MENÜ
  • A kockás zászló alól: Egy kör Monacóban

    Egy hét múlva Monte Carlóban száguld a Cirkusz. Felderítjük a terepet...

    Az egyik legkülönlegesebb városi pálya Monacoban van. Ha megkérdeznék jónéhány F1-rajongót, tízből nyolc ezt nevezné meg kedvencének. Nekem is az egyik csücske a szívemnek. Monte Carlón vezet keresztül a 3,34 km. A verseny ideje alatt lezárják a város számos utcáját, eltüntetik a szemünk elöl azokat a dolgokat, amiről felismernénk, hogy lakott településen járunk, nem láthatunk sem virágágyást, sem jelzőtáblát, pedig van belőlük hétköznap bőven. Kapunk viszont helyette egy szép kis bokszutcát, kerítéseket, rázóköveket és lelátókat. Az utóbbik akár százezer ember befogadására is alkalmasak. Érdekesség, hogy a picike kis két négyzetkilométeres állam szinte egészét bejárja egy Forma-1-es autó a futam alatt.

    13 kanyar tarkítja az amúgy sem unalmas kört. Az első a rajt után a St. Devote, egy 90 fokos jobbos, ahol csupán 90 km/h-val tudnak menni a versenyzők. Ezt egy hosszú egyenes követi enyhe bal és jobb kanyarokkal, itt viszont már akár 270-nel is száguldhatnak, majd a Massenet és a Casino. Az ötödik kanyarra, amelyet Mirabeauként ismerünk ismét le kell lassítaniuk egészen 70-re. Ez után következik a Forma-1 leglassabb része, ahol nem mehetnek 45 km/h-nál többel, ha nem szeretnének kisodródni. Ez a Monaco Grand Hotellel szemben lévő visszafordító balos, a Loews (Grand Hotel Hairpin). Ezután újabb kettő jön, a Mirabeau Bas és Portier, amelyek egészen a tengerpartra vezetik le a pilótákat.

    A hosszú alagútban egy hosszú jobbkanyar található, abból kijutva pedig egy rövid egyenes után egy bal-jobbos sikán, ahol a szűk városi pályán az előzésre is van lehetőség. A Tabacot szintén rövid egyenes szakasz után 200 km/h-val veszik be a versenyzők, majd a két Piscine kanyar jön, amely egy bal-jobbos és egy jobb-balos sikánt foglal magában. Itt elhaladnak az uszoda előtt is az autók, ezért Uszoda-kanyarnak is nevezzük. Az Uszoda után a célegyenes előtt egy nagyon híres és nagyon lassú rész következik. Ez a Rascasse. 2006-ban Michael Schumachertől zengett a pálya ezen része, hisz volt itt egy eléggé vitatott manővere az időmérőn. A szűk jobbosban csupán 50-nel tudnak átmenni. Egy rövid egyenes követi, ahol bemehetnek a bokszutcába is, majd az utolsó kanyar következik, az Antony Noghes. A pálya ötletgazdájáról kapta nevét, ez a célegyenes ráfordító kanyar, amit 100 km/h-val vehetnek be.

    Különleges pálya, 1929-től taposhatják aszfaltját a formaautók. Egy kört kicsit több, mint egy perc alatt tesznek meg rajta az autók, a rekordot 2005-ből Kimi Räikkonen tartja a McLaren-Mercedesszel, ő akkor 1 perc 13, 664 alatt száguldott körbe.

    A Monacoi Nagydíj elődjét 1929-ben szervezte meg Anthony Noghes Monte Carlóban. A Forma-1 első évében – 1950-ben – már tartottak itt futamot, de a szűk városi pályán mindössze 150-nel tudtak menni a versenyzők, így a monacói verseny kiérdemelte a sportág leglassabb futama címet. Mondhatjuk, hogy Monaco a legek pályája, ugyanis nem csak a lassúságáról, de veszélyességéről is híres. Vagy inkább hírhedt? Nincsenek bukóterek, így ha valaki esik, az nagyot. A megszokott szabályok sem mind úgy alakulnak, mint másutt, az első három helyezett nem a parc fermébe viszi az autót, hanem a díjátadó helyszínére, a rajtrács elejére parkol. A miniállamban dobogót sem építenek, egy lépcső is pont megteszi. Az aktuális monacói uralkodó adja át a díjakat. A verseny különlegessége az is, hogy csütörtökön tartják a szabadedzéseket és pénteken pihenőnap van, ellentétben a többi pályán szokásossal. Ahogyan tavaly sem, idén sem nézi jó szemmel az FIA az alagútban a DRS használatát. Az állítható hátsó szárny megkönnyíti az előzést, ám a kijáratot követő bukótér nagyon kicsi, így ha valami műszaki hiba miatt a versenyző elvétené a kanyart, nehéz dolga lesz.

    Nelson Piquet egyszer azt mondta a pályáról: “Monacóban olyan versenyezni, mint egy helikopterrel a nappaliban repülni.”

    Körülbelül 260,52 kilométert tesznek meg az autók a 78 kör alatt, amihez nagyjából 100 perc szükséges, de 2008-ban például az eső miatt a kétórás időkeret is életbe lépett.

    Tegyünk egy kis időutazást, Graham Hill kalauzol végig minket Monaco utcáin a következő videóban:

    Hatból hat? Nem tennék pénzt a fogadóirodákban a jövő vasárnapi győztesre. Különlegesen indult a szezon azzal, hogy minden hétvégén más pilóta, más csapatból állhatott a dobogó legfelső fokára. Most épp ötből ötnél tartunk, de hosszú tömött sorokban állnak azok, akik az újabb győzelemre áhítoznak.

    Norbert Haug, a Mercedes-Benz Motorsport alelnöke így nyilatkozott a jövő heti futam előtt:
    “Öt különböző győztes, öt különböző csapatból öt versenyen, ez izgalmas és nem várt első negyedet hozott a 2012-es szezonban. Most a Formula-1 Monacóba látogat. Szokatlan, egyedi igényeket támaszt az autókkal szemben: vannak gyors és szűk részek, de nyolc kanyart is 100 kilométer/órás sebesség alatt kell teljesíteni, a verseny során 4500 sebességváltás szükséges. Hihetetlen kihívás és a pilóták számára élvezetes. Monacóban a többi pályával ellentétben a pilóta sokat számít, különösen az egy időmérő körben. Nico és Michael jól érzi a pályát és mesteri munkát végeztek az utóbbi szezonokban.
    Miután az idei évben mindenki a csapatok teljesítményének megjósolhatatlanságáról beszél, egyértelmű tények vannak: az öt versenyből hármat a pole pozícióból induló pilóta nyert meg, így volt ez Nico esetében is, Kínában. Ezen felül, az öt pilóta, aki minden futamon célba ért a jelenlegi bajnokságban az első hét között található. Az erős időmérő edzés a versenyen kifizetődő és 2012-ben a célba érés még fontosabb. Az utóbbi három versenyen Nico összesen 41 pontot szerzett, a második legtöbbet Sebastian Vettel 43 egysége után. Monacóban szeretnénk a maximumot kihozni a továbbfejlesztett műszaki csomagunkból. A pilótáknak olyan autót szeretnénk adni, melyben megbíznak, itt a magabiztosság sokkal fontosabb, mint a többi versenyhelyszínen.”

    Lewis Hamilton is szívesen emelgetné a győztes kupát:
    “Monaco nagyon különleges pálya. Egyezik Silverstone-nal, mivel itt is szeretnék a legjobban teljesíteni.
    Habár Monaco átlagsebességben elmarad a többi pályától, mégis hihetetlenül gyorsnak tűnik. Ez azért van, mert a kigyorsítás gyors és a falak közel vannak: nincs lehetőség hibázni. A Ste Devote bukóterétől, a Mirabeunál található menekülőutaktól és a kikötői sikántól eltekintve nincs lehetőség hibázni. De amikor nagy a tét, az számomra sokkal izgalmasabb.
    Fontos, hogy nem szabad szem elől veszíteni azt a tényt, annak ellenére, hogy a győzelemért harcolunk, a kiegyensúlyozottság és az állandó pontszerzés a legfontosabb a világbajnokságban. Eddig minden versenyen pontot szereztem és csak nyolc ponttal vagyok lemaradva az első helyezett mögött. Ez egy bíztató statisztika és megnyugtat a tény, hozzáállásom kifizetődő.
    Ennek ellenére, két relatíve csalódott eredményen vagyok túl és nincs is jobb hely a szerencsém megfordítására, mint Monaco.”

    Egy hét múlva már okosabbak leszünk. Izgalmas futamra van kilátás, meglátjuk, mit mutatnak az idei Pirellik a városi aszfalton. Sikerül vajon duplázni valamelyik futamgyőztesnek vagy hatodikat is avathatunk?

    Malik Erika

     

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon