MENÜ
  • Filmkritika: A pince

    Mit rejtenek az osztrák pincék?

    Josef Fritzl és Wolfgang Přiklopil esetéből kiindulva sejteni lehet, hogy az osztrákok pincéiben nem mindig stimmel minden. Ehhez persze nem feltétlenül kell Ausztriába menni, a pincék a világ minden táján titkokat rejthetnek. Az én előző albérletem alagsori tárolójában például egy prostituált bonyolította le üzleti ügyeit hely hiányában egy kilesett kapukóddal. A honfitársain előszeretettel élcelődő Ulrich Seidl megérezte a helyszínben rejlő lehetőséget. Főhősei ezúttal is az osztrák középosztály tagjai, akiknek pincéiben önfeledt élvezettel néz körbe kamerájával a legújabb dokumentumfilmjében. Fogvatartott nőkkel ugyan most nem fogunk találkozni, de sokkoló és nyugtalanító titkokból nem lesz hiány.

    SEIBAS_05

    Seidl néha csak felvillant egy-egy alakot, akik groteszk módon állnak/ülnek a pincéjükben, és legtöbbször csak farkasszemet néznek a kamerákkal. Több sorsot viszont részletesen is kibont, így bepillantást nyerhetünk egy Afrikában vadászó férfi jelentős trófeagyűjteményébe, aki anekdotákkal próbál szórakoztatni bennünket, pedig annál viccesebb nem tud lenni, mint az a beállítás, ahol a varacskosdisznóból bécsi szeletet készítő felesége leopárdmintás ruhájában ül mellette némán a leopárdmintás kanapén. Egy nő az igazi csecsemőkre nyugtalanítóan hasonlító babákat vesz elő papírdobozokból. Egy férfi lőtérré alakított alagsorában az oktatás után magasröptű beszélgetést folytat társaival az asszonyaikat megerőszakoló bevándorlókról, majd amikor egyedül marad, opera árjákat énekel és egy rendkívül hímsoviniszta monológot is előad.

    SEIBAS_08

    Josef Ochs a hangszerén gyakorol. Bevallja ugyan, hogy rendszeresen iszik, de egészen addig nem tűnik különösebben problémásnak, amíg a háttérben észre nem veszünk egy Hitlerről készült képet. Később bevezet minket a náci ereklyékkel teli szobájába, ahol a baráti társaságával rendszeres ülnek össze iszogatni. Aztán persze előkerülnek a szexuális perverzióikat pincékben kiélő osztrákok is: a kereskedelmi munkájából kiábrándult prostituált, akit a szokatlanul sok spermával rendelkező férfi zár ketrecbe; valamint a mazochista ötvenes nő, aki az első erőszakoskodó férjét megkéselte, a szado-mazo világába őt bevezető férfit pedig börtönbe juttatta. Most mégis élvezettel tűri, ahogy elfenekelik, majd miután kifejti, hogy neki olyan férfi kell, aki szexuálisan irányítja őt és fájdalmat okoz neki, arról mesél, hogy a katolikus missziónál dolgozik, és bántalmazott nőkön segít.

    SEIBAS_04

    A neonáci Ochs mellett egy domina kap még különösen nagy hangsúlyt a filmben. Eleinte nem értjük, hogy az alapkoncepciótól eltérően miért azt nézzük, ahogy a szerelmi rabszolgája a nyelvével takarítja ki a wc-t és a kádat, majd heresúlyokkal felpakolva a konyhában mosogat. Később aztán a nő levezet minket a pincébe, ami az igazi kínzások színhelye. Seidl a Paradicsom-trilógia első darabjához, a Paradise: Love – Szerelmet a fekete piacról-hoz hasonlóan ezúttal sem szemérmeskedik, és most is előszeretettel és sokszor tolja a nézők képébe a cseppet sem vonzó főhősök meztelen testét. A groteszk humor hátterén viszont legtöbbször sírni tudnánk: a neonácik és a bevándorlóellenes fegyveres hímsoviniszták nem festenek túl szép képet, a jövővel pedig nem foglalkozik túlzottan Seidl. Igaz, hogy a fiatalok többsége nem rendelkezik saját pincével, de két fantáziátlan jeleneten kívül egy kicsit több szerepet is kaphatott volna a fiatalabb generáció.

    Seidl most is eléri, hogy kényelmetlenül feszengjünk a székünkben, miközben két hatalmas nevetés között elborzadunk a látottakon. A Paradicsom-trilógia egyes darabjai (Paradise: Love – Szerelmet a fekete piacról, A Hit paradicsoma, A remény paradicsoma) alatt is megtapasztalt élményt azonban még tovább fokozza az, hogy ezúttal az arcukat és nevüket vállaló átlagos polgárokat látunk a vásznon.

    Ajánló

    Martin Garrix legjobb barátja exkluzív interjút adott a Life-nak

    Indul a STRAND és a B my Lake! Íme a részletek

    Soha eddig nem látott attrakciók a Szigeten