MENÜ
  • A kockás zászló alól: Jerez

    Ha beindul a gépezet...

    A Forma-1 szerelmeseinek paradicsomává vált a spanyolországi Jerez a héten, ahol a hosszú téli álom után végre újra felhördültek a V8-asok. A téli szezon előtti tesztek első állomásának adott helyet a közel 4 és fél kilométer hosszú versenypálya, bár aszfaltjával nem mindenki volt maradéktalanul elégedett. A Pirelli Motorsport igazgatója, Paul Hembery szerint az aszfaltcsík felülete az érdemi munkához túl érdes, sőt sokkal rosszabb állapotban van, mint tavaly, így ha jövőre is itt szeretnének gyakorlatozni a csapatok még a szezon előtt, akkor vagy újra kell aszfaltozni az egészet vagy új helyszín után kell nézni. Nem csupán a hivatalos gumigyártó nyújtott be panaszt az aszfalt minősége miatt, a pilóták is tapasztalták a fokozott kopást. A labdát tehát feldobták, meglátjuk, jövőre hová esik le.

    De ne szaladjunk ennyire előre. Múlt vasárnap hírt adtunk az addig bemutatott 2013-as csodajárgányokról, a teszt kezdete előtt pedig a még hiányzó gépeket is megcsodálhatta a nagyérdemű. Adrian Newey újra alkotott, a tavalyi konstruktőri és egyéni világbajnoki címet bezsebelve talán mégnagyobb hévvel fejlesztették az RB9 névre keresztelt autót. Hogy idén milyen csodaalkatrésszel rukkol elő az energiaitalos csapat, azt egyelőre még nem tudni, bár Newey-nak sem volt egyszerű dolga, elmondása szerint a szabályok változatlansága miatt már eléggé kimerítették az ötlettárat. “Ez egyre nehezebb (új megoldásokat találni), mert az idei évben nem lesz valódi változás a szabályokban és ez az ötödik szezon 2009 óta, hogy változatlan előírások mellett versenyzünk. A mezőny összesűrűsödik és ezt mutatja, hogy nyolc különböző győztes volt a 2012-es szezonban.” A legszembetűnőbb újítás a lila szín megjelenése volt a festésen. Webber és Vettel autójának motorját immár az Infiniti szállítja, így a névadó erőforrásgyártót jelképezi az új árnyalat. Lépcsős, féllépcsős vagy takart orrkúp? Nagy kérdés idén a takari vagy sem, a Red Bull félmegoldást alkalmazott eme kérdésben, meglátjuk, mekkora sikerrel.

    Az új Mercedest hétfőn mutatták be a jerezi pályán, ahol Nico Rosberg máris elvihette egy – meg még néhány – körre. Az F1 W04 nevű autóban idén már Schumacher helyett Lewis Hamilton feszíthet. Az aerodinamika az isten, melynek oltárán az új öt elemes vezetőszárnnyal és második generációs Coanda kipufogójukkal áldoznak. Első nyomórudas és hátsó vonórudas felfüggesztésének köszönhetően remélik, hogy optimalizálhatják az abroncsok élettartamát és teljesítményét, hátulja pedig kissé agresszívabbnak mutatkozik. Lépcsős orrnak már nyoma sincs, bár Jerez után Hamiltonnak köszönhetően majdnem az egész orrnak sem…

    A Toro Rosso is a hétfőt és Jerezt választotta, hogy STR8 nevű Red Bull-utánzatukról lerántsák a piros leplet. Új szakemberekkel a fedélzeten – James Key-jel és Franz Tosttal – vágnak neki a 2013-as szezonnak. Nem érdekes? Red BUllos karosszéria Ferrari motorral… De már hetedik éve jól működik, Ricciardo és Vergne hajtja majd idén is.

    Forgalmas volt a jerezi pálya célegyenese közvetlenül a teszt előtt. A Marussia a kiscsapatok azon egyike, amelynek sikerült életben maradnia, sőt idén a Caterham legyőzését tűzte ki célul. MR02 kódjelű új autóját már nem Timo Glock vezetheti – nem hiába, pénz beszél, pénzes pilóta vezet -, hanem a GP2-ből előrántott Max Chilton és egy másik újonc, Luis Razia. Takarópanel és némi újramázolás, aztán meglátjuk, hogy húz a szekér.

    A Caterham sem maradt új csoda nélkül, bár ez is inkább a tavalyi továbbfejlesztett változata lett. CT03 névre hallgat a Marussiától átigazolt Pic és a tesztpilótai posztból előlépett Giedo van der Garde autója. A karosszéria alját, a diffúzort, a motorborítást és a hűtést babrálták meg kissé, hogy meghódítsák idén a középmezőnyt. Bár a festésnél kissé mellényúltak, amennyire szép volt tavaly, annyira rosszul “fest” az idei zöld, de majd megszokjuk.

    És itt van, végre eljött, amit annyira vártunk már… Persze a nem szakavatottaknak és nem megszállottaknak gőzük sincs arról, miért tördeltük a kezünket keddtől péntekig, miért sikítottunk vagy kiáltottunk egy-egy piros zászlónál vagy leggyorsabb körnél. De ez a mi világunk, a mi szenvedélyünk, és most végre újra hallhatjuk a muzsikát, amit az idén utoljára V8-asok (jövőre már V6-os turbók) zúgása ad. Jerez.

    Az első fecske Hülkenberg volt, az első mért kör Massáé, az első megállt autó pedig Buttoné. A Red Bullban Mark Webber, a Lotusnál Romain Grosjean, a Saubernél Nico Hülkenberg (ezeket az átigazolásokat még szokni kell), a Williamsben Pastor Maldonado, a Ferrari kormányánál Felipe Massa, a Force Indiában Paul di Resta, a Marussiánál Max Chilton, a Mercedesnél Nico Rosberg, a Caterhamnél Giedo van der Garde, a Toro Rosso ülésében Daniel Ricciardo, a McLarennél pedig Jenson Button tesztelhetett az először. Annak ellenére, hogy három kör után Button alatt megállt a McLaren új csodája, övé lett a leggyorsabb kör 2013 első tesztjének első napján. Di Resta volt a legszorgalmasabb, a figyelem mégis a Ferrarira szegeződött, vajon alkalmas lesz-e idén az F138 arra, hogy borsot törjön Newey és Vettel orra alá? Nem úgy tűnt. A rossznyelvek már temetik a csapatot, bár pontokról még szó sincs.

    Második nap. Alig várta Lewis Hamilton, hogy új családjánál végre megmutathassa, nem is vásároltak annyira be vele. Bemutatkozása kissé hevesre sikeredett, 15 kör után némi hátsó fékprobléma miatt a gumifalban parkolta le autóját. Grosjean miatt is lengettek piros zászlót, amikor kifogyott üzemanyaga miatt a 8-as és 9-es kanyar között kénytelen volt megállni. A nap végén hosszabb etapokat teljesített és kemény keveréken magas üzemanyagterhelés mellett dolgozott, de ez a tesztek során megesik, ezért teszt. Ennek ellenére sikeres napot zárt, bár nincs gyorsasági verseny, mégis a leggyorsabb időeredményt ő tudhatja magáénak a második napon.

    A Vettel-rajongók már körömrágva várhatták a csütörtököt, amikor az ifjú háromszoros világbajnok belekóstolhatott a lila RB9-be. Míg a teszt első felén a Mercedest az ág is húzta, addig a harmadik napon minden könnyedén ment, Rosberg szorgalmasan körzött, ő futotta a legtöbb kört, szám szerint 148-at. Vettel a maga 100 körével az időtabella harmadik helyéig húzott, míg újra leeshetett a Ferrarit leírók álla, hisz Massa adott nekik némi stílustanulmányt 1:17:879-es idejével. A Force India duplázott ma, két pilóta is autóba ülhetett, Paul di Resta mellett James Rossiter kapott lehetőséget, bár még mindig nem hozták nyilvánosságra végleges csapatfelállásukat.

    Utolsó nap.

    Utolsó nap. Ezt már a pálya sem bírta, ebédidőben már javítani kellett, mert az egyik kerékvető mögötti betonozott rész felbomlott. Nem hiába, dolgoztak a fiúk rendesen, gyűrték az aszfaltot, nyomták a gázt. Lágy keverék, kemény keverék, hosszú és rövid etapok, kerékcsere gyakorlatok, volt minden. A hátralévő néhány órát ki kellett használniuk, hisz kevés lehetőségük van az érdemi pályán való tesztelésre. Raikkönen futta az utolsó nap leggyorsabb körét, bár nem hazudtolta meg önmagát és hátat fordított minden örömködésnek, ez csak egy időeredmény, aminek semmi jelentőséget nem tulajdonít. Vagy lehet, hogy csak nem szeretne senkivel osztozni ünneplés közben a vodkán? Nagy egyéniség, szó se róla, de legalább tudja mit csinál. A Force India kiadó üléshelyére nagy esélyes Jules Bianchi volt a második leggyorsabb, a lágy keverékek jónak bizonyultak a fehér-zöld-narancs festésű autón is. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára Vettel állhatott fel. A Ferrari új fejlesztő pilótája, Pedro de la Rosa már nem volt ennyire szerencsés, sebességváltó probléma miatt elfüstölt alatta a piros autó, így az utolsó nap csupán 50 kört tudott teljesíteni, ám elmondásuk szerint nagyon hasznos volt az is.

    Világbajnokok, nagy nevek jöttek-mentek Jerezben, ám a lelátók mégis furcsán üresen pangottak. Ennek okát gyorsan megfejtették, hiányzott Fernando Alonso. És bizony, indultak is az összeesküvés-elméletek, hogy súlyos sérülés miatt kényszerül kihagyni a spanyol pilóta első téli tesztlehetőségét és inkább elbújik a világ elől valami jó meleg helyen, ami épp nem a takarója alatt van. A Ferrari persze cáfolt rögtön, Alonso pedig Twitteren értesítette rajongóit és az érdeklődőket, hogy él és virul, éjt nappallá téve edz, hogy tökéletes formában vághasson neki a 2013-as szezonnak és szerezhesse meg hőn áhított harmadik világbajnoki címét.

    Még 34 nap Melbourne-ig, két hét múlva viszont újra teszt, valahogy már kibírjuk.

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon