színészt egy élő tigrissel egy csónakban. A filmben végül alig látható igazi tigrissel felvett rész, Richard Parker szinte végig egy komputeranimáció, ami hihetetlenül élethűre sikerült. Az egyetlen zavaró dolog a tigrissel kapcsolatban a neve. Nem azért, mert A csodálatos Pókemberben már egyszer felhasználták, hiszen nem véletlen a névválasztás. Richard Parker egy 1884-ben elsüllyedt hajó egyik matróza, akit a mentőcsónakban társai megöltek és felfaltak a túlélés érdekében. Emellett Poe egyik művében is szerepel egy Paker nevű hajótörött, és ott sem marad ki a kannibalizmus. Mégis rendkívül idegesítő, hogy Pi végig teljes nevén szólítja a film során a tigrist. Nem hiába nem adunk, vagy nem használunk vezetéknevet olyan háziállatoknál, akikre rendszeresen rá kell szólnunk.

    A film első felének vannak gyengébb és erősebb momentumai is, hiszen nem jutunk el rögtön a hajótörésig. Pi visszaemlékezései a gyerekkorára igazán kedvesek, becenevének nyomatékosítása is rendkívül találó. Ami talán sok embert zavarhat, az a hit kérdését boncolgató vonal. Hiszen Pi gyerekkorában többféle vallásban is talál olyan isteni vonásokat, tulajdonságokat, amelyek számára szimpatikusak, így válik egyszerre hinduvá, kereszténnyé és muszlimmá. Sok emberrel ellentétben tőlem távolabb áll Coelho, vagy Müller Péter világa, így ebben a filmben sem erre koncentráltam igazán. A vallásnál, és Pi hiténél számomra sokkal fontosabb a néző hitének kérdése. A mesélő a film végén még egyszer elmondja a 227 nap történetét, de teljesen máshogy. A kérdés, pedig hogy a néző melyik változatot hiszi el a kettő közül, melyiket tartja valósnak, és melyiket akarja is elhinni.

    Ez a fordulat az, ami ad nekünk egy hatalmas gyomrost, és ettől válik sokkal többé ez a film egy lélegzetelállítóan gyönyörű képi világú mesénél.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon