MENÜ
  • A kockás zászló alól: Szingapúr, ahol minden megtörténhet

    Villanyfény, nagy leszorítóerő, forróság, nagy páratartalom és közeledő korlátok. Mert itt minden megtörténhet és meg is történt...

    Hátrahagyva Európát Szingapúrba érkezett a héten a Száguldó Cirkusz, a Marina Bay pályán megrendezett verseny az egyik legkülönlegesebb a Forma-1-es naptárban. A magas hőmérséklet és nagy páratartalom mellett az egyik legnehezebb utcai pályával van dolguk a pilótáknak, amely nagy leszorítóerőt igényel, és talán az egyik legnagyobb megterhelést jelenti mind mentálisan, mind fizikailag.

    A szabadedzések során megpróbáltak a csapatok egyre több információt szerzni az abroncsok viselkedéséről és megtalálni a kompromisszumot az egykörös és a hosszú távú beállításokhoz. Nem maradt baleset nélkül sem a szingapúri – és természetesen a magyar – közönség, Bruno Senna feszítette túl a határokat és landolt egyszer-kétszer a falban, legutóbb az időmérő Q1-es szakaszának végén, ezzel pluszmunkát adott a williamses fiúknak éjszakára. Nem hinném, hogy meglepődne bárki is azon, hogy Lewis Hamiltoné lett a pole, arra viszont már sokak kapták fel a fejüket, hogy a második rajtkockából Pastor Maldonado indulhat. Mögötte Vettel, Button és Alonso rajtol, ám az első tíz mindenképp felkötheti a gatyáját, mert valóságos bomba van közöttük, Maldonadótól a belgiumi hatalmas rajtbaleset – és megannyi egyéb “koccanás” – óta okkal tarthat mindenki.

    Az időeltolódás miatt Szingapúrban már sötét van, a városban kialakított pálya körül díszkivilágítás biztosítja, hogy lássanak is valamit a versenyzők, ez csodálatossá teszi az amúgy is szép képet. Az aszfalt és a levegő hőmérséklete kiegyenlítődött este, 28-29 fok van, ami jelentősen befolyásolja az abroncsok viselkedését és beállításokat. A Pirelli a lágy és a szuperlágy abroncsait hozta Szingapúrba, ahol 1500-1600 halogénizzó szolgáltatja a nappali fényáradatot. 5073 méteres egy kör a pályán, melyből 61-et kell megtenniük, ezzel a 2012-es Forma-1-es naptár leghosszabb futama ez.

    A rajtot baleset nélkül megúszták, az élen kissé átrendeződött a sorrend. Hamilton megtartotta elsőségét, mögötte Vettel, Button, Maldonado, Alonso sorrendben. A második körben már elkezdődtek a kerékcserék, Kovalainen és Massa is új szettet kaptak, utóbbi a lágyat, amivel a leggyorsabb köröket tudta megfutni.

    Az első falrapuszit a Marussia Timo Glockja adta, de Sebastian Vettelnek sem sikerült bevenni a kanyart, így kénytelen volt levágni a sikánt. Bruno Sennának elszállt a váltója első fokozata, ami a lassú kanyarok miatt nem épp előnyös. A 11. körben Sebastian Vettel jött ki egy gyors kerékcserére, a második helyről kiállva Perez mögé jött vissza, de amint lehetősége volt meg is előzte a mexikói sauberest.

    Button kerékcseréje 7 tized veszteséget okozott, hiába ment az utolsó körökben sokat, itt elbukta. A 16. kör körül néhány jó kis előzést láthattunk, Alonso Perezt, Maldonado Hülkenberget, Rosberg pedig Kobayashit előzte meg. Az élen Hamiltonhoz Vette került egyre közelebb, az abroncsokkal való taktikázás itt nagyon fontos.

    Dráma. Hamilton autója megállt a 22. körben. Ezzel Alonso mögötti összetettbeli második helye elúszhat, Sebastian Vettel átvette a vezetést. Kicsit mérges, kicsit csalódott, kicsit vége a versenyének. “Váltóhiba volt. Tényleg sajnálom. Mindent megtettünk tegnap, csak be kellett volna húznunk a következőt. Eddig nagyszerűek voltunk” – mondta Hamilton a kiesését követően. Maldonado és Alonso egyszerre jött ki a verseny féktávjánál, a Williams a szuperlágyat, a Ferrari a lágy abroncsot kapta. Maldonado, Alonso sorrendben jöttek ki a hatodik és hetedik helyre, de nagyon közel egymáshoz.

    Javában csatázott Maldonado és Alonso, míg Karthikeyan autója megadta magát, belement egy kicsit a falba, így jön a papírforma, a Safety Car. Kis munka a pályamunkásoknak, a fékeket kissé hűteni kellett. Vettel, Button és még néhányan kerékcseréltek, míg a 18-as kanyarban állt a HRT. Maldonado a szuperlágyat egy újabb szett lágyra cserélték, így a sorrend az elején Vettel, Button, Alonso és Maldonado. Utóbbi egy újabb hidraulikus probléma miatt fel kell adnia a versenyt. Ez mekkora csalódás… Maldonado az élen és baleset nélkül kiesett, ez azt jelenti, hogy a rajtrács első sorát elveszítettük.

    Nagyon sokáig volt bent a Safety Car, az utolsó pillanatban majdnem belement Button Vettelbe, majd az újraindításnál mindketten elhúztak, Alonso és a két Force India mögött Mark Webber jelent meg, hihetetlen szűk pályán előzte meg Hülkenberget.

    Épp kiment a biztonsági autó, amikor Schumacher beleszáguldott Vergne-be, így mindkét autó összetört. Schumi benézte a féktávot, nagyon összetörte a Mercedest. Bejött másodszor a Safety Car. Itt kezdett igazán jó lenni a futam, bár nagyon sajnálom a hétszeres világbajnokot, de vajon a kor tette? A futam után vizsgálják az esetet. Közben Petrov autója is megállt a bokszutca kijáratánál, ám rendbe tudták hozni, így folytathatta a versenyt.

    A harmadik rajtnál Vettel, Button, Alonso sorrendben folytatták. Raikkönen-Grosjean és Senna-Massa óriási csatákat láthattunk, Massa hihetetlen, hogy honnan hozta vissza az autót. Az esetet az FIA vizsgálta, mivel Senna ráhúzta a Williamst a Ferrarira, így nem kicsit szorította hozzá a falhoz.

    Grosjeannal közölte a csapat, hogy engedje el csapattársát, az idén visszatérő Kimi Raikkönent. Ennyit a csapatsorrendről.

    Négyes vonat, a két Sauber szendvicsében Webber és Hülkenberg ül, Perez a végén erőlteti az előzést, tolná a vonatot, így összeért Hülkenberggel, repültek a szárnyak. Webber megelőzte Kobayashit, majd Hülkenberget Perez is megelőzte. Kobayashi-Webber esetét a verseny után vizsgálják majd, Senna pedig megint meghúzta a falat.

    Alonso 10 perccel, 4-5 körrel a vége előtt belehúzott, elkezdte nyomni, bár 11 másodpercre van az élen álló Buttontől és Vetteltől.

    Az utolsó pillanatokban Bruno Senna panaszkodott a csapatrádión az autójára, hogy tejesítményt vesztett, így ki is állt technikai hiba miatt.

    Sebastian Vettel az időkorlátos Szingapúri Nagydíjon megnyerte a versenyt, mögötte Jenson Button és Fernando Alonso végzett és állhat fel a dobogóra. Így összetettben a címért folytatott harcban Alonso megtartotta vezető pozícióját, mögötte a második helyre Vettel jött fel, a harmadik pedig Kimi Raikkönen.

    Október 7-én Suzukában folytatjuk.

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon