MENÜ
  • A kockás zászló alól: F1 morzsák

    Akut elvonási tünetek jelentkeznek a rajongókon, a versenyzők minden lehetőséget kihasználnak, hogy autóba üljenek, az apró hírek is hírek...

    Még két hét… Szokatlanul hosszúra nyúlik ez a nyári szünet, vagy csak nekem tűnik örökkévalóságnak a Hungaroring-Spa között csigamód vánszorgó idő? A rajongók hírekre éhesek, mi újságírók pedig hírforrásra. Uborkaszezon van a szó szoros értelmében, egy kevés hírmorzsa azért akad, ebből szórok most elétek egy keveset.

    November 18-án rendezik meg az Amerikai Nagydíjat a Texas állambeli Circuit of the Americason, amelyet rövid nevén csak COTA-nak hívunk. A pálya még nem készült el, de a végső burkolatot már elkezdték lefektetni. A 3.4 mérföldes – 5.47 km-es – versenypályát közel két hónapig burkolják, augusztus 10-én kezdték el a pálya, a megközelítő utak, a szervízutak és az ingatlanok közötti járdák aszfaltozását. A készülő felületnek meg kell felelnie a változó időjárási körülményeknek és a nagy sebességgel haladó járműveknek.

    Julie Loignon, a pálya PR-alelnöke elmondta: “Ez a folyamat egyik izgalmas mérföldköve és segít, hogy az építkezésből átalakítsuk a Circuit of the Americast működő sportolási- és szórakozási lehetőség helyszínévé. A csapat, mely a burkolást végzi az Austin Commercialből, Tilke GmbH-ból és számos alvállalkozóból áll, széleskörű tapasztalattal rendelkezik az extrém igényű projektekkel kapcsolatban és biztosak vagyunk benne, hogy végeredményül egy No.1 pályát kapunk majd, amely Austint a világszintű autósportba emeli majd.”
    A “lépcsőzetes burkolatnak” nevezett folyamat során egyszerre 3-4 gép mozog a pályán, hogy biztosítsa a legfelső aszfaltréteg egységességét. A burkolat is egyedi összetételű a közutakéhoz képest. Fontos, hogy a különböző típusú és nagysebességű járművek számára csúszásmentes legyen a felülete. Az összetétel biztosítja, hogy a textúra és az út simasága megfelel az FIA irányító testülete által adott előírásoknak. Körülbelül 10.500 tonna forró aszfaltkeveréket használnak fel a versenypálya elkészítéséhez.

    Bár a gyárak zárva, az élet nem áll meg, feléhez ért a 2012-es szezon, így a csapatok értékelnek, mert a nyári szünet nem csupán egy kis pihenésből áll. A Ferrari háza táján is mindig találunk valami érdekeset, hisz az olasz istálló neve hallatán minden motorsport rajongó szeme felcsillan. Az év eleji gyászos eljesítmény után feltámadt a maranellói gárda, Fernando Alonso 40 pont előnnyel a neve mellett mehetett el nyári szünetre, Massa pedig az év végén lejáró szerződésével tartja magán a rajongók szemét. Mindhárom kérdéskör szóba került a héten, Pat Fry értékelt, Alonso Vettelt és Hamiltont nevezte meg, mint legfőbb riválisait, Massa pedig Domenicali szerint pontosan tudja, mit kell tennie.
    A szezon előtti teszteken még álmodni sem mert volna a Scuderia arról, hogy a Magyar Nagydíj után az ő versenyzőjük áll a tabella élén, pláne nem 40 pont előnnyel. Igaz, ehhez Fry szerint az időjárás is hozzájárult, az esős futamok a kezükre játszottak a jó teljesítményben. Mind Malajziában, mind Németországban esett, csupán az Európa Nagydíj hozott teljesen száraz körülmények között győzelmet. Bár jelentős előrelépést tettek, szárazon van még mit javítani a tempón, láthattuk ezt saját szemünkkel a Hungaroringen is, ahol Alonso az ötödik helyen ért célba.
    “Nyilvánvaló, hogyha teljesen száraz futam lett volna Malajziában, más lett volna a történet” – mondta Fry az Autosportnak. “Nem hinném, hogy letagadhatnánk a tényt, hogy az eső segített ki minket. Hogy azt hiszem-e, hogy szárazon is mi vagyunk a leggyorsabbak? Nem hiszem, hogy jelenleg mi vagyunk, de az utolsó két esős futam (Silverstone-ban és Hockenheimben, ahol Alonso egyaránt megszerezte a pole-t) már sokkal jobban tetszik.”
    Az F2012 javított a szezon elején még másfél másodperces hátrányán, de minden fórumon kiemelik a scuderiások, hogy további fejlesztésekre és előrelépésre lesz szükségük, így a Belga Nagydíjra is várhatóak fejlesztések. Bár az időjárás közrejátszott a győzelmekben, Fry kihangsúlyozta, nem a szerencsén múlt, hogy ki tudja-e használni a csapat a tálcán kínált lehetőséget. “Még dolgoznunk kell rajta” – mondta. “Szerencsések vagyunk, hogy itt tartunk, némiképp az időjárás is a kezünkre játszott, de mindenki számára ilyenek voltak a feltételek. Nekik is adott volt a lehetőség, hogy a legtöbbet hozzák ki belőle.”

     Minden bizonnyal az egyik legfelkapottabb téma a pilótapiac lesz a következő hónapokban, olyan versenyzőknek jár le a szerződése, mint Lewis Hamilton, Felipe Massa vagy Michael Schumacher. Mark Webbert szándékosan nem említettem, hisz brit győzelme után a Red Bull gyorsan rácsapta a kezét, stipi-stopi, egy évre meghosszabbított szerződésén azóta már a tinta is megszáradt. Massa viszont mindig téma, menjen, ne menjen, maradjon, ne maradjon… A rajongókat nagyon megosztja a brazil versenyző, aki Alonso mellett nem igazán talál magára. Az utóbbi néhány versenyen már villantott valamicskét, Domenicali szerint pedig pontosan tudja, mi a dolga. „Úgy gondolom, Felipe tudja, mit kell tennie. Kell, hogy maximalizálja a teljesítményt, mert szükségünk van minden képességére a volán mögött. Meg kell próbálnunk feljönni a konstruktőrök között az első helyre, de ehhez az kell, hogy pontokat vegyünk el a többi versenyzőtől. Tudja, hogy nagyon fontos versenyek előtt áll, úgy is mint egyéni versenyző és úgy is, mint a Ferrari csapat tagja. Még javítanunk kell az autón, és biztos vagyok benne, hogy jó munkát tud végezni” – mondta el Domenicali, aki még mindig nem nyilatkozik egyértelműen a 2013-as pilótafelállásról. „Nem sietjük el a döntést” – mondta. Hogy a szezon végén utilaput köt-e a Ferrari a sarkára, az még a jövő zenéje, leendő ülésében mindenesetre már csak talán Ecclestone nem esélyes a pletykák szerint. A csapat is csak nevet a találgatásokon, az Európa Nagydíjon Zorróval gúnyolták ki a csámcsogó közönséget.
    Míg Massa az utilapuval, Alonso győzelmi esélyeivel tartja lázban a Forma-1 világát. A 11 verseny során 40 pont előnyre tett szert, ám a spanyol versenyző még semmit sem vesz biztosra, saját bevallása szerint élete legjobb formájában van, viszont nem iszik előre a medvére. “Hamilton és Vettel azok a versenyzők, akikre a kezdetektől oda kell figyelnünk. Ők a legnagyobb kihívóim, de az összes többi csapattal szoros a verseny. Remélem, hogy egymással fognak harcolni és egyikük sem lesz meghatározó” – nyilatkozta a brazil Totalrace-nek. Kilenc verseny van még 2012-ben, de Alonso semmit sem vesz biztosra. “Szerintem az öt legjobb versenyző közötti a távolság, a legjobb hat még visszaszerezheti esélyeit” – mondta. – “Csupán egy vagy két jó verseny kell és már ott is vagy.” Már többször dicsérték Alonso rendkívüli kiegyensúlyozottságát eddig 2012-ben, a Ferrari versenyzője mind a 11 versenyen pontszerző helyen ért célba. “Néha tudjuk, hogy a dobogón végezhetünk, máskor talán csak a hetedik helyen, de nem engedhetünk meg magunknak semmilyen hibát és nem tehetünk olyat, amit később megbánnánk” – mondta a 31 éves versenyző.

    Jenson Button eközben saját triatlon verseny szervezésébe fogott. Nico Rosberggel együtt a sportág nagy szerelmesei, a versenyen a Help for Heroes alapítvány számára gyűjtenek pénzt. “Már régóta tervezem egy saját triatlon megszervezését és örülök, hogy ez végre sikerült” – közölte Button. “Elég szerencsés vagyok azért, mert a világ minden táján a triatlonozással büntethetem magam, nagy szerepet kapott ez életemben és tökéletes edzés a Formula-1-re. Szeretnék valami mást nyújtatni és az ellenfeleket egy különleges élménnyel gazdagítani, bízom benne, a lebonyolítással és a helyszínnel ez sikerülni fog” – mondta Button.

    A Mercedes sem hagy nyugodni senkit, időről időre felreppen a hír, hogy valamelyik nagy motorszállító kivonulhat a Forma-1-ből. A francia Auto Hebdo legutóbbi kiadása szerint még tárgyalásokat folytat a Mercedes a Concorde egyezményről, 2014-től pedig kiszáll a versenyeztetésből, a Mercedes GP félhivatalos csapatként AMG néven folytatja, három évvel azután, hogy megvettk a Brawn GP-t. A legendás Ross Brawn-Michael Schumacher párost megtartnák azért.

    A befújt diffúzorok betiltása óriási érvágás volt a Red Bull számára, idei teljesítményükön meg is látszik, bár mg ígyis 53 ponttal vezetik a Konstruktőri bajnokságot (tavaly 11 futam után 103 pont előnyük volt). Adrian Newey is törheti a fejét, mihez kezd a további 9 futam során. „Elég sok, ahogy attól a szezon elején is tartottunk. Kifejlesztettük a befújt diffúzort az elmúlt két évben, ezt betiltották, és ezzel olyan változások is jöttek, mint például a flexibilis első szárny tiltása, ezek nagyon fájtak. Valószínűleg jobban, mint a többieknek, mert mi már hosszabb ideje használtuk ezeket. Most pedig próbálunk rájönni, mit kéne tennünk, hogy regenerálódjunk” – mondta el Newey az Autosportnak.

    Két hét múlva a Belga Nagydíjjal folytatjuk, szeptember 2-án Spa-Francorchapms pályája népesül be.

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon