MENÜ
  • Filmkritika: Egyesült szerelmes államok

    Női sorsok a rendszerváltás küszöbén álló Lengyelországból.

    Agata (Julia Kijowska) tizenöt éve él együtt Jacekkel (Lukasz Simlat), közösen nevelik kamasz lányukat, de a nő vágyainak tárgya már nem a férje, hanem a közösség lelkésze. Az iskolaigazgató, Iza (Magdalena Cielecka) viszonyt folytat az iskolájába járó egyik lány apjával, aki épp most temette el a feleségét. Iza húga, Marzena (Marta Nieradkiewicz) aerobicot és táncot oktat, és míg férje Nyugat-Németországban dolgozik, addig ő egykori szépségkirálynőként modellkarrierről álmodozik, miközben évek óta epekedik iránta a vele szemben lakó idősebb tanárnő, Renata (Dorota Kolak).

    Tomasz Wasilewski Berlinben a legjobb forgatókönyv díját nyerte el, de ha létezne Ezüst Medve a hangulatteremtésért, akkor azt is garantáltan bezsebelte volna. A fiatal lengyel rendező, aki mindössze kiskamasz volt a rendszerváltás idején, már a kezdő jelenetben, egy baráti vacsorán tökéletesen idézi meg azoknak az éveknek a hangulatát. Áruhiány, kapcsolatrendszeren keresztül szerezett hűtő, német márkából váltott dollárral vásárolt farmer, másolt VHS kazetták, amik között egy-egy becsempészett felnőtt film kincset ér, és a büszkeség, amit egy Fanta beszerzése nyújt. A változás néhányak életébe törést hozott, és Wasilewski erre egy rendkívül eltalált jelenettel mutat példát, ahol Iza közli az oroszt tanító Renatával, hogy a munkájára már nincs szükség, és arra kéri, hogy segítsen beilleszkedni a hamarosan érkező angoltanárnak.

    Habár ennek az időszaknak reménnyel telinek kellene lennie, a négy főhős élete nem kecsegtet túl sok kilátással. Agata vágyai beteljesíthetetlenek, Izával pedig éppen akkor szakítja meg a viszonyt a szeretője, amikor a felesége halálát követően végre felvállalhatná a kapcsolatát. Ő mindent megtenne a férfiért, aki a film egyik legerősebb jelenetében erre kinyitja a panelház emeleti ablakát, és azt mondja neki, hogy akkor ugorjon ki rajta. A jövő felé legbizakodóbban Marzena tekint, a magasan szárnyaló álmaitól viszont őt rántják vissza a legkegyetlenebbül a valóságba. Egyedül Renata feküdhet el mosolyogva a kanapéján a film végén, bár az ő helyzete a legkilátástalanabb: elveszítette a munkáját, de ezt átmenetileg feledtetni tudja egy fantáziakép beteljesülése, még akkor is, ha annak előzménye egészen megdöbbentő és szégyenletes.

    A szexualitás expliciten jelenik meg, de cseppet sem romantikus: többnyire csak az ösztönök kielégítésére szolgál, és általában nem a vágy tárgyával adatik meg. A négy nő magánéleti tragédiáját csak még jobban kiemeli a vizualitás: a lakótelepen kívüli világ szürkesége, a panelen belül a neoncsövek fényének természetellenessége, a kékes, hideg színvilág, amitől még ridegebbé válik ez a történet Oleg Mutunak, a kiváló román operatőrnek köszönhetően.

    Tomasz Wasilewski így fiatalkora ellenére ad megrázó szociográfiai látleletet a rendszerváltás küszöbén álló Lengyelországról négy ember boldogtalanságán keresztül.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon