MENÜ
  • Filmkritika: Donyeci történetek

    Amikor a háború a főszereplő.

    Szergej Loznyica legújabb filmje életképek fűzére Kelet-Ukrajnából, melyben a rövid jelenetek csak lazán kapcsolódnak egymáshoz. Nincsenek benne főhősök, habár egyes szereplők fel-felbukkannak később is a háttérben. Az összes történetben egyetlen közös pont van: a háború okozta embertelen káosz.

    Loznyica Ködben című filmjében is a háború adta a hátteret, a második világháború helyett azonban ezúttal egy sokkal közelebbi, számunkra mégis szinte alig észrevehető harc áll a központban, melynek színtere a Donyec-medence. Találhatunk a jelenetek között olyan ál-dokumentarista stílusút is, mint amilyenben az egyik óvóhely vezetője körbevezet egy stábot a bunkerben, melynek egyik lakója egy idősebb nő. Közben az óvóhelyen felbukkan egy fiatalabb hölgy, akiről kiderül, hogy a nő lánya. Ételt hozott az asszonynak, és szeretné őt hazavinni, aki a borzalmas körülmények ellenére mégis maradni akar. Mindketten máshogy állnak a kialakult helyzethez: az anya inkább egy elrettentő helyen húzza meg magát, míg lánya az új rendszer kiszolgálójává és haszonélvezőjévé válik. Egy másik rendkívül kényelmetlen jelenetben egy ukrán katonát aláznak hosszasan az utcán a helyiek, amit aztán egy hasonlóan kellemetlenül feszengős őrült esküvő követ.

    Az életképek többsége abszurd és groteszk. A legjobb talán az, melyben az egyik helyi lakost behívják, hogy megtalálták az ellopott autóját. Ahelyett azonban, hogy visszaszolgáltatnák a tulajdonát, arra kényszerítik, hogy írjon alá egy lemondó nyilatkozatot, melyben a hadseregnek adja át a kocsiját, majd egy olyan szobába tessékelik, ahol hozzá hasonlóan járt férfiak próbálnak az ismerőseiktől segítséget kérni telefonon. Hiába nevetjük el magunkat egyes szituációkon, sokszor arcunkra fagy a mosoly, ahogy Loznyica a legváratlanabb pillanatokban emlékeztet arra, hogy itt mégiscsak egy háború zajlik, amelynek bárki, bármikor az áldozatává válhat. Ennek megfelelően egészen gyomorba vágó a befejezés, ami mesteri módon foglalja keretbe azt az embertelenséget, amit a háború jelent.

    A Kelet-Ukrajnában zajló eseményekről mintha egy kicsit elfeledkezett volna a világ. Valószínűleg nem véletlen, hogy ez lett Ukrajna idei Oscar-nevezettje, hiszen még ha részlehajlóan és külföldi nézőként talán nem is mindig követhetően vázolja fel eseményeket, hatásosan hívja fel a figyelmet egy ma is aktuális, fontos és megoldatlan helyzetre.

    Ajánló

    Metzker Viki a női DJ-k helyzetéről nyilatkozott

    A lánytestvér DJ világsztárok a Balatonnál léptek fel

    A majomként élő Kid Noize exkluzív interjút adott a Soundon