MENÜ
  • Filmkritika: Arc

    Szerelmesnek lenni Gigi D’Agostinóra.

    Jacek (Mateusz Kosciukiewicz) a világ legnagyobb Krisztus-szobrának építésén dolgozik, ahol súlyos munkahelyi baleset éri. A szobor tetejéről lezuhanva összeroncsolódik az arca, és ő lesz az első ember, akin arctranszplantációs műtétet hajtanak végre Lengyelországban. A média felkapja Jacek történetét, de a környezte, a nővérét (Agnieszka Podsiadlik) leszámítva nem tud megbarátkozni az új külsejével. Különösen igaz ez a menyasszonyára, Dagmarára (Malgorzata Gorol), aki teljesen elzárkózik a fiú elől.

    Miközben épp befejeződött az idei Berlini Nemzetközi Filmfesztivál, itthon szinte egyszerre került mozikba a tavalyi Berlinale két legrangosabb díjával kitüntetett versenyfilmje, a Ne érints meg! és az Arc. Malgorzata Szumowska a zsűri nagydíját nyerte el, de sokkal inkább megérdemelte volna az Arany Medvét, mint Adina Pintilie. Az Arc egy rendkívül okosan felépített film, melynek első harmadában betekinthetünk főhősünk, Jacek életébe. A fiatal fiú rockzenét hallgat, a barátnőjével randevúzgat, és élvezi az életet, amennyire azt csak lehet egy lengyel kisvárosban. A környezetétől folyamatosan azt hallgatja, hogy levágathatná már a haját és megkomolyodhatna. A sorsfordító balesetet követően sokáig nem látjuk az arcát, hogy aztán még nagyobb sokként érjen minket az új külseje. Ehhez nagyban hozzájárul az operatőri munka is, mely sokszor csak egy bizonyos pontra, vagy arcra fókuszál, miközben a környezet elmosódik.

    Szumowska fergeteges humorral tart görbe tükröt a lengyel társadalom elé, miközben egy szívbemarkoló emberi sorstragédiát mesél el. Jacek környezete rasszista viccekkel szórakoztatja egymást a karácsonyi asztal körül, és a nővérét leszámítva szinte mindenki úgy gondolja, hogy egy lengyelnek kötelessége a hazájában maradnia. A pap elítéli a házasság előtti nemi életét, de azért gyóntatáskor részletesen szeretné hallani, hogy pontosan mit és hogyan csinál Dagmara az új barátjával. Amikor a mise végén Jacek javára jár körbe a persely a templomban, csak egy aprócska összeg gyűlik össze a fiú megsegítésére, akinek a gyógyszereit nem hajlandó fizetni az állam, és munkaképtelennek sem nyilvánítják a fél szemére szinte megvakult fiút. Amikor Jacek és a nővére elutasítják az adományt, a pap egy laza mozdulattal csúsztatja a zsebébe az összeget. A film szinte bármelyik jelenete játszódhatna akár Magyarországon is. Ha az egyházi küldött a szoboravatásnál bejelentené, hogy rossz irányba néz a monumentális alkotás, akkor ezt a problémát valószínűleg itthon is hasonlóan esetlen módon oldanánk meg.

    A média középpontjába kerül Jacek, aki a kórházból kilépve szinte hősként ünnepelteti magát a kamerák kereszttüzében. Egy sebgyógyító kenőcs reklámarcává válik, de hamarosan rá kell döbbennie, hogy hiába állnak sorba a lányok, hogy szelfizzenek vele, valójában szinte teljesen magányos. Amikor a riporter megkérdezi az unokaöccsét, hogy fél-e a nagybátyja új külsejétől, akkor ő nem viccből mondja azt, hogy igen. Még a saját édesanyja is képtelen megbékélni a fia új arcával, és ördögűzést végeztet Jaceken. A legnagyobb csalódás azonban a fiú számára, amikor hiába állít be csokorral a menyasszonya családjához, szembesülnie kell vele, hogy Dagmara nem akarja őt többet látni. Egészen szívfacsaró az a jelenet, amikor a háttérben Gigi D’Agostino L’Amour Toujours-ját játssza a zenekar, miközben Dagmara a barátjától elfordulva ismét Jacekra mosolyog, mielőtt realizálnánk, hogy az egész csak Jacek képzeletében játszódik le. Szumowska fantasztikus érzékkel használja fel a film több pontján is az olasz DJ klasszikusát: feledhetetlen, amikor a kultúrházban csendül fel a karácsonyi bulin, vagy amikor Jacek és Dagmara lóháton vágtázik az italo dance himnuszra.

    Az Arc egyszerre rendkívül szórakoztató és szívfacsaróan szomorú, melynek minden jelenetében ott lapul a kiábrándító és kilátástalan kisvárosi kelet-európai valóság.

    Ajánló

    Ilyen volt az MTV VMA vörösszőnyege

    140 diákot támogatott a STRAND Fesztivál

    Martin Garrix legjobb barátja exkluzív interjút adott a Life-nak