MENÜ
  • Filmkritika: Fantomszál

    Úgy szeretlek, majd megmérgezlek.

    Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) az ’50-es évek londoni divatvilágának meghatározó tervezője. Aktuális múzsáját egy vidéki pincérnőben, Almában (Vicky Krieps) leli meg, aki azonban komoly kihívásokkal szembesül, mivel a Woodcock rezidencián eddig csak egyetlen nő maradhatott hosszabb távon: Reynolds nővére, Cyril (Lesley Manville).

    Paul Thomas Anderson a rendkívül erős The Masterhez hasonlóan ismét arról forgatott, hogy milyen hatással van egymásra két ember, akiket egymás mellé sodort az élet, azzal a különbséggel, hogy ezúttal a különös viszony mögött gyengébb érzelmek is húzódnak. Az elismert rendező ráadásul a Vérző olajat követően újra Daniel Day-Lewisszal dolgozott együtt, és azután, hogy Day-Lewis bejelentette, hogy visszavonul a színészettől, a Fantomszál még inkább a figyelem középpontjába került. A történet komótosan halad előre, és közben azt hihetjük, hogy egy átlagos szerelmi story pereg le szép lassan előttünk, ahol a kezdeti felhőtlen időszak után eltávolodik egymástól a férfi és a nő. Reynolds eleve egy rigolyás zseni, akinek már azzal el tudják rontani a napját, ha túl hangosan reggeliznek mellette.

    Rögtön a nyitányban megbizonyosodhatunk arról, hogy könnyen rá tud unni a gyönyörű barátnőire, és kegyetlen ridegséggel képes kiadni az útjukat ezt követően. Almának így folyamatosan meg kell küzdenie azért, hogy fenn tudja tartani a tervező érdeklődését. A megoldást egy egészen váratlan és bizarr fordulat hozza, ami jelentősen átvariálja a Reynolds és Alma között fennálló alá- és fölérendeltségi viszonyt. Ahhoz viszont, hogy a film végre meghökkentsen minket, túl sokáig kell várni, és addig könnyen elunhatja magát a néző. Ettől két dolog tart vissza minket többé-kevésbé. Az egyik a Radiohead gitárosának, Jonny Greenwoodnak a zenéje. A film 130 percéből 90-ben szólnak az ő gyönyörű és nyughatatlan dallamai, ami egészen elképesztő munkát igényelhetett, és teljesen jogos érte az Oscar-jelölés.

    A másik Day-Lewis és Manville játéka. Day-Lewis megkérdőjelezhetetlen színészóriás, a method acting egyik jeles képviselője, így valószínűleg senki sem fog meglepődni azon, hogy a szerep kedvéért megtanult varrni. Ezúttal is teljesen beleélte magát a karakterbe és eggyé vált a szerepével. Aki azonban még nála is lenyűgözőbb alakítást nyújt, az a meglepetésnek számító, de megérdemelt Oscar-jelölést begyűjtő Lesley Manville, aki rezzenéstelen arccal hozza a professzionista vénkisasszonyt, aki mindent megtesz azért, hogy a testvére számára megfelelő körülmények legyenek adottak a munkához. Hozzá képest Vicky Krieps egy szürke kisegér, akinél Reynolds előző barátnője is sokkal több izgalmat tartogat abban a néhány percben, ami megadatott neki. Egy erősebb kisugárzással bíró színésznővel valószínűleg az egész film érdekesebbé, dinamikusabbá válhatott volna.

    A Fantomszál Daniel Day-Lewis méltó hattyúdala Lesley Manville kiemelkedő asszisztálásával és Jonny Greenwood fantasztikus filmzenéjével, de sajnos így is elmarad Paul Thomas Anderson legjobb munkáitól.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon