MENÜ
  • Filmkritika: Kijárat az ajándékbolton át

    A világ leghíresebb street artosának filmje arról, hogyan lett az egyik legnagyobb rajongójából sikeres művész.

    Thierry Guetta egy bohém francia srác, aki Los Angelesben él, és van egy vintage boltja. Megszállottan filmezi életének minden egyes pillanatát, de a betelt kazettákat sosem nézi vissza. Egy franciaországi nyaraláson az unokatesója segítségével megismerkedik a street arttal, és elkezd követni pár street artost, hogy filmre vegye őket alkotás közben. Ők azt hiszik, hogy benne lesznek majd egy dokumentumfilmben, de a kazetták csak Thierrynél porosodnak. Nagy álma, hogy egyszer a legnagyobb művészt, Banksyt is sikerül lefilmeznie, ami valóra is válik, mikor Banksy Los Angelesbe megy. Banksy teljesen lököttnek tartja Thierryt, aki azonban ismeri a legjobb falakat a városban, még a létrát is cipeli, és fedezi Banksyt.

    Innentől kezdve több alkalommal is lehetősége van követni Banksyt a világ több pontján is, mivel így ezeket a sokszor rövid életű műalkotásokat meg tudják örökíteni, és a művész maga is láthatja, hogyan reagáltak az alkotására az emberek. Banksy arra kéri Thierryt, hogy vágjon össze egy filmet a több ezer órányi nyersanyagból, de teljesen más végeredményre számít. Thierry alkotása olyan, mintha egy őrült kapcsolgatna pár másodpercenként a tévécsatornák között. Visszaküldi így barátját Amerikába, míg ő valamit összehoz a nyersanyagból. Ezalatt azt tanácsolja neki, hogy alkosson valami kicsit. A végeredményre ismét nem számít, hiszen Thierry egy hatalmas kiállítást hoz közben össze, és egy csapásra az egyik legfelkapottabb amerikai művésszé válik.

    A 2011-es Oscar-gála egyik legnagyobb talánya az volt, hogy vajon felbukkan-e Banksy, és ha a Kijárat az ajándékbolton át nyeri meg a legjobb dokumentumfilm díját, akkor vajon ki veszi át a díjat. A válasz persze tudható volt, hiszen Banksy sosem mutatkozik, maximum arról lehet tudni, hogy valamelyik városban járt, hogy néhány új graffiti díszeleg ott sajátos stílusában. Iszonyú menő ez a srác, és hihetetlenül kreatívak az alkotásai, amiket az éj leple alatt hagy a világ különböző városainak falain.

    A filmben pedig emberére talált, hiszen Thierryt nem lehet nem imádni. A srác megmaradt kábé örök gyereknek. Ő szeretett volna egy filmet készíteni egy művészről, de végül ő maga lett az a művész, akiről a film szól. Kézikamerás felvételeken keresztül járjuk végig, ahogy magával ragadta, és beszippantotta a street art: az alkotás öröme, és az adrenalin, amit eközben érzett. A történet remekül van felépítve, és tele van humorral. Kiváló érzékkel vágták össze a hihetetlen mennyiségű nyersanyagot. Banksy elsötétített arccal, sziporkázva kommentálja kettejük történetét. Mi pedig a sok nevetés közben azon kapjuk magunkat, hogy irigyeljük ezt a két srácot, amiért ennyire kreatívak, és ilyen cool dolgokat képesek alkotni.

    A dokumentumfilmet a Műcsarnokban lehet megnézni az ajándékbolt mellett egy kis teremben. Az ehhez vezető utat hazai street artosok munkái szegélyezik, de Banksy munkásságát bemutató filmekre is be lehet ülni út közben. Az egyetlen negatívum, hogy a filmet folyamatosan játsszák, így nehéz elcsípni a legelejétől kezdve, úgy hogy ne lásd a végét, de akkor sem történik baj, ha ez nem jön össze, mert akkor addig a részig tovább maradsz bent, amíg megint az a pont nem jön el a filmben, amikor beültél rá. Vagy még tovább. A Kijárat az ajándékbolton át egyszerűen kihagyhatatlan. „Andy Warhol meghalt, én viszont itt vagyok.”

    Ajánló

    Sziget: itt az első nyolcvan fellépő

    Magyarországra látogat Flo Rida

    Újabb külföldi sztárokat jelentett be a Sound