MENÜ
  • Filmkritika: A jogász

    A film, amiből a legtöbben arra fogunk emlékezni, hogy a spárgázó Cameron Diaz egy kocsi szélvédőjéhez dörgölőzve elégítette ki magát.

    A jogász (Michael Fassbender) megkéri barátnője, Laura (Penélope Cruz) kezét egy hatalmas gyémántgyűrűvel. Ennek ellenére úgy érzi, hogy még több pénzre van szüksége így, hogy egy új szintre emelte a kapcsolatát. Ezért két ismerőséhez, Reinerhez (Javier Bardem) és Westrayhez (Brad Pitt) csatlakozik egy 20 milliós drogüzletbe. Úgy gondolja, hogy csak egyetlen alkalomról lenne szó, aztán kiszáll. A szállítmány azonban nem érkezik meg a megfelelő helyre, így a jogász élete sem térhet már vissza a régi kerékvágásba.

    20131118_A_jogasz4

    Szegény Ridley Scottra rájár a rúd. Már a Prometheusnál is sokan húzták a szájukat, és A jogász is a vártnál rosszabbul teljesített a tengerentúlon. Pedig a sikerhez minden adott: egy jó rendező, aki egy zseniális író forgatókönyvét vitte filmre sztárokkal teletűzdelve. Igaz, Cormac McCarthynak ez az első próbálkozása a forgatókönyvek terén, de regényei olyan nagy sikerű filmeknek voltak az alapjai, mint a Nem vénnek való vidék, vagy Az út. A főszerepekben pedig Fassbender, Cruz, Diaz, Bardem és Pitt tűnnek fel. Ettől a névsortól valószínűleg izgatottságában minden filmrajongónak összeszorult a gyomra, és izgatottan várta a filmet, majd többségük nagyot csalódott. De vajon egy ilyen stáblista mellett mi csúszhatott félre?

    McCarthy nagyszerű író, de úgy tűnik, hogy még nem érzi igazán, hogy ami könyvben működőképes, az a filmen nem biztos, hogy ugyanazt a hatást éri el. Valószínűleg olvasva sokkal érdekesebbek lennének a főhősök hosszú párbeszédei morális dilemmákról, ragadozókról, hatalomról, erkölcsről, pénzről, bűnről. Talán még filmen sem lennének igazán zavaróak, de az egyes jelenetek és a szereplők között alig találunk ok-okozati összefüggéseket. Végig azon töprengünk, hogy vajon csak mi nem tudjuk összerakni a képet, vagy ennek a filmnek tényleg nincs igazán összefüggő cselekménye. Így pedig sokszor azt érezzük, hogy néha maguk a szereplők sem tudják, hogy mikor, miről és miért beszélnek éppen.

    20131118_A_jogasz3

    Például amikor a jogász találkozik Reinerrel, hogy üzletről beszéljenek, akkor Reiner előhozza Malkina (Cameron Diaz) bizarr önkielégítését, de nem tudja megválaszolni azt, hogy ezt miért is meséli el a társának. Egyáltalán kik ők, honnan ismerik egymást, mit lehet róluk tudni? És kicsoda Westray, mi az ő szerepe azon kívül, hogy sokszor figyelmezteti a jogászt, hogy veszélyes talajra lépett? Miért megy bele ebbe az üzletbe a jogász, amikor látszólag így is felveti a pénz? Ennyire kapzsi világban élnénk, ahol a sok sem elegendő? Mindenesetre ehhez a luxushoz szokott, de még több pénzre vágyó társadalmi réteghez Scott remek hátteret és hangulatot teremtett luxusautókkal, drága ékszerekkel, házi kedvencként tartott gepárdokkal.

    Azért persze ebben a nehezen összerakható kirakóban vannak igazán emlékezetes darabkák is. Ilyen a már sokat emlegetett jelenet Cameron Diazzal és az autóval. Meghökkentő, de mégis izgató ez a rész, le a kalappal Diaz előtt ezért a hajlékony testért. Az i-re a pontot azonban Reiner hasonlata teszi fel, aki szerint Malkina szélvédőhöz tapadó puncija olyan, mint az akváriumok üvegét tisztító algaevő halak. Szintén fenomenális az a rész, ahol Cameron Diaz besétál a templomba gyónni, és vérfagyasztó, amikor a gepárdok kiszabadulnak a kocsi hátsó részéből. A két lefejezés pedig rendkívül kreatív és egyben brutálisan megkomponált jelenet.

    20131119_A_jogasz2

    Hiába játszanak a legnagyobb sztárok a filmben, a szereplőkkel nagyon nehéz azonosulni. Fassbender sokkal jobb volt a Prometheus robotjaként, igaz a film második felében ő is sokkal több mindent villant már meg színészi kelléktárából. Cruz elbűvölően ártatlan a partnereként, de a kettejük közötti kémia nem igazán működik. Pitt karaktere az egyik legnagyobb rejtély a filmben, borzalmas kosztümöket kap, és be kell látnunk, hogy sokkal jobban is tud ő gengsztert alakítani, ahogy azt az Ölni kíméletesenben már bizonyította is. Javier Bardem ismét egy hülye frizurás karaktert kapott McCarthytól, mégis lubickol a fura Reiner szerepében. Cameron Diazé a legnagyobb ellentmondás: néha csodálatos, például ahogyan a templomba vonul, sokszor azonban önmaga paródiájává válik. Ehhez nagyban közrejátszik a külseje: a gepárdmintás tetoválás, a kihúzott macskaszemek, a kétszínűre festett furcsa haj feleslegesen erőltetik ránk azt, hogy itt valójában ő az igazi ragadozó.

    A jogász egy emlékezetes apróságokból és felejthető párbeszédekből összeálló halmaz lett, amiben nehezen találunk összefüggéseket, és ami az előzetes várakozásaink miatt nagy csalódást tud okozni. Persze ha nem akarjuk megérteni a filmet, akkor még élvezhető is, megmutatja, hogy a hatalmasok játszmája valóban nem való mindenkinek, és hogy a világ leginkább tekintélyt parancsoló háziállata a gepárd tud lenni.

    Ajánló

    Ilyen volt az MTV VMA vörösszőnyege

    140 diákot támogatott a STRAND Fesztivál

    Martin Garrix legjobb barátja exkluzív interjút adott a Life-nak