MENÜ
  • A kockás zászló alól: Versenynaptár 2013 – 2. rész

    Melbourne-től Sao Paolóig 2. rész

    Két hónap múlva már Melbourne-ben készülnek majd a csapatok a szezonnyitó nagydíjra. Még két hosszú hónapot kell kibírnia a Forma-1 lelkes szurkolótáborának futam nélkül de kútba azért ne ugorjon senki bánatában, nemsokára beindul a gépezet az autóbemutatókkal, tesztekkel és a be nem töltött ülések szerencséseinek bejelentésével. Két hónap alatt még sok üzemanyag ég el a V8-as motorokban hogy az Albert Parkban teljes első vezetőszárnyszélességgel felvonuljon a világ motorsportjának királykategóriája.

    Egy héttel ezelőtt már számba vettük a 2013-as szezon versenynaptárának első felét a nyári szünetig, ma pedig meg sem állunk egészen Brazíliáig…

    Némi kiegészítéssel és helyesbítéssel azért tartozom a múlt hétről, hírt adtunk arról, hogy a Magyar Nagydíj előtt fenntartottak egy helyet egy lehetséges európai futamnak. Nos, úgy döntött Bernie Ecclestone, hogy nem tartanak az üres hétvégén versenyt, Ausztria, Franciaország nem alkalmas idén a házigazda szerepre, Törökországba semmiképp sem szeretné vinni a csapatokat, így inkább a semmit választotta. Ez azt jelenti, hogy idén 19 futammal kell beérnünk.

    A hosszúra nyúló nyáriszünet után augusztus 28-án Belgiumban folytatódik a száguldás. A 7.004 km-es Spa Francorchamps pályán 44 kört kell megtennie a versenyzőknek, míg elérik a kockás zászlót. Versenykörülmények között Kimi Raikkönen tartja még 2004-ből a körrekordot, 1.45.108 alatt sikerült körbefutnia. A tavalyi futam sem maradhat említés nélkül, a rajtbaleset képei hosszú napokig uralták a sajtót. Romain Grosjean nevének említésén sem lepődhet meg senki, miatta számos élpilóta nézhette a bokszból végig a versenyt, ami miatt a következő futamról el is tiltották, hátha benő a feje lágya a kényszerpihenőn. Nem nőtt.

    Olaszország, 2013. szeptember 8. Legendás pálya, kivételes közönséggel, ahol nem kötelező ferrarisnak lenni, csak jó. Vajon miért van Monzának pisztoly alakja? Ezt talán a Keresztapa megmondja… A Monzai Királyi Parkban lévő pálya a hagyományos versenypálya és az oválpálya kombinációja, ebből a különös forma. Kicsit több, mint öt kilométer 10 kanyarral tarkítva, amik közül a legismertebb a híres Parabolica és az Ascari. Tavaly Lewis Hamilton nyerte a versenyt, ám a harmadik helyen álló Alonso nevét hangosabban skandálta a pirosló tömeg, mint a britét.

    Szeptemberben különösen jó futamokra számíthatunk, 22-én a másik személyes kedvencem következik – bár nem nagyon tudnék olyan futamot vagy helyszínt említeni, amit ne szeretnék vagy ami ne lenne kedvencem. Az utcai futamok mindig különlegesek, Szingapúrban Hermann Tilke pedig tett róla, hogy se a nézők, se az ottani közönség, se a pilóták ne unatkozzanak. A szezon egyik legnehezebb futamára a pilóták speciális edzéssel készülnek, hisz az óra járásával ellenkező irányban kell haladniuk. A magas hőmérséklet nagy páratartalommal kombinálva különösen nagy terhelésnek teszi ki a versenyzőket, de úgy az autókat is. Ezen a pályán váltanak a legtöbbet a pilóták, kevés helyen található bukótér, így a fékeket is nagyon igénybe veszi. A versenyt éjszaka, lámpafénynél kivilágított pályán rendezik, ahol a szinte nappali világosságot 1500 lámpa és 24 generátor biztosítja.

    Október 6-át sem az aradi vértanúk miatt tartják számon az Forma-1 rajongói, 2013-ban erre a napra esik a Koreai Nagydíj futama. A Korean International Circuit is Hermann Tilke keze nyomát viseli. Még 2007-ben tervezte ám az építéséhez szükséges pénzt kissé tovább tartott összeszedni az államnak, mint azt előtte gondolták, így csak 2010-re lett készen. Vagyis félkészen. Sokáig emlegették a 2010-es koreai futamot, ugyanis két héttel a verseny előtt fejezték be az építkezést, a pálya köré tervezett felhőkarcolóknak viszont még az alapjait sem tudták lerakni akkorra. A friss aszfaltból kiszivárgó olaj és a sok por miatt hihetetlen csúszóssá vált pályán először Fernando Alonso győzött, majd a következő két évben Sebastian Vettelnek sikerül a dobogó legfelső fokára állnia.

    Október 13-án Japánban versenyezhetnek a pilóták. A szuzukai versenypálya az egyetlen a Forma-1-ben, amelynek nyolcas alakja van, így az 5.807 km egy felüljárón keresztezi önmagát. Szinte minden kanyartípusból kaphat a pilóta ízelítőt itt, a rekordot pedig Kimi Raikkönen tartja 2005-ből.

    Az Indiai Nagydíj lesz két hétre rá, október 27-én. A 60 körös versenyt először 2011-ben rendezték meg a frissel elkészült pályán, a Budh International Circuit-en. Tavaly a pattanásig feszült szezonvégben Sebastian Vettel nyert Fernando Alosno előtt, így 13-ra növelte előnyét a világbajnokságban.

    Az Abu Dhabi Nagydíjra november 3-án kerítenek sort a Ferrari híres parkja, a Ferrari World szomszédságában épített pályán. Az 5.5 km-es pályán 2009 óta rendeznek futamokat. Különlegessége, hogy két jól elkülöníthető szakaszból áll, egy hosszú egyenesekkel teliből és egy kanyargós részből, ami leginkább Monaco kikötői részéhez hasonlít. A bokszutca is egyedi, a pálya alatt halad. A verseny világosban kezdődik, közben lemegy a nap és sötétben ér véget, ami csodálatos látványt nyújt az amúgy sem unalmas verseny mellett. Tavaly Kimi Raikkönen visszatérése utáni első győzelmét arathatta a pályán, ahol pechére a dobogón nem ihatott pezsgőt, mivel az országban tilos az alkohol fogyasztása. Valamiért azonban csak vigyorgott a díjkiosztó után…

    2012-ben készen lett az USA Nagydíj helyszíne, az austini pálya – COTA, avagy Circuit Of The Americas -, mely szintén Hermann Tilke kézlenyomatát viseli. A második nagydíjat 2013 november 17-én rendezik rajta. Az 5.516 km hosszú pálya 20 kanyarból áll. Különlegessége az első kanyar, amely egy tisztességes emelkedő után balra vezeti az autókat.

    Ha ez a szezon is olyan izgalmas lesz, mint a 2012-es, akkor a Brazil Nagydíj idén is nézettséget döntöget majd. Interlagos Sao Paolótól 12 km-re található. A nagy páratartalom és magas hőmérséklet itt is nagy megterhelést jelent a pilótáknak és a versenygépeknek, melyhez hozzátársul az óramutató járásával ellentétes irányú futás. Brazília, a legnagyobb buli. És újabb négy hónap, egy újabb örökkévalóság…

    Már csak két hónap van ebből a négyből, hogy Melbourne-ben felzúgjanak a motorok. Addig is maradjatok képben velünk!

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon