MENÜ
  • A kockás zászló alól: F2012, amitől megdobban a Ferrari szív

    Még 41 nap a melbourne-i rajtig. Nem is tűnik olyan soknak, ha követjük az eseményeket. Mert beindulni látszanak a fogaskerekek, felhördülnek a motorok, csigorognak a fékek a kanyarokban és kopnak a gumik. Véghajrájához érkezett a téli felkészülési szezon, a csapatok a napokban mutatják be, mit is alkottak az elmúlt hónapokban. Pénteken a Ferrari ugrasztotta ki a nyulat a bokorból. Jöjjön, aminek jönnie kell, lássuk az új autót!
    De nem eszik azt olyan forrón, nem úgy volt ez ám, hogy durr bele bumm előrántottak egy új autót. Hosszas munka előzte meg a pénteki bemutatót. Már a tavalyi szezon második felében jelezték, hogy miután Alonsonak elúszni látszott a világbajnoki cím esélye, a csapat intenzíven a következő autóra koncentrál. Egy-két új fejlesztést már el is vittek az utolsó futamokra, megcsillantva ezzel a reményt: talán majd jövőre…

    A január is nagyon termékeny és tevékeny volt az olasz istállónak. A múlt hónap elején már beszámoltam nektek a Wroomról, azaz a vörösök havas őrületéről, ahol a felkészülés mellett jutott egy kevés forralt bor is a poharakba. Ha újra át szeretnétek élni az eseményeket ebben a zord időben, csak kattintsatok IDE
    Míg a fiúk a bányában dolgoztak, vagyis a mérnökök a gyárban, a pilóták sem lustálkodtak. Fernando Alonso – miután elvált kedvesétől és ideje, mint a tenger – több időt tölt Maranelloban, mint eddig bármelyik pilótatársa. Meg is lesz az eredménye, ebben biztos vagyok, ha másért nem, legalább olaszul megtanul. Nem telt a január közepe sem láblógatva a versenyzőknek, miután kifagyoskodták magukat a Wroomon, máris csomagolhattak maguknak nagykabát helyett fürdőgatyót és indulhattak a Kanári-szigetekre. Lanzarote szigetére szervezett ugyanis a csapat nekik edzőtábort, ami szemmel láthatóan nem volt láblógatás. 

    Míg ők az edzéstől és a melegtől izzadtak, Olaszországban – és közben itthon is – beköszöntött az igazi tél. Hó is esett és röpködtek a mínuszok, nem is értem miért csodálkozunk ezen. Minden esetre a hét közepén már pánikolt a Ferrari, mi lesz veled, autóbemutató utáni forgatás… De csak hogy szokják a gondolatot, a tél még mindig tombolt, így a szombati reklámfilm forgatása mögé rejtett tesztkörözést le kellett hogy mondják. Pedig Alonso már érezte a 3.5 G-t a kanyarokban, ám így legfeljebb havat lapátolhatott volna a fioranoi pályán:

    Ahogy közeledett a péntek – a tervezett autóbemutató – úgy gyűlt a hó a maranelloi gyár tetején és udvarán, így csütörtök délután jobbnak látták Montezemoloék, ha lemondják az egész fesztivált és online mutatják be a csodát. Így különleges módot választottak idén a nagy leleplezésnek, de legalább mi is követhettük élőben az eseményeket. 

    Elérkezett a péntek, közép-európai idő szerit 10 órakor a kivetítőkön a visszaszámláló óra 00:00-ra állt és kerekedtek a szemek. Minden piros, ezen nem is csodálkozunk, valószínűleg a leglelkesebb rajongók is aznap piros pólóban feszítettek a monitorok előtt. Átérezzük mi is, mert belül ugye az ember szíve piros. Ennek is oka van. Elkezdődött tehát a ceremónia, ahol felsorakoztak a szintén talpig pirosba öltözött úriemberek a vörös posztóval letakart autó mellett. Ez sem hiába lehet így, a Ferrari legnagyobb célja idén, hogy a vörös posztóval befogja a bikákat és letörje a szarvukat, azaz letaszítsa a trónról a Red Bullt és Sebastian Vettel helyett Alonso (vagy Massa?) gyűjthesse be a legtöbb trófeát.

    A két pilóta nem sokkal 10 óra után le is rántotta a leplet az F2012-esről.

    Nem számítottunk másra, csak arra, amit láttunk, hisz Domenicali, a csapatfőnök már január elején felkészített mindenkit, nem lesz szép az autó, de cserébe gyorsabb lesz. Nem is bánjuk a dolgot,  mert nem szépségversenyre indulnak, hanem futamra, de ennyire extrém megoldásokra kevesen számítottak. 

    Agresszív a kicsike, nem is akármennyire:

    Akárki akármit mond, nekem kifejezetten tetszik. Természetesen az első benyomás nem volt teljesen ilyen, de ahogy Alonso mondja: “A szenvedély, mellyel a Ferrari dolgozik, minden autót megszépít.”

    Nem volt egyedül a Ferrari a héten ezzel a bemutatóval, a többi csapat is szép lassan kezdi nyilvánosságra hozni elmúlt fél éves munkájának gyümölcsét. Vagy zöldségét. Már a múlt héten kezdődött a sor a Caterhammel, vagy ha jobban tetszik a tavalyi Lotus csapattal, akik a tervezettnél egy nappal előbb kézbesítették az újságot, amelyik elején ott virított az új zöld csoda. A kacsacsőrű. Mert az idei autók nagy részének orra hasonlít szegény kihalt állatfajra, így a Caterham is kapott effajta kritikát bőven. Miután kicsámcsogtuk magunkat rajta és túl voltunk Kimi Raikkönnen első üléspróbáján is, szerdán villantott a  McLaren. Lewis Hamilton és Jenson Button olyan lendülettel rántotta le a fehér lepedőt az autóról, hogy meglepődni sem volt időnk. Szép, szép, de vajon elég lesz-e a győzelemhez? Nemsokára kiderül Jerezben. A pénteki nap még a Force India is mutogatott, az sem lett szebb, mint a többi. 

    Vegyük górcső alá a Ferrarit, miben lett más, új, innovatív, mert a 2012-es gép merőben más lett, mint eddig…


    A Ferrarira mindig jellemző volt a hagyományok tisztelete, ez megmutatkozott a tervezésben is, sőt, az autók eddig kifejezetten konzervatívnak voltak mondhatók. Sikert sikerre halmoztak egészen addig, míg a Red Bull ki nem nőtt a földből, mint a gomba, utána viszont kevésnek bizonyult tudásuk. Az elmúlt pár évben annyira megnőtt az aerodinamika szerepe a versenyben, hogy az a csapat, aki nem mert újítani, bizony nem nagyon jutott még a dobogó közelébe sem. Szenvedett is a Ferrarival Alonso az elmúlt két szezonban, és hiába taposta ki szegény autó szemét és lelkét, csak nem jöttek azok az eredmények. Nem volt mit tenni, Pat Fry beadta a derekát és összehoztak egy innovatív, agresszív F2012-est. 

    Orrkúp – az agresszivitásért

    Szemmel láthatóan az autó orrán történt némi változtatás. Miután a szabályokat módosította az FIA, a befújt diffúzorokat betiltotta, az elveszett leszorítóerőt valahogy pótolni kellett és az orrmegoldáson sikerült ezt behozniuk. A legfontosabb elem rajta a dudor, ahol a légy is hasraesne. Ezt alkalmazta a Caterham  és a Force India is.

    Légterelők – a menetstabilitásért

    Az első légterelők a tavalyihoz hasonlóak. Már a Koreai Nagydíj pénteki szabadedzésén is talákozhattunk vele, ahol próbálgatták, mennyire fog működni. Egyszerűbbek lettek a végelzáró lemezek és az első kerekek mellől eltűnt a függőleges terelőlap is, így sikerült egy másodlagos légcsatornát is kialakítaniuk. 
    A hátsó légterelőknek fontos szerepük van a menetstabilitás miatt. Új szabályt hoztak idén, meghatározott távolságban lehet csak az elem az autó hátsó tengelyvonalához és a padlólemezéhez képest. Ezt szem előtt tartva alkalmazták a hátsó kerekek belső felületén is a lapokat, így a kerékvetőkre futva vagy a hullámos aszfalton gyorsabban visszanyeri az autó az egyensúlyát és a gumikkal is jobban tudnak spórolni.

    OZ – Új abroncsok

    A Ferrari gyári csapat. Kevés ilyen van a Forma-1-ben, ahol minden hazai. Mára már szinte az összes istálló úgy legózza össze az autóját, hol ebből, hol abból a márkából választva alkatrészt hozzá. Pedig az lenne az igazi, ha egy McLarenben minden McLaren lenne, de legalább brit. Nézzük például a Red Bullt. A semmiből pakolták össze, és vitték sikerre, de tudjuk jól, a csillogás alatt egy nagy űr van, mert akinek nincs múltja, annak bizonytalan a jövője is. Nincs mire támaszkodniuk, csupán az elmúlt pár év tapasztalatára és sikereire.
    A Ferrarinak viszont van. Van múltja, van jelene és van jövője. Mert olasz. Mindene. Olasz márka, olasz vezetéssel, olasz kasztnival, olasz motorral és most már olasz felnikkel. Azok a felnik, amelyekkel az új Ferrari pénteken pályára gurul, már az OZ cég által készítettek lesznek. Ez az olasz gyártó a világ legjobb alufelnijeit szállítja úgy a versenyekre, mint a hétköznapi autókhoz. 

    A Ferrari kerekein innentől ott fog virítani a padovai társaság logója, amely éppúgy a sárga színt használja, mint a Ferrari. A szerződés három évre köttetett. 
    “Büszkék vagyunk arra, hogy az OZ-t a Scuderia beszállítói között üdvözölhetjük.” – mondta a csapatfőnök, Stefano Domenicali.

    “A padovai márka a minőség és megbízhatóság szinonímája, és ezek a tulajdonságok teszik képessé arra, egy ilyen versenyképes sportban, mint a Forma-1 kielégítse az ügyfelek igényeit, akiknek mindig maximális teljesítményt kell nyújtani. Ez az együttműködés a Forma-1-ben tovább erősíti azokat a szálakat, amelyek oly sok éve kötik össze az Ágaskodó Lovat az OZ-zal az utcai autók világában is. ”

    Vége a kipufogóval fújt diffúzoroknak

    A 2011-es szezon nagy bombája a fent említett elem volt, ami köztudottan a legnagyobb port kavarta. Szabályos-e vagy nem, azon sokat rágódott a felügyelőség, míg idén úgy döntöttek, betiltják. Tavaly ebből az ezt használó csapatok komoly aerodinamikai előnyhöz jutottak, így idén ezt valamivel pótolni kellett. A Ferrari a diffúzorát idén még nem mutatta meg teljesen, azt csak az alső jerezi teszt alkalmával látjuk majd premier plánban, addig csak találgatunk. 

    Oldalszekrény 

    Teljesen új megjelenést kölcsönöz az autónak az új oldalszekrény kialakítása. Nagy szerepe van a törésteszten, illetve élesben egy-egy balesetben. A hosszan elnyúló hűtőpanelek optimálisabb vonalvezetést biztosítanak és a légáramlás is kedvezőbb. Módosították a sebességváltó házát is. A McLarenre is jellemző befelé szűkülő kiegészítő légcsatorna itt is jelen van. Az első kerékfelfüggesztéstől érkező levegő így a hátsó részhez érve jobb menetstabilitást eredményez.

    Merőben más, mint az előző Ferrarik. De akármilyen is, ahogy Alonso is mondta: 

    “Egyetlen olyan Ferrarira sem emlékszem, amelyik csúnya lett volna, vagy nem tetszett”

    Négy csapat már megmutatta, mi is van a tarsolyában. Ma a Lotus mutatja be az E20-ast, Kimi Raikkonen  autóját, jövő héten pedig a Red Bull kezdi a sort hétfőn, kedden pedig már majdnem minden csapat felfedi munkáját. 

    Kedden indul a négynapos kollektív teszt Jerezben, ahol az első kilométereket tehetik meg az új versenygépek. Még 41 nap… de közeleg!

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon