MENÜ
  • Filmkritika: Ideglelés Csernobilban

    A Parajelenségek alkotói idén Csernobillal borzolják a nézők idegeit legújabb kézikamerás mozijukkal.

    1986-ban hatalmas katasztrófa történt Csernobilban, mikor felrobbant az atomerőmű négyes számú reaktora. A munkásoknak és családjuknak otthont adó Pripjatyot evakuálták, ami azóta szellemvárosként elhagyottan áll. Ide szervez katasztrófatúrákat a volt ukrán katona, Uri, a program pedig vonzónak tűnik négy fiatal amerikai számára, akik épp európai körútjukat töltik. A fiatalok így elhatározzák Kijevben, hogy Moszkva előtt tesznek egy kitérőt az üres városba. Az utazáshoz csatlakozik hozzájuk egy stoppoló norvég pár is.

    A város határához érve azonban az ukrán katonák nem engedik be őket. A csapat mégis meg akarja nézni amiért fizetett, így Uri egy ellenőrizetlen bejáraton keresztül viszi be őket. A lakatlannak tűnő városban bóklászva kiderül, hogy talán mégse olyan élettelen már Pripjaty, mint azt elsőre gondolták. Mikor kezd besötétedni, hazafelé indulnának, de kisbuszukból valaki kilopott egy alkatrészt, így az nem indul el. Senki sem tudja, hogy ott vannak, és egyre gyanúsabb dolgok történnek, míg végül már az életükért futnak a fiatalok.

    A magyar cím az Ideglelés című klasszikusra utal, ahol egy erdőben kézikamerával mászkáló fiatalok kalandján paráztak az emberek. Ilyen szintű horrorban itt nincs részünk, de a kézikamerás stílus itt is végig kíséri a filmet, hogy ezzel is közelebb kerüljünk a csapathoz. Az alkotók előző munkáinak köszönhetően a félelemfaktor itt is elég magas, hiszen a legalapvetőbb félelemre alapoznak: az ismeretlentől való rettegésre. A sötét képeknek, és az állandóan elrántott kamerának köszönhetően pedig még a film végén sem tudjuk igazán, hogy mikkel is álltunk szemben. Ennek köszönhetően én még napokkal a film után is körbe világítok a sötét lakásban a hálószobába menet, azon parázva, hogy én is valami olyan lényt pillantok meg, amik a filmbeli Pripjatyot is ellepték.

    A forgatókönyv nem mindig következetes. Nyilván végletekig akarják húzni azt, hogy megtudjuk, kikkel vagy mikkel állnak szembe hőseink, de az elég valószerűtlen, hogy miután egyikőjüket megtámadják, a többiek nem kérdezősködnek tovább, hogy mi volt az. Egy medvével való találkozást is valószínűleg máshogy reagálnának le az emberek, arról nem is beszélve, hogy a szereplők sokszor pont arra szaladnak, amerre nem kellene, és ezt azért ők is tudják. Az sem teljesen világos, hogy ha Uri olyan régóta hoz ide turistákat, akkor eddig hogy-hogy nem történt semmi gond.

    A filmet így az áldokumentarista stílus menti meg, ennek köszönhetően izguljuk végig, és habár tudjuk, hogy az egész csak fikció, a felvételek annyira valóságosnak tűnnek, hogy napok múlva is ott motoszkál a fejünkben,hogy mi van, ha mégsem… És bizony az eredeti Ideglelésnek is ez hozta meg a sikert.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon