MENÜ
  • Filmkritika: Az ügyfél

    Egy újabb megrázó iráni történet Farhadi tolmácsolásában.

    Emad (Shahab Hosseini) és Rana (Taraneh Alidoosti) egyik este kénytelenek elhagyni az otthonukat, mert a szomszédos telken folyó építkezés miatt úgy tűnik, hogy az egész ház össze fog dőlni. A pár esténként egy amatőr színtársulatban adja elő Az ügynök halálát. Egyik színésztársuknak, Babaknak (Babak Karimi) épp akkor szabadul fel egy kiadó lakása, így Emadék beköltöznek oda. Csakhogy a korábbi bérlő egy prostituált volt, akinek az egyik kuncsaftja felcsönget hozzájuk. Rana éppen Emadot várja haza, így automatikusan felengedi a csengetőt és nyitva hagyja a bejárati ajtót, miközben visszamegy a fürdőszobába hajat mosni, ahol aztán az idegen bántalmazza őt. Rana nem akar feljelentést tenni, de Emad nyomozni kezd az elkövető után.

    Asghar Farhadi az Oscar-díjas Nader és Simin – Egy elválás története után ismét Iránban forgatott, és ezúttal is egy változás indítja el közvetve a lavinaszerűen hömpölygő drámai történéssorozatot, amiből lehetetlen a férfi és a nő számára lelki sérülések nélkül kikeveredni. A Nader és Simin – Egy elválás története esetében Simin elköltözését követően bérel fel Nader egy gondozót az apja mellé, akit aztán kitessékel a lakásából, a nő pedig azzal vádolja a bíróságon, hogy az őt ért lökést követően vetélt el. Az ügyfélnél a kényszerű költözés az, ami ha nem történik meg, akkor Ranát sem támadják meg. Már a nyitó képsorok is rendkívül erősek, ahogyan a ház lakóinak az éjszaka közepén hirtelen el kell hagyniuk a házat. Csak arra van idejük, hogy egy kabátot magukra kapjanak, miközben az ablaküvegeken egyre feljebb futnak a repedések, és ezzel együtt indul el egy talán feldolgozhatatlan törés is Emadék életében.

    Farhadi nem mutatja meg, hogy mi történik azután, hogy Rana nyitva hagyta az ajtót, hanem egy vágást követően azt látjuk, hogy az általa várt Emad még a szupermarketben vásárol, és ezzel sokkal erősebb hatást ér el, mint bármilyen brutális jelenettel. Mindez összhangban van azzal, hogy Rana sem szeretné, ha bárki tudna a történtekről. Feljelentést sem tesz, mert nem akarja elmondani, hogy mit élt át. A nézők csak a szomszédok néhány mondatából és a lakásban hagyott nyomokból állíthatnak össze egy képet a fejükben. Egy idő után Ranáról átirányul a figyelem Emadra, ahogy nyomozni kezd a tettes után, amikor azonban bosszúra kerülhetne sor, nem tudja, hogyan is cselekedjen. Az erőszak helyett végül a megaláztatást választja, bár nem hurcolja végig a tettest láncra verve a városon, ahogy azt az egyik szomszéd javasolja, csak a családjának akarja elmondani, hogy mit keresett náluk aznap este a férfi. A végső megoldás ennél ugyan sokkal elegánsabb, de olyan súlyos következményeket hozhatott maga után, amivel Emadnak ugyanolyan nehéz lesz megbirkózni, mint Ranának az őt ért támadással. Itt azonban ismét magunkra maradunk, és a kimondatlan gondolatok és az elvarratlan szálak még a két órás játékidő után is tovább nyugtalanítanak minket.

    Farhadi nem véletlenül nyerte el a legjobb forgatókönyvért járó díjat Cannes-ban: az okosan felépített története rendkívül megrázó, és két nagyon erős színész előadásában döngöl minket a padlóba.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon