MENÜ
  • Filmkritika: Az igazság

    Catherine Deneuve jutalomjátéka a Bolti tolvajok rendezőjének legújabb filmjében.

    Az idősödő francia filmdíva, Fabienne (Catherine Deneuve) önéletrajzi könyvének megjelenése apropóján hazalátogat az Amerikában élő forgatókönyvíró lánya, Lumir (Juliette Binoche) a családjával. Lumir a könyv elolvasása után nehezményezi, hogy anyja sok helyen elferdítette az igazságot. Amikor a Fabienne biográfiájában meg sem említett hűséges asszisztens felmond, Lumir kezdi el elkísérni édesanyját legújabb filmjének forgatására. Fabienne egy olyan nőt alakít, akinek haldokló anyja az űrben él, hogy ne öregedjen tovább, és csak néhány évente látogatja meg a lányát. Fabienne partnere a kamerák előtt az a Manon Lenoir (Manon Clavel), aki mindenkit Sarah-ra, Fabienne egykori legjobb barátnőjére és legnagyobb szakmabeli riválisára emlékeztet.

    Koreeda Hirokazu az Arany Pálma elnyerése után arra az útra lépett, amit számos nem amerikai filmrendező választ egy nagy fesztiválsiker után, hogy még szélesebb közönséghez eljusson a következő filmje, és nem az anyanyelvén forgatta le Az igazságot. Hirokazu azonban nem Hollywodba ment, hogy megrendezzen egy jól fizető közönségfilmet, hanem Franciaországban készített el egy újabb szerzői művészfilmet, ezúttal már olyan nemzetközi A-listás sztárokkal, mint Catherine Deneuve, Juliette Binoche és Ethan Hawke. Ráadásul visszatérő témájától sem tért el túlságosan, és az Anyátlanokhoz, A fiam családjához, vagy a Bolti tolvajokhoz hasonlóan ismét egy olyan családot állított a középpontba, ahol nem a vér szerinti kötelék a kötődés alapja: Lumir gyerekkorában sokkal inkább Sarah volt az, aki betöltötte az életében az ideális anyaszerepet.

    Évtizedekkel később ennek a kissé diszfunkcionális családnak a tagjai gyűlnek össze egy párizsi villában, tele elfojtott érzelmekkel, sérelmekkel és félelmekkel. Az anya-lánya kapcsolat számos rétegben jelenik meg ezúttal, folyamatosan emlékeztetve Fabienne-t és Lumirt a múltbeli eseményekre. Lumir számon kéri Fabienne-t, amiért olyan anyának állította be magát a könyvében, amilyen sosem volt. Fabienne viszont igazából csak egy alternatív valóságot teremtett, és egy olyan képet alkotott magáról, aminek valószínűleg szeretett volna megfelelni, de helyette a karrierjét helyezte előtérbe, amivel ez időben már nem volt összeegyeztethető. Időközben azonban Lumir is anya lett, és gyakran ugyanúgy tesz, mint Fabienne. Fabienne képtelen kimondani az érzéseit, és szinte csak a veje előtt mer őszintén megnyílni franciául, aki ezekből nyelvtudás híján egy mukkot sem ért. Fabienne arra kéri Lumirt, hogy írjon neki egy szöveget, amit betanulva és előadva bocsánatot tud kérni az asszisztensétől. Később viszont Lumir a saját lányával is előadat egy olyan monológot, amit ő írt, hogy levegye az anyját a lábáról.

    Mindeközben Fabienne-t a forgatásnak köszönhetően folyamatosan furdalja a lelkiismerete, amikor egy olyan nő szerepébe bújik, akinek az anyja szintén valami mást, a saját halhatatlanságát helyezve előtérbe rendkívül kevés időt tölt együtt a saját gyerekével. Azonban nemcsak emiatt vannak rossz érzései, hanem azért is, ahogyan a legjobb barátnőjével, Sarah-val bánt, akit képes volt szerepekből kiütni, miközben annyira féltékeny volt rá és irigyelte is őt egyszerre, hogy sosem mert vele közösen a kamera elé állni. Ezek a régi sebek tépődnek fel, és lehetősége nyílik arra, hogy valami olyat pótoljon be, ami lehetetlennek tűnt, hiszen Manon nemcsak a francia közönséget, de őt is kísértetiesen emlékezteti Sarah-ra.

    Catherine Deneuve egy jutalomjátékban lubickol és fantasztikus alakítja a nagybetűs dívát, akinek csípős megjegyzésein és fintorain keresztül megcsillan a film zseniális humora is, miközben egy álarc mögé rejti Fabienne igazi érzéseit, melyeket fél kimutatni. Juliette Binoche udvariasan és alázattal assztisztál ehhez: tudja, hogy nem az övé a látványos szerep és ezt tiszteletben is tartja, viszont remek partnere Deneuve-nek a vásznon.

    Az igazság így egy fantasztikus humorú, rendkívül hangulatos, keserédes vígjátékká válik, amellyel Koreeda Hirokazu szinte kompromisszumok nélkül tudott megcélozni egy szélesebb nézőközönséget úgy, hogy a könnyedebb hangvétel ellenére megtartotta saját szerzőiségét is.

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon