MENÜ
  • Filmkritika: Drakulics elvtárs

    Hogy mi örök a kommunizmus eszméje mellett egy jó elvtárs szerint? Hát persze, hogy a vámpírlét!

    A ’70-es években hazalátogat az ’56-ban disszidáló, majd a kubai forradalomban Che Guevara mellett harcoló Fábián elvtárs (Nagy Zsolt), hogy segítse a vietnámi kommunista bajtársak számára szervezett véradást. Csakhogy Fábián járt az Egyesül Államokban is, így a pártvezetés úgy gondolja, hogy nem árt, ha ráállítják a magyar kémelhárítás két ambiciózus ügynökét, Kun elvtársat (Nagy Ervin), és élettársát, Máriát (Walters Lili). Mária feladata, hogy a hivatalos programokon Fábián kísérőjeként a férfi bizalmába férkőzzön, aki furcsa módon semmit sem öregedett évek óta, nappal nem merészkedik az utcára, és messziről kiszúrja a fokhagyma szagát. Ez még Kádár János (Rába Roland) figyelmét is felkelti, akit Brezsnyevtől éppen azt az utasítást kapja, hogy sürgősen szállítsa le számára az örök élet forrását.

    Bodzsár Márk hat éve bemutatkozó nagyjátékfilmjével, az Isteni műszakkal visszaadta a hitem a magyar filmgyártásba. Míg a három mutyizó mentőssel a ’90-es évek Magyarországát idézte meg, addig a Drakulics elvtárssal egy alternatív Kádár-korszakba repít vissza minket. A látvány ezúttal is első osztályú, Ágh Márton ismét minden részletre gondosan odafigyelt, hogy aztán azok Reich Dániel gyönyörű képeit tegyék izgalmasakká és vibrálókká. Bodzsár forgatókönyve egy különös elegye a groteszk komédiának, a romantikus filmeknek, miközben viccet csinál a hagyományos kém- és vámpírfilmek zsáneréből. A Fábián elvtárs érkezését váró ügynökök autós megfigyelés közben például orális szexszel készülnek elütni az időt, Fábián elvtárs pedig elég különleges módon ül ki a Gellért-hegyre napfelkeltét nézni vámpírként. Egyedül a lezárásban nyúlt egy kicsit mellé Bodzsár, az elmaszkírozott, akcentussal beszélő idős Kun inkább kínos, mint vicces.

    A humor ismét éjfekete, sorjáznak a jobbnál jobb poénok és az idézhető egysorosok, amiknek alapja a korszak és a zsánerek kiparodizálása kiváló karakterek segítségével, akiket remek színészek jelenítenek meg. Nagy Ervin lubickol a szerepében, míg Nagy Zsoltból sugárzik az a hidegvérű magabiztosság és sárm, amitől Fábián körül elalélnak a nők. Mellettük pont Walters Lili az, aki egy kicsit háttérbe szorul, annak ellenére, hogy a film végére valójában ő válik az igazi főhőssé az öntudatra ébredő nőként. Mellettük számos mellékszereplő parádézik: Thuróczy Szabolcs a kutyáját gyászoló kémfőnökként, Kerekes Éva a titkárnőjeként, Balsai Móni Kádár tolmácsaként, de a legemlékezetesebb egy igencsak aprócska szerepben, az úttörők belevaló vezetőjeként Pálos Hanna.

    Bodzsár Márk bebizonyította, hogy kiváló humorával, egyedi látásmódjával és különleges történeteivel nemcsak egy egyszeri csodagyerek, hanem egy jövőbeli kultrendező.

    Ajánló

    Világsztárokat jelentett be a STRAND

    Íme a Balaton Sound aftermovie-ja

    Lenny Kravitz és Marshmello is jön a Voltra