MENÜ
  • Filmkritika: Botrány

    Egy kevésbé harsány hang.

    Roger Ailes (John Lithgow) felismerte a piaci rést, és a konzervatív nézőket megcélzó Fox News csatornát a legnézettebb amerikai hírcsatornává tette. Ellentmondást nem tűrő főnök volt, aki nem válogatta meg a szavait a kollégáival szemben sem. Több női dolgozónak azonban sokkal több mindent el kellett viselnie nyilvános verbális megaláztatásoknál, és Ailes szexuális zaklatásának áldozataivá váltak. A cégnél mégis éveken keresztül eltussolva maradtak ezek az ügyek, egészen addig, amíg a csatorna egyik elbocsájtott riportere, Gretchen Carlson (Nicole Kidman) be nem perelte Ailes-t. Később több dolgozó is előállt a saját történetével, köztük az egyik legismertebb arc, Megyn Kelly (Charlize Theron) is.

    A Botrány kezdése le sem tagadhatja, hogy A nagy dobás Oscar-díjas társforgatókönyv-írójának, Charles Randolph-nak a műve. Charlize Theron kalauzol minket végig a Fox News székházában, miközben többször is a kamerába nézve a nézőket szólítja meg, és tart egy gyorstalpalót az irodáról, és annak legnagyobb fejeseiről. Ezt követően azonban a történet hamar szerteágazik, és három hölgyre, valamint Ailes-re is fókuszál, ami óriási hiba. Különösen annak tekintetében, hogy A legharsányabb hang ugyanezt a történetet már feldolgozta fél évvel ezelőtt. Ráadásul a Showtime remek mini-sorozatának az az előnye is megvolt, hogy szűk két óra helyett majdnem hat órája volt kibontani a részletek, és ennek a játékidőnek a legnagyobb részét Ailes kapta, míg az áldozatok közül elsődlegesen Carlsonra, másodsorban Laurie Luhnra koncentrált, akinek Margot Robbie kitalált karaktere feleltethető meg a legjobban, legalábbis azt tekintve, hogy Ailes mennyire lépte át a határokat az adott kolléganőjével szemben.

    A Botrány talán azzal próbált valami újat mondani az esettel kapcsolatban, hogy a főszereplőjének azt a Megyn Kelly-t tette meg, aki a sorozatban csak említés szintjén merült fel. És valószínűleg ez nem is volt véletlen A legharsányabb hang esetében, hiszen Kelly sokáig nem volt hajlandó nyilatkozni, miután Carlson vádjai napvilágot láttak. A Botrány esetében ez holtvágánynak bizonyul, hiszen itt az igazi hős Carlson, aki hosszasan és bátran gyűjtött bizonyítékokat Ailes ellen, és először mert a nyilvánosság elé állni a történetével. Mivel azonban a Botrány középpontjába Kelly kerül, az alkotók kénytelenek olyan kevésbé fontos jelenetekkel megtölteni a filmet, mint Kelly rosszulléte a republikánus elnökjelölti vita előtt, vagy a rá irányuló médiafigyelem Trump Twitter hadjárata után. Ezek azonban értékes perceket vesznek el egy sokkal izgalmasabb történettől, és egy fontosabb témakörtől. A sorozat esetében is megjelent több olyan női karakter, akik a szolidaritást félretéve asszisztáltak a rendszer fenntartásához, de ez sokkal elkeserítőbb képet fest a Botrány esetében. Különösen elszomorító Kate McKinnon fiktív karakterének viselkedése, aki leszbikus demokrataként titokban tartja valódi énjét, hogy megtarthassa az állását, és ennek érdekében teljesen elzárkózik akkor, amikor a szexuális zaklatása után Margot Robbie gyakornoka, Kayla kétségbeesetten szeretné valakivel megosztani a vele történteket.

    Habár az Oscar-jelöléseket Theron és Robbie zsebelték be, számomra a film legemlékezetesebb alakítását egyértelműen Kidman nyújtotta. Lithgow is kiváló, neki csupán az a hátránya, hogy Russell Crowe nála sokkal karizmatikusabb volt ugyanabban a szerepben. Akik viszont a legjobban megérdemelték a jelölést, azok a maszkmesterek: Lithgow és Kidman esetében is egészen kiváló munkát végeztek, Theronra viszont szinte rá sem lehet ismerni.

    A Botrány egy kissé felületesre sikeredett alkotás, aminek sajnos nem volt elég ideje mélyebbre ásni a felszín alatt. Akit kicsit jobban érdekel a téma, annak azért kötelező darab a film mellett A legharsányabb hang. A Botrányból leginkább csak egy igazán fontos, de annál fejbevágóbb újdonság derül ki, hogy a Fox News mennyit költött végkielégítésekre az áldozatok kártérítésével szemben.

    Ajánló

    Újabb 50 nevet jelentett be a STRAND

    Íme a Nickelodeon’s Kids’ Choice Awards 2020 jelöltjei

    Sziget: itt az első nyolcvan fellépő