MENÜ
  • Filmkritika: Inkább lennék özvegy

    Válás huszonkilenc évnyi házasság után.

    Grace (Annette Bening) és Edward (Bill Nighy) közel három évtizede házasok. Van egy felnőtt fiuk, Jamie (Josh O’Connor), akit az édesapja megkér, hogy látogasson haza a hétvégére. Mint a vasárnapi reggelinél kiderül, Edward nem véletlenül szerette volna, ha azon a napon Jamie az édesanyja mellett van, mivel elhatározta, hogy még aznap elhagyja Grace-t, és átköltözik új szerelméhez.

    A válás gyakori témája a filmművészetnek, az azonban már kevésbé szokványos, ha egy több évtizede együtt élő idősebb pár esetében következik ez be. Talán azért, mert a való életben is kevesebb ilyen eset fordulhat elő, és annyi év után, ha a szerelem el is múlt, valószínűleg nem olyan sokan döntenek úgy, hogy kilépnek egy semleges házasságból. A megrendítő 45 évhez hasonlóan itt is egy idősebb pár közös élete hullik darabokra teljesen váratlanul. William Nicholson, (aki huszonkét év után ült ismét rendezői székbe, miközben többek között olyan filmek forgatókönyvén dolgozott, mint a Gladiátor, az Elizabeth: Az aranykor, vagy épp a Tom Hooper-féle A nyomorultak) viszont közvetlenül tapasztalt meg egy ilyen eseményt, amikor a szülei harminchárom év után döntöttek a válás mellett. Ezt Nicholson először egy színdarab formájában dolgozta fel, majd ezt adaptálta a filmvászonra.

    Furcsa módon annak ellenére érzünk szimpátiát Grace felé, hogy nem kifejezetten egy szerethető karakter. Inkább élnek egymás mellett a napi rutinjaik szerint a saját munkájukba és hobbijukba belefeledkezve Edwarddal, mint egymással. Az évfordulójukhoz közeledve azonban Grace szeretne valamiféle érzelmeket, vágyakat kihozni a férjéből, ezért egy ponton még fel is pofozza őt. Edward azonban csak tűr, és tűr ebben a kapcsolatban, és talán sosem lépne belőle ki, ha nem szeretnének egymásba az egyik tanítványa egyedülálló édesanyjával. Ahogy a nő később megfogalmazza, egy ilyen helyzetben három boldogtalan emberből kettő boldog lesz, egy számára, akiben ráadásul fel sem merült, hogy a férje elhagyja, elkerülhetetlen fájdalommal jár. Természetesen az ezt követő csalódottság, szomorúság és depresszió egy idő után csökken, miközben megjelenik a düh és a reménykedés is, és Grace bizonyos helyzetekben még szereti is magára terelni a figyelmet, például az ügyvédnél, vagy a kutyája elnevezésével.

    Különleges az is, hogy itt nem egy kisgyerek kerül a válás középpontjába, hanem egy felnőtt férfi az, aki az elszenvedője ennek. Nyilván érte már nem kell megküzdeniük a szülőknek, de mégsem szimplán passzív szemlélője az egész procedúrának. Mindkét szülő tőle próbál információkat megtudni a másikról, miközben kötelességének érzi, hogy minden hétvégén hazautazzon az édesanyjához, amíg jobban nem lesz. Egy nagyon szép pillanata a filmnek, amikor Jamie felidéz egy gyerekkori emléket, amikor az édesanyjával kilátogattak a film eredeti címét adó sziklához, és arról, elmélkedik, hogy vajon boldog volt-e akkor az édesanyja, hiszen ebbe talán senki sem gondol bele gyerekfejjel.

    A film leginkább az ehhez hasonló lassú jelenetektől működik, ahol a kamera körbepásztázza a környezetet, a szereplők megosztják egy-egy gondolatukat, minket pedig valahogy magával ragadnak az érzelmek, és mi is úgy érezzük, hogy a kamerával együtt ott repülünk a seafordi sziklás tengerpart felett. Az igazi mozgatórugó azonban a három színész, akiknek lebilincselő játékát élvezet nézni. Nighy visszafogottságában is erős, míg O’Connor, aki engem már A korona Károly hercegeként is elképesztett, ismét bizonyítja, hogy nagy karrier előtt áll. Bening pedig érzelmek széles skáláját mutatja meg a depressziótól kezdve heves kirohanásokig, és egyszerűen hátborzongatóan gyönyörű az, ahogyan verseket idéz, vagy olvas fel.

    Az Inkább lennék özvegy talán nem olyan megrázó, mint a 45 év, vagy olyan kiemelkedő, mint a tavalyi év legjobb filmje, a Házassági történet, de három fantasztikus színész játékát évezhetjük, miközben Nicholas a hangulatteremtésével ragad magával minket a brit tengerpart fölé.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon