MENÜ
  • A kockás zászló alól: Pénz beszél, pilóta vezet

    Még 28 nap... A visszaszámlálás elindult, még hét hét választ el minket a várva várt melbourne-i szezonnyitótól. De addig is mindig történik valami a Száguldó Cirkuszban. Cirkusz ez a javából és mert ugye a név kötelez, a héten is borult az a bizonyos bili.
    Nemrég hírt adtunk róla, hogy milyen is lesz a 2012-es rajtrács a pilóták tekintetében, ám úgy tűnik, ez közel sem nevezhető biztosnak. Többen kimaradtak az ülést kapó versenyzők sorából, de mégis úgy hozza a sors, hogy előnyt élveznek és bekerülhetnek. Ők a fizetős pilóták, akik jelentős szponzori támogatással ott lehetnek Melbourne-ben.

    Jarno Trulli megismerkedett a lapáttal. Sejtettük… De hivatalosan még csak pénteken erősítette meg a Caterham a hírt, hogy a csapat másik pilótája Heikki Kovaleinen mellett Jarno Trulli helyett Vitaly Petrov lesz.
    Olyan nincs, hogy Petrov ne versenyezzen. Legalábbis a mögötte álló támogató csoport így gondolja. Mi tagadás, pénz beszél… Ezt Barrichello is megmondta a minap, és sajnálja, hogy így nem lesz olasz a mezőnyben. Mert ugye Petrov jön, Trulli megy. Kell egy kis frissítés, az tény.
    Trulli 2010 óta volt a Caterham-nél, pont azóta, mióta Petrov a Forma-1-ben száguldozik. A Forma-1-ben 16 szezont töltött,  összesen 252 versenyen vett részt, amiből egyet sikerült megnyerni. Nem túl sok. De azzal, hogy már nem versenyzik, nem lesz olasz a mezőnyben. Ugye azért hallhatunk még olasz himnuszt a futamok után? (Úgy is kérdezhetném, hogy ugye azért fog nyerni a Ferrari?)

    Vitaly Petrov pénteken már üléspróbán is részt vett a csapatnál, sőt, elmondása szerint egész télen keményen edzett és készült arra, hogy idén is jut neki egy autó. Hogy hol, az még kérdéses volt. Néha úgy gondoltuk, a Marussia is jó lesz neki, de úgy tűnik, mégsem.

    Trulli tehát lapátra került. A történelem ismétli önmagát, mert az első gondolatom Rubens Barrichello esete volt Bruno Sennával pár héttel ezelőtt. Ott is a pénz győzedelmeskedett a tapasztalat felett. Ezután gondolkodtam el azon, hogy vajon ki számít fizetős pilótának? 


    Azt szoktuk fizetős pilótának nevezni, aki saját zsebből tesz le a csapatának egy bizonyos összeget azért, hogy versenyezhessen. Az utóbbi időben viszont tágult ez a fogalom, már arra is ráhúzzuk ezt a jelzőt, aki mögött jelentős szponzori támogatás áll, így ilyen tekintetben a frissen aláírt Petrov is az. Már pedig ő tagadja és kikéri magának. 

    “A 2010-es év volt az, amikor igazán meg kellett mutatnom az embereknek, hogy nem csak azért vagyok itt, mert fizettem. Volt néhány jó futamom 2010-ben, de úgy tűnt, mintha ez számukra nem lenne elegendő. Úgy vélem, hogy 2011-től már soha többé nem szabadna erről beszélni, mert attól, még, hogy valaki fizet, nem biztos, hogy dobogós helyezést tud elérni, és többször pontszerző helyen célba érni. Szerintem nem helyes, hogy ilyenekről beszélnek, hiszen gyorsabb voltam Nicknél (Heidfeld), és Brunónál (Senna), és más versenyzőknél is. Tehát úgy gondolom, hogy el kéne felejteni, hogy csak a pénz miatt vagyok itt. Tudom, hogy a pénz mindenhol számít, és nem csak nálunk. Még Trullinál is, aki egy tapasztalt versenyző, és például Heidfeldnél is, aki szintén nem volt kezdő, de nem volt elég gyors. A 2011-es teljesítményem után azt kell mondjam, nem vagyok fizetős versenyző.” – vágta James Allen riporterhez Petrov, vélhetően jogosan. 

    Fogalmazzunk akkor úgy, hogy aki nagyobb összegű támogatásért kap ülést a Forma-1-ben egy másik pilótával szemben, az fizetős versenyző. Ilyen tekintetben akár Fernando Alonsot is nevezhetnénk annak, vagy magát Sebastian Vettelt is. Vannak olyan szponzorok a Red Bullnál is, akik csak és kizárólag Vettel miatt vannak jelen. Ilyen mindig is volt az autósportokban, mivel nem egy zsebpénzből finanszírozott gombfoci-csapatról van szó. Abba már bele se merjünk gondolni, hogy mekkora összegek forognak kockán egy-egy szezonban. A futamok és ami körülöttük van nem valósulhatnának meg a magukat ezzel reklámozó cégek nélkül. Most pedig, a gazdasági válság időszakában sajnos ez még jobban kiéleződik. A válság elérte a csapatokat is, így nem csak a mezőny végén lévő kiscsapatok kényszerültek engedni a pénz nyomásának, hanem a középmezőnyben is egyre jellemzőbb ez. Lásd Senna és Petrov esete. 

    Az is igaz, hogy a fiatalabbaknak kell a hely. Nem hiába támogatják őket a nagy cégek, hisz energikusabbak, fürgébbek, motiváltabbak és jobban dúl bennük a bizonyítási vágy, mint tapasztaltabb kollégáikban. De a tapasztalat mégis csak tapasztalat, a pénz pedig pénz. Az egyenlet többváltozós, a megoldás pedig a dollár mértékegységében mérhető. 

    Az egyik nagy port kavart eset tehát Bruno Senna igazolása volt a Williamshez. A 28 éves brazil pilóta, aki mellesleg Ayrton Senna unokaöccse 17.8 millió dolláros támogatást kapott Brazília leggazdagabb emberétől, Eike Batista-tól. Ezzel parkolópályára tette Rubens Barrichellot. Az esemény megihlette Bruno Mantovanit, a Pilotoons rajzolóját is:
    Egyébiránt a Williams csapat másik tagja, Pastor Maldonado is 15 ezer euróval a zsebében ballagott be az ajtón és egészen nyilvánvalóan ennyiért be is ülhetett az egyik autójukba tavaly, de még erre a szezonra is jutott belőle. 

    Petrovnál szintén sokat nyomott a latba, hogy elég sokkal hozzájárult a Caterham költségvetéséhez erre a szezonra. A 12 millió euróból, amit betalicskáztak a csapathoz még Trullinak is jutott vagy három. Hogy mennyire lesz kifizetődő a csere, az majd idén kiderül, de úgy tűnik, az orosz pilóta sokkal motiváltabb, mint olasz veterán társa. Az orosz Чемпионат.com online lap értesülései szerint ezzel az összeggel a Caterham CT01-ese már esélyes lehet a középmezőnybe és talán pontokat is szerezhetnek. A csapat másik pilótája, Heikki Kovaleinen ezzel szemben fizetést is kap és a szerződésében foglaltak szerint ő az első számú pilóta. Ezt még Petrov érkezése előtt írták alá. Trullit és Petrovot is megrajzolta a Pilotoons:
    A HRT nemrégiben nevezte meg a második ülését elfoglaló pilótát, aki Narain Karthikeyan lett. Ez a csapat sem dúskál a pénzben, így az a 7 millió dollár, amit Karthikeyan szponzorai ajánlottak, elég nyomós indoknak bizonyult a döntésben. 

    A Sauberes Sergio Perez a mexikói Telmex cég támogatását élvezi, tavaly 10 millió dollárral járultak hozzá az alkalmazásához. Most sincs ez másként, a cég logoja ott virít az autó orrán. Perez persze kiáll magáért, nem nevezi magát fizetős pilótának, és mi tagadás, tavaly tényleg bizonyította rátermettégét. Nem hiába ül még mindig Kobayashi mellett.

    A napokban egyre inkább felkapott a fizetős pilóták témája a Forma-1-ben. Van, aki teljesen természetesnek veszi, van, akit bosszant a dolog. 
    Nemrég Vitantonio Liuzzi hallatta hangját ezzel kapcsolatban:

    „Ha valaki mögött van egy nagy támogató, máris bekerülhet az F1-be. Szerintem ennek nem így kellene lennie, hiszen ez a király- kategória, ahol elvileg olyan tehetségeknek kellene felsorakozniuk, akik versenyzői karrierük során folyamatosan szállították az eredményeket. Olyan versenyzőknek kellene bekerülniük, akik gyerekkoruk óta bizonyítottak, nem pedig azoknak, akiknek pénzük van. Mostanában nem a tehetség, hanem a pénz számít. A csapatok 60-70 százaléka alkalmaz olyan versenyzőt, aki mögött pénz is van.”

    Ezzel a Ferrari brazil versenyzője, Felipe Massa is egyetértését fejezte ki, aki szerint abszurd, hogy csak a legjobb csapatok engedhetik meg maguknak, hogy a tehetséget vegyék elsősorban figyelembe. 

    „Már csak négy csapat van a mezőnyben, aki megengedheti magának, hogy a nélkül működjön, hogy a pilóták pénz vinnének. Ezt egy abszurd helyzet, és nem hiszem, hogy jó az F1-nek, különösen a fiatal versenyzőknek. Még ha jó eredményeket is szállítanak, akkor is pénz, vagy óriási szerencse kell ahhoz, hogy ülésük legyen. Ez nem az F1.” – mondta Massa kissé felháborodva.

    Válság van és ez egyre jobban eléri a Forma-1-et is. Bár az utóbbi években jelentős szabálymódosítások történtek a költségek csökkentése érdekében, ennek ellenére még mindig vannak csapatok, amelyek csak úgy tudnak létezni, ha kiszolgáltatottá válnak a támogatók számára. Ha pedig a támogató azt mondja, hogy az ő protezsáltja versenyezni fog, akkor a többinek – legyen az Rubens Barrichello vagy Jarno Trulli – mennie kell. Mert ugye pénz beszél, pilóta vezet…

    Malik Erika – Mosaic

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon