MENÜ
  • Filmkritika: Kisasszonyok

    Van-e létjogosultsága egy 1868-as történet adaptációjának 2020-ban?

    Az amerikai polgárháború közepette négy lány édesapjuk (Bob Odenkirk) távollétében, édesanyjuk (Laura Dern) szárnyai alatt álmodozik a jövőjéről. A makacs és lázadó Jo (Saoirse Ronan) író szeretne lenni, és a karrierjét sokkal fontosabbnak tartja, mint azt, hogy egy jó férjet találjon magának. Meget (Emma Watson) a színjátszás érdekli, de a házasságban is megtalálja a boldogságot és a kiteljesedést. Amy (Florence Pugh) festészetet tanul Párizsban, ahol találkozik Jo kikosarazott udvarlójával, Laurie-val (Timothée Chalamet), aki mindig is tetszett neki. Mindeközben a zenerajongó Beth (Eliza Scanlen) betegsége újraegyesíti a családot Massachusetts-ben.

    Greta Gerwig a nagy sikerű önéletrajzi ihletésű Lady Bird után legújabb művének alapanyagául kissé talán meglepő módon egy már számtalanszor adaptált, több mint 150 éves klasszikust választott. Gerwig azonban bravúrosan nyúlt az eredeti regényhez. A lineáris történetmesélés helyett folyamatosan ugrál az időben a March-lányok gyerek- és felnőttkora között, így még nagyobb hangsúlyt kapnak bizonyos múltbeli döntések következményei, és a meleg színekkel fényképezett idilli gyermekkor elképzelései is éles kontrasztba kerülnek a kissé szürkébb felnőttkorral, ahol nem minden úgy alakul, ahogy azt a testvérek a családi házban álmodozva elképzelték. A lányok mindegyike rajong valamilyen művészeti ágért, de abban a korban egyikük sem igazán tehette meg azt, hogy független nőként ezeknek szentelje az idejét, és ebből éljen meg. Így Amy hiába tanul Párizsban festészetet, inkább az anyagi biztonsággal járó házasságot választja, míg Meg eleve a hagyományos női szerepre vágyik szerelme oldalán még akkor is, ha tudja, hogy férje tanári fizetéséből szűkösen fognak megélni.

    Jo az, aki leglátványosabban utasítja el a társadalmi szokásokat, és írói karrierjére koncentrál New York-ban, de nemcsak arra van bátorsága, hogy álmai megvalósítása érdekében szembe menjen a hagyományos elvárásokkal, hanem ahhoz is, hogy elismerje, bizony néha nagyon is magányos. Gerwig egy zseniális kettős befejezéssel szolgáltat igazságot, és adja meg a történetnek azt a befejezést, amire valószínűleg Louisa May Alcott is vágyott, de a kiadója és az olvasói miatt akkor elképzelhetetlen lett volna. Gerwig Oscar-jelölése teljesen megérdemelt volt a forgatókönyvíróként, hiszen úgy sikerült adaptálnia az eredeti regényt, hogy a March-lányok karrier és házasság közötti hezitálásával ma is bárki tud azonosulni, és az egész történet egy cseppet sem tűnik elavultnak. Ennek tükrében Gerwig a rendezői kategóriában is megérdemelte volna a jelölést, és nem azért, mert nő, hanem azért, mert egy egyedi és erős koncepciót sikerült emlékezetes módon megvalósítania a vásznon.

    Ráadásul ehhez egy egészen parádés szereplőgárdát sikerült megnyernie. Saoirse Ronan szemtelenül fiatalon és teljesen megérdemelten zsebelte be negyedik Oscar-jelölését, és a játéka tükrében nála tökéletesebb Jót el sem lehetne képzelni. A női mellékszereplők közül Florence Pugh helyett én inkább Meryl Streepnek adtam volna meg a sokadik Oscar-jelölését, aki sziporkázik a cinikus March néni szerepében, ráadásul az egyik legerősebb monológ is az ő ötlete alapján került bele a filmbe. Ugyanígy megérdemelte volna a nominálást Timothée Chalamet is, aki szertelen, kissé feminim játékával válik Jo tökéletes komplementerévé.

    Greta Gerwig bravúros módon adaptált egy több mint százötven éves történetet úgy, hogy közben azt érezzük, hogy ez sokkal inkább szól a mai közönséghez, mint az akkori olvasótáborhoz.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon