MENÜ
  • A kockás zászló alól: Szabályváltozások

    Új év, új szezon, változó Forma-1-es szabályok.

    Még 55 nap van a melbourne-i szezonnyitó futamig, ám a Forma-1 irányító testülete ez idő alatt sem unatkozik. Minden évben előállnak valami újjal, idén több téren is változásokat vezetnek be.

    Csapatok és pilóták száma, időmérő edzés

    Az egyik szemmel látható változás a csapatok és pilóták számában fog megmutatkozni. A HRT már évek óta anyagi problémákkal küzdött, idén viszont úgy döntöttek, nem szenvednek tovább, pénz és támogatás hiányában nem adták le nevezésüket a 2013-as szezonra. Ez azt jelenti, hogy immár 11 csapat utazik majd futamról futamra, a pilóták száma pedig 24-ről 22-re csökken. Felmerült annak ötlete, hogy egy-egy csapat – mint ahogy azt a Ferrari eléggé szorgalmazta – harmadik autót és pilótát is nevezhetne és bár borzasztóan kíváncsi lettem volna, kit akarnak abba a bizonyos harmadikba ültetni, mégsem lett az egészből semmi.

    A pilóták számának változása magával vonzotta az időmérő edzés változását is. Korábban az első és második etapban egyaránt 7-7 versenyzőnek mondtunk búcsút, idén ez értelmszerűen csökken. A Q1-ben is és a Q2-ben is 6-6 pilóta esik ki, hogy az utolsó etapban eldőlhessen, kik indulhatnak az első 10 rajtkockából.

    A pilótafelállás is változik, kettő kivételével már az összes hely elkelt, de erről majd kicsit később, kicsit bővebben. Hátha addig a Force India és a Caterham is döntésre jut, hogy teljes legyen a 2013-as rajtrács.

    Ráncfelvarrás

    Tavaly év elején az autóbemutatóktól kezdve attól zengett a sajtó, hogy milyen rondák a lépcsős orrú autók. Az aerodinamika az isten, mindenki próbálta befogni a Red Bullt bikáit, ennek érdekében hajlandóak voltak a szépséget is feláldozni a gyorsaság oltárán, több-kevesebb sikerrel. Nos, az FIA úgy döntött, első a rajongó – innen is köszönjük minden rajongó nevében – és mivel a lépcsős orrmegoldások visszatetszőek voltak, némi kötelező ráncfelvarrást írnak elő az új modelleken. Az orrkúp aerodinamikailag semleges laminált panelt kap, aminek funkciója, hogy eltünteti a lépcsős megoldást, tehát idén meg ne halljam, hogy bármelyik autó is csúnya lenne!

    Akármennyire nem szeretnénk elfogadni tényként, a Red Bull nagyon sok szabálymódosításban főszerepet játszik. Úgy is fogalmazhatnék, elég sok változásnak Red Bull-ellenes szaga van. Emlékszünk még a flexibilis szárnyakra? Nos, az FIA is. Folyamatos vitát képezett, idén viszont a testület úgy döntött, tovább szigorítja ezen elemekre vonatkozó tesztelőírásait. Némi matematikával élve… Tavaly a szárnyaknak 102 kilogrammos erőt 10 milliméteres tűréshatárral kellett elviselniük, amit az első tengely vonalától 790 milliméterre és az autó középvonalától 790 milliméterre mértek. Idén a 102 kilogrammos erő marad, viszont két mérési pontot jelölnek ki. Egyet az autó középvonalától 790 mm-re, az első tengely vonalától 675 milliméterre míg a másodikat a második tengely vonalától 975 milliméterre.

    Súlyhatár

    Idén a Pirelli is módosít abroncsain. Bár még nem mutatták be 2013-as keverékeiket, azt ígérték nehezebbek lesznek, így az FIA-nak is változtatnia kellett a szabálykönyv ide vonatkozó cikkelyein. Az autók pilótával együtt értendő minimum súlyhatára 640 kilogrammról 642-re emelkedik. A súlyelosztásra vonatkozó regulák szerint pedig a futamhétvégéken az első és hátsó tengelyen mért súly egyszer sem lehet kevesebb, mint 292 és 343 kilogramm.

    Üzemanyagszabály

    Vis major szabálynak nevezzük, illetve neveztük eddig, ezután nem hívjuk majd sehogy. Nincs többé pályán leparkoltam, mert kevés a benya… A pilótáknak minden értelemben produkálniuk kell a mintavételhez szükséges 1 liternyi üzemanyagot. Ez azt jelenti, hogy ha a versenyző mégis meg szeretne állni a levezető körén, a FIA annyival többet fog majd – illetve akar – kifacsarni a tankból.

    DRS

    KERS, DRS… annyi betűkód van, hogy az avatatlanok csak a fejüket kapkodják. Az állítható hátsó szárny – DRS – használatát a verseny alatt eddig is korlátozták, ám a 2013-as szezontól tovább szorul a hurok. A nagydíjak teljes időtartama alatt – tehát a szabadedzéseken és időmérőkön egyaránt – csak az adott futamra kijelölt zónában engedélyezik ennek használatát. Mi több, a dupla DRS-nek nevezett nyitott és aktív fajtáját sem engedélyezik már.

    8 óra munka, 8 óra pihenés

    Mivel a csapatok már a hét elején megérkeznek az adott versenyhétvége helyszínére, csütörtökön már lázas munka folyik a bokszokban. Eddig aznap este 6 óra pihenőidőt kellett biztosítani, most – valószínűleg megismerkedtek a régi slágerrel – és 8 órára emelték a kötelező pihenés idejét. Ez alól a korábbi négy helyett kétszer tehetnek kivételt büntetetlenül.

    Egy-két hét múlva már az új autókat mutatják be, február első napjaiban pedig pályára is gurulhatnak vele a csapatok Jerezben az első szezon előtti teszt alkalmával. Ébredezünk, ébredezzünk!

    Még 55 nap…

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon