MENÜ
  • Filmkritika: Élősködők

    A jövő évi Oscar-gála eddigi legnagyobb díjesélyese.

    A négytagú Kim család Szöul kevésbé tehetős részén él egy szuterénlakásban. A szomszédtól lopják a wifit és állandó munkája egyiküknek sincs. Éppen YouTube videók alapján pizzás dobozok hajtogatásából próbálják kihozni a maximális profitot, de ehhez nincs kellő ügyességük. Viszont rendkívül eszesek, simulékonyak és kiváló rábeszélőképességgel rendelkeznek. Ki-woo (Choi Woo-sik) számára felcsillan a lehetőség, amikor az egyik barátja beajánlja őt a gazdag Park családhoz, hogy helyette tartson angolórákat, amíg ő külföldön tartózkodik. Ki-woo hamis diplomája ellenére hamar elnyeri a ház asszonyának (Jo Yeo-jeong) bizalmát, és először a húgát (Park So-dam) ajánlja be rajztanárnak, majd a korábbi alkalmazottakat kitúrva az apa (Song Kang-ho) és az anya (Lee Jeong-eun) is Parkék szolgálatába áll, miközben úgy tesznek, mintha nem is ismernék egymást. Csakhogy egyre nehezebben tudják fenntartani ezt a látszatot, miután Parkék fényűző villájában is fény derül egy hatalmas titokra.

    Bong Joon-Ho Arany Pálmával jutalmazott legújabb filmjében a társadalmi ellentétek feszülnek egymásnak és vezetnek egy nem várt végkifejlethez. Joon-Ho nem először foglalkozik a társadalmi egyenlőtlenség kérdésével: első hollywoodi kitérőjében, a Snowpiercerben az emberiség utolsó túlélői egy folyamatosan száguldó vonaton élnek annál jobb körülmények között, minél több pénzük volt a jegyvásárlásra. A Snowpiercerben azonban a vonat hátuljában összezsúfolódó potyautasok összefognak, és így sikerül szépen lassan egyre előbbre jutniuk a mozdony felé, hogy változtatni tudjanak a rendszeren. Ezzel szemben a napjainkban játszódó Élősködők esetében a Kim család más, hozzájuk hasonló embereket besározva és eltiporva csinálnak maguknak helyet a luxus villában. Dolgozhatnak azonban akármilyen jól, a Parker család szemében sosem lesznek egyenlők: egy-egy lekezelő tekintet, fintor, vagy elcsípet mondat folyamatosan halmozza fel az elfojtott sérelmeket Kim úrnál. Mégsem nevezhető egyik oldal sem rossznak, és mindkettejükben megvan az az érték, hogy a családjuk mindennél fontosabb.

    Bong Joon-Ho szokásához, és a dél-korai filmek hagyományainak megfelelően úgy ugrál a különböző műfajok között, mint egy bámulatos légtornász. A kezdeti fekete komédia egyik pillanatról a másikra vált át thrillerbe, majd horrorba és drámába. A játékidőt azért szinte teljesen végigkíséri a humor még a legváratlanabb helyzetekben is, de ennek ellenére a lebilincselő film észrevétlenül kúszik a bőrünk alá, mint egy aljas parazita, és hagy maga után valami egészen mély nyomot. Mindezt kiváló színészek segítségével és egy lenyűgöző látványvilág kíséretében teszi: Parkék fényűző otthona mágnesként vonzza magához Kiméket, szöges ellentétbe állítva saját otthonukkal, majd az operatőri munkának köszönhetően szinte kalitkaként telepszik rájuk.

    Az Élősködők remélhetőleg Tóth Barnabás Akik maradtak című filmjével fog együtt versenyezni az Oscarért februárban, és valószínűleg nem csak a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában kap majd jelölést, de az szinte már most biztosan borítékolható, hogy a külföldi filmek között Bong Joon-Ho mesteri alkotása lesz a nyertes.

    Ajánló

    Ezek voltak az évtized legnézettebb videoklipjei

    Egy csodálatos filmet mutatott be a Sziget: Wherever You Go

    A jövő vidámparkja megérkezett Budapestre