A világ legfélelmetesebb vasútvonalai
Így fogalmazott Sheldon Cooper, a The Big Bang Theory című sorozat népszerű, vonatimádó szereplője. És valóban: vonattal utazni nem csupán olcsó és kényelmes, de általában megbízható és gyors is. Itt többnyire biztonságban is érezzük magunkat, legalábbis nem kötődik hozzá annyi szorongás és félelem, mint például a repülőutakhoz. Azonban vannak a világon félelmetes, lehetetlen helyeken áthaladó sínek, melyek esetében a vonatozással párosított pozitív képzetek talán kissé megkérdőjelezhetőek. Lássuk tehát a világ legfélelmetesebb vonatútjait!
Tren a las Nubes, Argentína
Az 1932-ben épült „Train to the Clouds” (azaz Vasút a felhőkhöz) Dél-Amerika egyik leghosszabb sínpárja. A rajta közlekedő vonat tizenhat órás út alatt teszi meg azt a közel 500 km-es utat, mely tulajdonképpen egy kört tesz meg az argentín Salta és a környező városok között. Az érdekessége, mely miatt az út maga is ilyen hosszú ideig tart, hogy az út 29 hídon, 21 alagúton át vezet, mielőtt a szerelvény mintegy 4200 méteres magasságba kúszik, hogy átszelje a La Polyorilla viaduktot. Ezzel nem csupán a világ harmadik legmagasabban futó vasútvonala, de a keskeny, szakadék felett ívelő sínpáron egyensúlyozva, közel 100 kilométer per órás sebességgel száguldó vonat utasai számára bizonyára rémisztő kalandot is jelent.
Loop Railroad, USA
Csupán 8 kilométer hosszú az utazás, mely során a vonat Georgetownból a szomszédos Silver Plume-be viszi át utasait, ám a járat mégis rendkívül nagy népszerűségnek örvend. Méghozzá a két város közti mintegy ötszáz méteres szintkülönbség miatt. Mindezt egy hajmeresztő meredekségű hegyoldalon teszi meg, így az utasoknak biztonsági öveket kell használniuk, és csomagjaikat is a repülőgépekéhez hasonló zárt tárolóban tarthatják.
The Death Railway, Thaiföld
A Bangkokot és Myanmart összekötő körülbelül 500 kilométeres „Halálvasút” névre keresztelt szakasz azért vált kultikussá, mert építése közben több mint kilencvenezer munkás és hadifogoly halt meg. A Híd a Kwai folyón című Davin Lean film háttérsztoriját szolgáltató horrorisztikus események színtere napjainkban népszerű turistacélponttá vált, holott három szakaszon is beomlott már alatta az elmúlt években a rozoga fahíd, összesen ötvennégy áldozatot hagyva maga után.
Bambusz-vasút, Kambodzsa
Hogy megbirkózzanak az ország borzalmas infrastruktúrájával és megbízhatatlan vasúthálózatával, a helyi lakosok megdöbbentő hálózat kiépítésébe kezdtek. A sínek és maguk a vonatok is bambuszból készülnek, illetve különböző tárgyakból, melyeket a környékről gyűjtögetnek össze. A szerelvények körülbelül 30 kilométer per órás sebességgel közlekednek. Egyszerre körülbelül egy tucat utas fér el egy-egy járaton. A legnagyobb gondot az okozza, hogy mindössze egy sín található, így ha két vonat egymással szemben halad, az egyik utasai kénytelenek kiszállni, leemelni a vonatot a vágányról majd amikor a másik elhaladt, visszaállítani azt.
Kiribachi, Pakisztán
Aki úgy dönt, hogy Pakisztánban támad kedve vonatozgatni egyet, kétszer is gondolja meg, mielőtt felszáll az egyik járatra. Egyrészt, mivel anyagi okokból a járatsűrűség nem éppen kielégítő, minden egyes vonaton mérhetetlen tömeg van, sokszor felszállásnál verekedésig fajul a vita. Másrészt a fából épült sínek, a gyakori meghibásodások és a kietlen, hegyes-völgyes utak sem kedveznek éppen a biztonságos utazásnak. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy Pakisztán a vonatbalesetekben világelső, habár valószínűleg nem túl büszke erre a rekordra.
A fentieket olvasva talán a Budapest – Békéscsaba vonalon, légkondicionálás nélküli, másfél órás késéssel érkező személyvonaton utazni nem is olyan borzalmas, mint amilyennek elsőre tűnik, ugye?
Mikovics Anett