MENÜ
  • Fenékturizmus, avagy járnál ott, ahol a madár se jár?

    Megnőtt a forgalom a Marianna-árok alján

    Nagy lehet a forgalom a Marianna-árok alján, úgy tűnik, mindenki a tenger fenekén keresné a keresnivalót. Pár napja James Cameron, a híres rendező látogatta meg a mélység birodalmát, most pedig a Virgin Group milliomosa tervezi a tenger háborgatását.

    Nem hiába, az embert mindig is vonzotta az ismeretlen, a kíváncsibbak nem csak a magaslatokra vágynak, de szívesen látogatnák a mélységeket is. A Föld és egyben a Marianna-árok legmélyebb pontja a tenger szintje alatt 11 034 méterrel fekfő Challenger Deep. A két kőzetlemez határán kialakult mélytengeri árok méretét nehéz elképzelnünk, még ha a Mount Everestet – a maga 8848 méter magasságával – is belehelyeznénk, akkor is több, mint két kilométernyi víz hullámzik felette. A két kőzetlemez közül az idősebbik alábukott a fiatalabb alá, létrehozva annak mentén egy sor vulkánt és ezt a 2550 kilométer hosszú gödröt.


    A kutatók először az 1875. február 23-án mérték meg, az akkori legmélyebb pontját 8164 méter mélynek gondolták. 1960. január 23-án Jacques Piccard és Don Walsh a Trieste fedélzetén járt először – és  mostanáig utoljára – a 11034 méter mélységű szakadékban.

    Azóta többen többször megpróbálták elérni ugyanezt, 10900 méterre sikerült is lejutni, ám a napokban James Cameron átírta a történelmet – és a földrajzot is. A technika fejlődése egyre nagyobb önbizalommal látta el kutató kedvű és hírnévre vágyó kalandorainkat. Volt ígérgetés, majdénmegmutatom, akkorismegcsinálom és majdmeglátjátok, de nem ették ezt ilyen forrón. Ha olyan egyszerű lenne oda lemenni, már nem a Földközi-tenger partjára – vagy a Balaton-partra – járnánk nyaralni, hanem több ezer méteres vízi paradicsomba. De akárhogy is keressük az utazási irodák ajánlatai között – egyelőre – be kell érnünk a megszokott kínálattal. Extrém körülmények fogadják ugyanis az oda merészkedőket. Fény nélkül még csak-csak meglennénk, de a magas nyomás nem földi embernek való. A vízben lefelé haladva 10 méterenként nő 1 atmoszférával (atm), így a Marianna-árok mélyén több, mint 1000 atmoszférával kellene megbarátkozni. Cserébe viszont olyan különleges állatfajokat láthatnánk, amelyeket sehol máshol a Földön.

    James Cameron neve már nem csak a rendszeres moziba járóknak lehet ismerős, a híres rendező bekerülhet a történelem- és földrajzkönyvekbe is. Cameron mindig is vonzódott a vízhez, neki köszönhetően sírhattunk a Titanic végén, amelynek forgatása során maga is járt a roncsoknál, vagy A mélység titka című film is az ő keze munkája. A fizikusi diplomával rendelkező Cameron már jó ideje a National Geographic társaságának rezidens kutatója, néhány napja a maga építette Deepsea Challenger nevű 12 tonnás tengeralattjárójával utazott az óceán fenekére.

    A kutatók számára való mintavételezés volt a célja. Másfél órán át tartott az út lefelé, de nem mondhatta el, hogy kényelmes lett volna, a Challenger ugyanis csupán 109 centiméter átmérőjű pilótafülkét tudhat magáénak.  Cameron magzati pózban töltötte ott az időt, ráadásul útitársként kapott néhány kamerát, műszereket és egy vezérlőpultot. Hat órát terveztek odalent tölteni, ám ebből végül csak három lett.

    Nem Cameron volt az egyedüli, akit mostanában foglalkoztat a mélység titka. A Virgin Group vállalatcsoport alapítóját, Richard Bransont kérte fel Chris Welsh milliomos, hogy hódítsák meg együtt a Marianna-árkot. Céget is alapítottak az ötletre, az űrturizmus mellett – Virgin Galactic – most már elindult a Virgin Oceanic program is. Kifejlesztettek egy különleges tengeralattjárót, a két fickó ebben szándékozik leereszkedni a mélybe, terveik szerint még idén.

    Pechük volt, mert ugye 52 évig senki sem volt képes a legmélyebbre lejutni, úgy tervezték, hogy majd most ők. Nos, James Cameron elhappolta előlük a dicsőséget, ám reklámnak azért nem rossz. Az első expedíciót Welsh hajtja majd végre, a második lesz Bransoné. Hogy ne legyen unalmas a merülés, a Marianna-árok után célba veszik még a 8500 méter mély Puerto-Rico-árkot, a grönlandi Molloy-szakadékot, a Déli-Sandwich-árkot és a Diamantina-szakadékot is. A Virgin által tervezett batiszkáf – az egykori Trieste modernebb változata – inkább hasonlít repülőre, mint tengeralattjáróra. Graham Hawkes mélytengeri mérnök és tengeralattjáró-dizájner keze alól úszott ki a tervrajz. Öt és fél méter hosszú, erős törzse szánszálas anyagból készült, titánborítással, így a gép nem több 3600 kilogrammnál. A tervek szerint 140 perc alatt érné el a Virgin Oceanic az óceán fenekét.

    Megnőhet a forgalom az óceán fenekén, a Virgin ugyanis nem az egyetlen olyan cég, amely effajta babérokra törne. A floridai Triton Submarines és a volt Google-verzérigazgató, Eric Schmidt által szponzorált Deep Ocean Exploration and Research is hasonló expedíciókat tervez.

    Ha bejön az üzlet és beindul a mélytengeri turizmus, vajon mit hoznak majd haza emlékül a turisták?

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon