MENÜ
  • Filmkritika: Michael

    Markus Schleinzer első rendezése, mellyel tavaly versenyben volt az Arany Pálmáért és az Európai Filmdíjért is, nem túl közönségbarát témát dolgoz fel: egy osztrák férfi és egy általa fogvatartott kisfiú mindennapjaiba nyújt betekintést. Hiba lenne azonban, ha az előítéleteink elrettentenének minket ettől a filmtől.

    Michael (Michael Fuith) egy átlagos harmincas férfi, átlagos irodai munkával, ám egy korántsem átlagos házzal. Lakásának pincéje hangszigetelt, és az egyik ajtón elég komoly zárrendszer van. Ebben a szobában él a tíz éves Wolfgang (David Rauchenberger), aki csak akkor merészkedhet ki onnan, ha Michael már gondosan lehúzta a ház redőnyeit. Kettejük között azonban nincs semmiféle rokoni kapcsolat, Wolfgangot Michael tartja fogva, hogy pedofil hajlamait titokban nap mint nap kiélhesse.

    Schleinzer kényes témához nyúlt, különösen, ha azt nézzük, hogy osztrák. Hiszen nyugati szomszédjainknál több esetben is fény derült olyan esetekre, ahol férfiak gyerekeket rejtegettek a pincéjükben hosszú éveken keresztül. Valószínűleg sok nézőt elriaszt a téma attól, hogy egyáltalán megnézze a filmet, és anélkül alkot róla véleményt. Pláne, hogy Schleinzer rátesz még egy lapáttal, és nem elég, hogy egy pedofil a főhősünk, hanem kislány helyett egy kisfiúval fajtalankodik, ami a közvéleményben még jobban kiveri a biztosítékot. Az biztos, hogy erről a filmről sokan beszélnek, de nem biztos, hogy témája miatt ezzel nézőket is tud magának nyerni.

    Ezzel szemben az előítéletek és félelmek teljesen alaptalanok, hiszen egyetlen egy aktust sem látunk a vásznon, ezeknél a jeleneteknél mindig ugrunk egyet az időben. Sokkal inkább koncentrál a perverzió helyett a film a főhősök mindennapjaira, amivel azt az érzetet kelti, amit eddig is tudtunk, hogy bármelyik szomszédunk, kollégánk, ismerősünk, aki teljesen normálisnak mutatkozik a külvilág felé, otthon a négy fal között sötét titkokat őrizhet, és szokatlan dolgokat művelhet. Mégis furcsa látni a napi rutinjaikat, ahogy a kisfiú segít vacsora után elmosogatni. Érdekes az ő viselkedése, mintha megbékélt volna ezzel a helyzettel, nem próbál megszökni, vagy segítséget kérni akkor sem, amikor Michael kirándulni viszi őt. Azt megtudjuk, hogy Michael hazugságokat állít azzal kapcsolatban, hogy Wolfgangra már nem kíváncsiak a szülei, de azt is látjuk, hogy a gyerek is tisztában van azzal, hogy ez nem így van.

    A film olyan problémákat is felvet, amikre aligha gondolna az ember a pedofilokkal kapcsolatban, például, hogy mit csinálnak akkor, ha megbetegszik a gyerek, vagy ha elutaznak, esetleg baleset éri őket. Remekül bánik a rendező az információk elhallgatásával, ezzel teremtve feszültséget a nézőkben. Én például másra sem tudtam gondolni akkor, amikor Michael kórházba kerül, hogy vajon mi lehet otthon a beteg gyerekkel. A végén ügyesen veti be a suspense-t is, ahol már a néző van több információ birtokában, és tűkön ülve várja, hogy az egyik szereplőnek mikor jut tudomására a titok. Nem is várhatunk így mást, mint nyitott befejezést, megfejelve a Bony M teljesen ellentétes hangulatú végefőcím zenéjével.

    A filmnek két felejthetetlen jelenete is van, ami hosszan beleég a néző emlékezetébe. Az egyikben Michael elindul a bútorboltba, és már akkor érezzük, hogy baj lesz, amikor összerakják az emeletes ágyat. Ezután a néző végig a karfájába kapaszkodik rémülten, ahogy Michael egy gokart pályán próbál magával csábítani egy újabb kisfiút. A másik jelenetben Michael vacsorázás közben feláll az asztaltól, előveszi a péniszét, a kezébe fog egy kést, és egy filmből idéz Wolfgangnak: „Ez itt egy kés, ez pedig a farkam. Melyiket akarod, hogy beléd mártsam?” Wolfgang fel se néz a tányérjáról, és automatikusan azt válaszolja, hogy a kést. Hátborzongató, megdöbbentő és mégis lenyűgöző a filmnek ez a része, egy olyan pillanat, ami ritkán adódik meg egy filmes pályafutása során, Schleinzernek mégis elsőre sikerül egy ilyen jelenetet rögzítenie.

    Így semmiképp se ítéljünk látatlanban és elhamarkodottan, tegyük félre az előítéleteinket, és nézzük meg ezt a filmet, hiszen garantáltan nem mindennapi élményben lesz részünk.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon