MENÜ
  • Fáradtság, kimerültség, segítség!

    Amikor állva is el tudnánk aludni, amikor az ágy látványa csalogat, amikor többször nyomjuk le az ébresztőórát, mint amennyit mutat...

    Az ősz beköszöntöttével megérkezett az őszi fáradtság is, amikor legszívesebben az orrunkra húznánk a takarót és téli álmot aludnánk, mint a medve. A szervezetünk is érzi a természet nyugalomba vonulását, a vidámságot és energikus reggeleket felváltja a kimerültség érzése, a megfázásos időszak. Mivel a betegség és a fáradtság összefügg, ha el szeretnénk kerülni a bacikat, jobban tesszük, ha a fáradtságot küzdjük le először.

    Van, aki jobban bírja a fokozott fizikai és szellemi terhelést, van, akinek kevesebb is elég, hogy készen legyen, mint a mateklecke. Nem vagyunk egyformák, ezt viszont kevesen tudják igazán tiszteletben tartani. Nagyon sokféle tünete lehet a fáradtságnak, igazából az okaira egyértelmű magyarázat nincs. Fáradtság akkor lép fel a szervezetben, ha az energiakészleteink kimerülnek. Orvosi szempontból nagyon szubjektív tünet, mivel érezni érezzük, viszont vizsgálatokkal igazolni csak nagyon nehezen lehet.

    A fáradtság tünetei és okai szoros összefüggésben vannak. A testi, azaz fizikai és szellemi fáradtság bár megkülönböztethető, általában együtt jelentkezik. Általános gyengeségérzetről szinte mindenki beszámol. Fizikai megterheléskor jelentkezhet az izomlázként emlegetett izomfáradtság, amely nem más, mint a mozgás során keletkezett tejsav felhalmozódása az izmok között. Ha visszagondolok, hogy mit mondott mindig ilyenkor a testnevelőtanárom… Rá kell dolgozni. Akármilyen fájdalmasnak is tűnik az első 10 méter ilyenkor, tényleg segít, ha ráhajtunk még. A huzamosabb ideig tartó fáradtságérzet tünetei összefüggésben lehetnek még az izmokkal, mert nem csak azt érezzük, hogy minden végtagunkra mintha több kilós súlyokat aggatnának, hanem ébredéskor merevek lehetnek az izmaink, ritkábban görcsölhet vagy remeghet is. A fáradt és álmos ember mozdulatai, reakciói olyannyira lelassulnak, hogy akár részegnek is tűnhet, pedig csak kimerült. Szédülés, fülzúgás, szemkáprázás… A legrosszabb fajtából.

    A szellemi fáradtság talán a rosszabb a kettő között. A fizikai fáradtságot egy kiadós alvással ki lehet pihenni, viszont a szellemi megterhelés sokáig megmarad. Fokozott igénybevétel estén az álmosság fülzúgásérzéssel párosult, majd a koncentrációzavar és figyelmetlenség gátol meg napi rutinunkban.

    Sokszor a fáradtság érzése betegség jele is lehet. Az ősz a megfázás, nátha és influenza időszaka, a körülmények adottak ahhoz, hogy ezek a kórokozók birtokba vegyék testünket és tovább szaporodjanak. Legfőképp a megelőzéssel tehetjük a legtöbbet, bár azt tudomásul kell vennünk, hogy a legyengült szervezet sokkal hamarabb megbetegszik, így az egyetlen dolog, amit tehetünk ez ügyben, hogy megpróbáljuk megelőzni.

    Akármilyen rohanó életet élünk, pihenésre és alvásra kell, hogy maradjon időnk. Ez a kulcsa minden továbbinak. A legerősebb immunrendszert is ledönti a lábáról a kórokozó, ha közben erőnk fogytán van. A napi 8 óra alvást mindenki javasolja, egy-egy kimerítőbb nap után a 9-10 óra sem számít soknak. Ne szégyelljünk nap közben sem ledőlni egy órácskára, ha nagyon nem bírjuk, inkább így legyen, mint a fáradtságtól hibát hibára halmozzunk.

    Kávé. Az első számú gyógymód, van, aki meg sem bírna lenni nélküle. Mintha magam látná

    m… A kávéban lévő koffein megemeli egy időre a vérnyomást, ám a hatás elmúltával könnyen visszaeshet. Az energiaitalok is csupán egy rövid időre jelentenek enyhülést, nem hihetjük el, hogy helyettesítik a pihenést. Sokat dobhat viszont hangulatunkon, ha nem csak fekete-szürke árnyalatokat aggatunk magunkra, akármennyire is ősz van, – hanem egy-egy színes kiegészítővel színt hozunk a szürke hétköznapokba. Szó szerint.

    Pihenni nem csupán passzívan lehet, a sportolás tökéletesen kikapcsolja agyunkat. Szinte mindegy, milyen sportágat választunk, úszást, futást vagy fallabdázást. A családdal vagy barátainkkal való közös programok még elviselhetőbbé teszik a fáradt és kimerült időszakot is.

    Mivel ősszel egyre kevesebb gyümölcs érik, szervezetünk energia- és vitamintartalékai lassan végükhöz ért, így ha multivitamin, akkor most kell bevetni. A kis extra feltöltést meghálálja testünk, a tél folyamán érdemes erre odafigyelni. Naponta többször könnyebb ételeket fogyasztani sokkal jobb ebből a szempontból is, mint egyszer-kétszer megtölteni a gyomrunk és utána órákig csak pihegni. Néhány apró dologgal, egy kis odafigyeléssel elkerülhetjük a teljes kimerültséget.

    Malik Erika

    A képek a Staples kampányából valók!

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon