MENÜ
  • A kockás zászló alól: Féltávon túl

    Van már új Williams és a második téli teszthéten is túlvagyunk.

    Már bőven számolva is csak három hét és felbőgnek az F1-es motorok Ausztráliában, azonban előtte még sok teendője van a Száguldó Cirkusz résztvevőinek. A héten a Barcelona melletti Catalunya versenypálya népesült be a második szezon előtti téli teszt alkalmából.

    Kedd reggel a Williamstől volt hangos a bokszutca. Két hete a jerezi teszten még a 2012-es autójuk módosított változatával rótták a köröket, ám most ők is lerántották a leplet új versenygépükről. Az utolsó csapatként mutatták be az FW35-ös névre keresztelt csodát, melyet a megszokott módon Renault lovacskák hajtanak, oldaldobozai viszont agresszívabbra sikerültek, mint eddig.

    “Mivel a tél folyamán a szabályok nem változtak” – mondta Mike Coughlan technikai igazgató, “elégedett vagyok azzal, amit ezzel az autóval képesek voltunk elérni. Ez egy jobb, kifinomultabb Forma-1-es autó, mint az FW34 volt és szerintem mindenki, aki a részt vett a projekben büszkének érezheti magát az elvégzett munka miatt.” A csapat szerint annak ellenére, hogy a tavalyi autó továbbfejlesztett változata, az FW35 80%-ban új, új váltóval, új hátsó felfüggesztéssel, új padlólemezzel, új kipufogóval, új karosszériával és új orrkúppal. A sok új alkatrész mellett a csapat a tél folyamán a megbízhatóságon is sokat dolgozott. A sebességváltó a padon 3200 kilométert tett meg, ami egymás után öt nagydíjhétvégét jelent.

    Nem sokkal a bemutató után pályára is gördülhetett az autó a többi 10 csapatéval együtt. Bár a pályán az időjárási feltételek nem voltak épp ideálisnak mondhatók, mindenki megkezdte a szezon előtti felkészülés egyik legértékesebbnek számító munkáját. A délelőttök gyakran renszerellenőrzéssel, beállítási és aerodinamikai munkával teltek. A Pirelli idei keverékeinek értékelése is szerepelt minden csapat “étlapján”.

    Az első tesztnap délelőttjén a Mercedesnél tesztelő Nico Rosberg munkáját a sebességváltó ellenőrzése hátráltatta, mégis sikerült a nap legjobb időeredményét megfutnia. Mögötte a második leggyorsabb Raikkönen, majd a Ferrarinál először tesztelő Alonso lett a Pirelli közepes keverékein. Vettel a Red Bullal csak a negyedik leggyorsabb volt, a délelőtt folyamán bemutatott Williamsszel Pastor Maldonado pedig az ötödik. A piros zászló is előkerült a nap folyamán, Esteban Gutierrez autójából fogyott ki idő előtt az üzemanyag, majd Charles Pic Caterhamje is megállt egyszer mechanikai probléma miatt.

    “Vegyes napunk volt ma” – mondta a teszt után Nico Rosberg, “néhány kört elvesztettünk ma délelőtt. Azonban jó programot hajtottunk végre a délután folyamán és természetesen mindig jó, ha tiéd a leggyorsabb kör a nap végén. Általánosságban elégedett vagyok és kényelmesen érzem magam az autóban, jobbnak tűnik, mint legutóbb, amikor ezen a pályán voltunk. Még mindig van mit tennünk az abroncsok kopása ügyében és ez a délutáni program hasznos volt, hogy megértsük azokat.”

    A második tesztnap reggele már mindenki számára gyakorlottabban indult. Kimi Raikkönen az egész délelőttöt ki kényszerült hagyni, mivel autójában sebességváltót kellett cserélni, a délután folyamán viszont 43 kört tudott megtenni a katalán pályán. A Red Bull is töltött egy hosszabb időszakot a garázsban, majd a délutáni versenyszimuláció közben megállt alatta a lila színben pompázó autó. Gyorsan visszatolták a garázsba, a teszt végére azonban újra pályára gurulhatott. Max Chiltonnak is köszönhetett a tesztnap egy piros zászlós megszakítást, az üzemanyag bizonyult kevésnek, így öt perccel meg is rövidült a gyakorlás. A nap leggyorsabb körét Sergio Perez tudhatta magáénak a lágy keveréket használva. Őt Vettel, Raikkönen, Hamilton és Alonso követte.

    Különösen nagy prioritással szerepel a teendők listáján az abroncsok viselkedésének értékelése. A legtöbb pilóta és csapat a szokásosnál nagyobb kopásról számolt be, ami Perezt is aggasztja. “Extrém” – mondta. “Nagyon komoly a gumikopás és ez nagy meglepetés. Normál esetben a téli tesztelés során nagy kopást tapasztalhatunk, de soha nem ekkorát. Néha lehetnek hűvös versenyeink, mint például itt, ezért ez kissé aggasztó. Még tanuljuk a gumikat és remélem, amikor versenyzünk a dolgok megváltoznak.”

    A Ferrari sztárpilótája, Fernando Alonso a hatékonyabb fizikai felkészülés miatt kihagyta a jerezi első tesztet, panaszkodtak is az üresen kongó lelátók miatt. Ezen a héten azonban három tesztnapot is kapott, csütörtökön is ő ülhetett az F138 névre keresztelt versenygépbe. Sokan a csípős időre panaszkodtak, mely a hét előrehaladtával egyre csak hidegebbre fordult. Az abroncsmunka mellett az aerodinamikai elemek kipróbálása és értékelése minden csapatnál terítéken voltak, rajtgyakorlatok és a délután a hosszabb etapok, versenyszimulációk töltötték ki az időt. Zsúfoltak a csapatok napjai, hisz oly kevés idejük van valós körülmények között kipróbálni mindazt, amin hosszú hónapokig dolgoztak. Itt Barcelonában viszont minden pilóta előnyként említette, hogy olyan pályán tesztelhetnek végre, ahol versenyezni is fognak idén, így a kapott adatok még fontosabbak.

    „Ma a különböző összetételű gumik, a lágy és a kemény vegyületek összehasonlítását végeztük” – nyilatkozott Fernando Alonso a nap végén. “A pálya hidegebb volt, mint tegnap, főleg reggel, ami megnehezítette az autó beállítását és a megfelelő tapadás megtalálását. Különböző aerodinamikai konfigurációkat próbáltunk ki és most először változtattunk a beállításokon annak érdekében, hogy megértsük a gumiabroncsok viselkedését és degradációját. Az autó minden változtatásra úgy reagált, ahogy vártam, hasznos volt a különböző beállítások kipróbálása, különösen azért, hogy megtudjuk, milyen irányba haladjunk a jövő héten, amikor nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a teljesítményre. Ebben az évben ismét a gumik kezelése lesz az egyik leglényegesebb szempont: lágyabbak és gyorsabbak, de kevésbé kiszámíthatóak és gyorsan kopik, minden egyes körben. Sok munka vár még ránk, hogy megértsük, hogyan lehet a legjobb módon egyensúlyba hozni az autót, de ezzel minden csapat így van.” A harmadik nap legjobb időeredményét még a délelőtti munka utolsó perceiben állította be Fernando Alonso, ami majdnem fél másodperccel bizonyult jobbnak, mint a tavalyi téli tesztek során lágy keverékeken elért legjobb idő volt. A kiscsapatok is versengtek egymással az utolsó helyekért, valamint azért is, ki tud több piros zászlót begyűjteni. A tesztnap végül Alonso-Hülkenberg-Grosjean sorrendben ért véget.

    Pénteken, az utolsó napon a szokásosnál is hidegebb – direkt nem hűvösebbet írtam, mert nem volt csapat, amelyik ne panaszkodott volna az időjárásra . Az előrejelzések már megjósolták, hogy az eső is befigyelhet a végére, így előkerültek a Pirelli kék és zöld csíkos nedves pályára való abroncsai. A napot összesen nyolc alkalommal szakították meg piros zászló lengetésével hol ilyen, hol olyan problémákért, bár abban igazuk van a pilótáknak, hogy inkább most jöjjenek elő a gondok, mint már valós – pontra menő – versenykörülmények között. Igazi látványosságnak számított a Force Indiához beülő Adrian Sutil, aki másfél évnyi kihagyás után tért vissza. Hogy ő lesz-e a csapat második pilótája, azt még nem tudni, mivel nem sietik el a döntést – vagy annak bejelentését -, de az utolsó tesztnapon mindenképpen segítségükre volt a pilóta.

    Képek: autosport

    A nap legjobbjának Lewis Hamilton bizonyult újdonsült “családjával”, a Mercedesszel. A délelőtti program során próbálták még az eső előtt kihozni a maximumot az autójukból, 18 kört sikerült teljesíteni a közepes keveréken, majd a délután rendszerellenőrzésre és gumiértékelésre volt jó. “Az időjárás miatt nem tudtunk annyi kört teljesíteni, mint száraz pályán, de a szükséges tesztet a héten elvégeztük” – nyilatkozta a nap végén Hamilton. “A hosszú etapokon a kiegyensúlyozottságon dolgozunk és sikerült egy etapot ma száraz abroncson teljesíteni; az autó rendben volt, de az időjárás nagyon hűvös, így nem tudunk túl sok következtetést levonni. Ahogy Jerezben mondtam, úgy érzem, jó alapunk van ezzel az autóval, de még sokat kell tanulni és tudjuk az a lényeg, hogy javítsunk a leszorítóerőn. Kapcsolatom a csapattal egyre jobb és nagyon jó. Elégedett vagyok a fiúkkal végzett munkával, jó irányba haladunk és próbálom a legtöbbet kihozni a csapatból, ahogyan ők belőlem.”

    Időeredmények és sorrendek ide vagy oda, messzemenő következtetéseket nem nagyon lehet a tesztekből még levonni, bár a napi legjobb időt elérő csapatok és pilóták mindenképpen említést érdemelnek. Melbourne-ig viszont van még három hét, ami idő alatt az autók némileg átalakulnak, felkerülnek a legjobban teljesítő alkatrészek és ne feledkezzünk meg a jövő heti utolsó négy napról sem. Némi hétvégi szusszanás – és a gyárban végzett megfeszített munka – után újra visszatérnek a Catalunya pályára a csapatok és pilótáik, hogy utolsó tesztnapjaikat is teljesítsék, a lehető legjobban felkészüljenek a 2013-as szezonra.

    Még három hét tehát, amit már fél lábon is…

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon