MENÜ
  • Filmkritika: Az utolsó műszak

    Mindenki sejtheti, hogy az amerikai zsaruk élete nem lehet izgalommentes, de ilyen közelről még sosem láthattuk a világukat.

    Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) és Mike Zavala (Michael Peña) Los Angeles utcáinak a kiskirályai, elhivatott rendőrök, akik nem igazán ismernek félelmet, és szeretnek a veszélyesebb környékeken járőrözni. Gyakran mennek a saját fejük után, így néha olyan dolgokba ütik bele az orrukat, amikbe nem kellene. Néha pedig akaratuk ellenére bukkannak nagy fogásokra, drogpénzekre, fegyverekre, kokóra, levágott fejekre és csempészett emberekre, amivel kivívják a mexikói rosszfiúk haragját, akik bosszúhadjáratot indítanak ellenük.

    David Ayernél szinte állandó témának számít a rendőrök, a gengszterek és a gyors autók világa, de eddig még sosem sikerült olyan jól összeraknia egy akciófilmet, mint most. Azt hittük már lerágott csontnak számít két zsaru története, akik testvérekként tekintenek egymásra, és képesek akár saját magukat is feláldozni azért, hogy megvédjék a másikat. Ayernek most mégis sikerült valami újat alkotni ebben a zsánerben.

    Sosem éreztük még magunkat ilyen közel két rendőrhöz, mint ebben a filmben. Az, hogy ennyire jól azonosulunk velük, két dolognak köszönhető. Az egyik, hogy Ayer rengetegszer használ kézikamerát, mivel a történet szerint Taylor egy iskolai projecthez készít felvételeket munka közben. Így számtalanszor látunk olyan felvételeket, ahol Taylor kamerájának a képét vágják be, vagy a kamera az egyik rendőr ruhájára van erősítve.

    A nyitó jelenetben a rendőrautó szélvédője mögé rögzített kamera képét látjuk, így olyan élményünk van, mintha mi is ott ülnénk a rendőrautóban, és élesben üldöznénk egy másik autót, ennek köszönhetően iszonyúan hiteles és életszerű az egész jelenet. Ez a kézikamerás technika egy idő után néhol már zavaróvá válik, miután szinte minden jelenetben akad valaki, aki rögzíti az eseményeket, a végére azonban teljesen elfeledkezünk ezekről a nézőpontváltásokról, így mégis sokkal inkább a film előnyévé válik ez, mint idegesítő hibájává.

    A másik kulcsa a főhősökkel való azonosulásnak a két akció között, a járőrkocsiban lebonyolított, remekül megírt dialógusok, amelyekkel jobban megismerjük hőseinket, és amelyek a humort sem nélkülözik. Bátran figurázzák ki a fehérek és a mexikóiak közti kulturális különbséget, öröm nézni, ahogy a két srác ugratja egymást ilyenkor. A szolgálati időn kívül pedig bepillantást nyerhetünk Brian és Mike magánéletének legintimebb pillanataiba, családi hátterébe is, így csak még jobban szorítunk értük, ahogy egyre forróbbá válik a lábuk alatt a talaj.

    A remekül megírt forgatókönyv, a pörgős akciójelenetek, a feszes tempó, ütős zenék, drámai pillanatok, és megszámlálhatatlanul sok fuck és shit szócska mellé kiváló alakításokat is kapunk. Gyllenhaal és Peña remek párost alkotnak, de a legutolsó szereplőig mindenki iszonyú hiteles. Különösen igaz ez a rendőrök oldaláról Frank Grillóra, és nagy meglepetésre az ex-csúnya lány America Ferrerara. Cody Hornról is kiderül, hogy a Magic Mike-kal ellentétben mégiscsak tud színészkedni. Anna Kendrick és Natalie Martinez miatt aggódunk legjobban a hőseinkért, míg Yahira Garcia badass bitch és Maurice Compete gengszterfigurájának köszönhetően teljes joggal féltjük is őket.

    Az utolsó műszak a kiszámítható végkifejlet ellenére is egy rendkívül izgalmas és szórakoztató alkotás, ami minden kritikust meglepett frissességével és személyes hangvételével.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon