MENÜ
  • A kockás zászló alól: Az utolsó lehetőség

    Már csak 14 nap... Véghajrájában a hétvégén újra Barcelonába érkezett a Száguldó Cirkusz, csütörtöktől vasárnapig a Catalunya pályán teszteltek a csapatok. Az utolsó tesztnapokon feszített tempóban dolgoztak a csapatfőnökök, szerelők és pilóták egységet alkotva, egy célért küzdve. Az utolsó esély... Az utolsó lehetőség arra, hogy egész nap a pályán körözhessenek, adatokat gyűjtsenek az autó viselkedéséről, a gumik kopásáról, leteszteljék a különböző beállításokat és összezavarják a rajongókat és a médiát. Mert mindenki kíváncsi, mindenki találgat...

    Csütörtökön újra megelevenedett a Catalunya pálya Barcelona mellett, a spanyolok örülhetnek, pláne, hogy hétvégére esett. Minden eddiginél több látogatót vonzott a rendezvény, bár nem ez volt a fő célja. Az időjárás is javulni látszott, legalábbis még az elején. Jópár fokkal melegebb volt már reggel is a levegő és az aszfalt hőmérséklete, mint egy héttel ezelőtt az előző teszten. Örültek ennek a pilóták, mert hidegben az autó sem úgy működik, és akkor ugye kárbavész az értékes idő. Abból pedig most nincs sok. Az első nap szuper időjárása után a közelgő tavasz máris borzolta a kedélyeket, pénteken csupán fél órával később tudtak csak pályára gurulni a nagy köd miatt, ami természetesen fél órával későbbi zárást is jelentett. Szombat délután a versenyszimulációkat az eső kurtította meg, vasárnap pedig szintén előkerültek az intermediate abroncsok is.

    12 istálló készül a két hét múlva megrendezésre kerülő szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra. Az új autók többé-kevésbé készen állnak, kivéve a Marussiát – tavaly Virgin – akik egy kicsit elcsúsztak az idővel és egyik teszten sem vettek eddig részt. Nem számíthatunk tőlük sem túl sok jóra idén, de a végén legalább mindig van hely. A HRT-nél sem túl rózsás a helyzet mostanság, miután hamarabb lett új logója a csapatnak, mint új autója. A múlt hétvégén végre sikerült átpasszírozni az FIA (Nemzetközi Autószövegség) utolsó előírt töréstesztjén is, remélni merték, hogy szombaton és vasárnap végre pályára gurulhatnak az F112-vel. Nem így lett. A gyárban késtek, a szállítás csúszik, a teszt lefújva, szájak görbülve. Talán egy hétfői filmforgatás belefér majd, de az idei Pirelli keverékeket akkor sem tudják majd kipróbálni, legfeljebb azt, hogy mi lett az autóból, fűnyíró, traktor vagy kacsacsőrű rotációs kapa. Nem marad más hátra, mivel két hét teszttilalom jön az első futam előtt, leghamarabb Melbourne-ben tudják majd megmutatni az autót az aszfaltnak.

    4/1 – csütörtök – Indul a buli…

    Az FIA összehúzta a szemöldökét és szigorított. Vagy inkább pontosított. Miután a Lotus négy teljes tesztnapot veszített az elmúlt héten az első felfüggesztés problémája miatt, kérelmezték a privát tesztnapot. A Ferrari és a Red Bull pedig a csütörtököt szerette volna lecserélni egy hétfői napra, viszont az Autószövetség keresztbe húzta a számításaikat. Nincs saját teszt, mindenki megy szépen a többiekkel.

    Az első nap tehát autóba ülhetett Webber, Button, Massa, Rosberg, Grosjean, Di Resta, Perez, Vergne, Maldonado. A Caterham pilótájának, Heikki Kovaleinennek is előkészítették a terepet, ám közbeszólt az este összeszedett ételmérgezés, így Petrov ugrott be helyette.

    A legtöbb csapat új elemeket próbált ki az autóján, azokat tesztelte aerodinamikai szempontból, előkerültek a Pirelli különböző abroncskeverékei is és ezek jelentősen megkeverték a paklit. A tankok is hol félig üresek voltak, hol pedig félig tele. A McLaren egy különleges bokszkiállásnál használt fényrendszert is tesztelt, ezzel próbálnak meg értékes tized- és századmásodperceket nyerni majd. Egész délelőtt zavartalanul folyhatott a munka, a piros zászló csak porosodhatott a helyén, de a Sauber az ebéd előtti utolsó pillanatban tett róla, hogy ez ne legyen mindig így. A 6-os kanyarban kifogyott Perez alól az üzemanyag, így már utána csak 14 órakor nyitották meg újra a bokszutca kijáratát.

    A délutánra szinte minden csapat a hosszabb etapokat hagyta, mivel már a véghajrájához közeledik a tesztidőszak, illő néhány versenyszimulációt is elvégezni. A megtett körök száma egyre csak nőtt, az abroncsok fogytak. A Williams egy új első szárnyat is előkapott, abban bízva, hogy a lassabb kanyarokat kicsit gyorsabbá tudják tenni.

    Közben bejelentették délután, hogy a nemrég állás – pontosabban ülés – nélkül maradt Rubens Barrichello hivatalosan is az IndyCarban folytatja pályafutását és a pálya futását. Várható volt. Sok sikert, de azt nem mondom, hogy kéz- és lábtörést. Még bejönne.

    Újabb hír jött, Bruno Senna, aki most talicskázott a Williamshez néhány milliót, újabb támogatót tudhat maga mögött a Santander Bank képében.

    17 órakor előkerült a kockás zászló, a nap legjobb idejét a Lotus F1 Team francia versenyzője, Romain Grosjean érte el a Pirelli lágy keverékein. Button, Perez, Webber, Rosberg követte őket, jó nap volt, de még nagyon sok munka várt ezután a csapatokra.

    4/2 – péntek – A piros zászló napja

    A csapatok már rutinosan készülnek a kezdésre, ám a nagy köd úgy tűnik, tolja a munkát. Fél óra csúszással lengették a zöld zászlót, a pályán Vettel, Hamilton, Alonso, Schumacher, Grosjean, Hulkenberg, Kobayashi, Vergne, Bruno Senna (délután Maldonado) és a meggyógyult Kovalainen.

    Az installációs körök után alig 20 perccel már a Williams okozta piros zászló miatt szakadt félbe a munka. A délelőtti órákban rövidebb távokat tettek meg a pilóták, többen a bokszkiállásokat gyakorolgatták, mert ugye ezeken a másodperceken nagyon sok múlhat. Akár az egész verseny is itt dőlhet el, és hibázni nem szabad.

    Alonso az élen délelőtt a nagy időversenyben, bár a teljesített program nagyon különböző mindenhol, az abroncsokról nem is beszélve. A lágy és a kemény keverékek között akár fél másodperc eltérés is lehet. Piros zászló minden félórában, lesz ez így jó. A délelőtti menet végét a Red Bull 5-ös kanyarban megálló RB8-asa jelezte. Gyors ebéd, aztán folyt. köv.

    Itt már mindenki a hosszabb etapokra koncentrált, pár másodperccel lassabban, mint délelőtt, de a versenytávoknál ez természetes. Verseny- és időmérő szimulációkat hajtottak végre a csapatok, amelyeket megszakított egy-egy kerékcsere-gyakorlás is. Vagy egy újabb piros zászló. Vagy kettő.

    Némi hidraulikus probléma Kobayashinál, motorcsere a Torro Rossonál, de az utolsó pillanatban viszont az időtabella élére ugrtt a Torro Rossos Vergnét megelőzve a Lotusban Grosjean. 121 kört ment összesen, tőle már csak Alonso tett meg többet, összesen 122-t. A Williams nem zárt túl jó napot, 20 körrel sikerült befejezni.

    Hogy milyen gyorsan terjed a pletyka, arra ékes bizonyíték a péntek esti híráradat. A Ferrari fotója kiverte a biztosítékot a rajongóknál, nem akartak hinni a szemüknek és máris temették a 2008-as majdnem világbajnokot. Pedig csak egy fotó volt. A Ferrari szokásos módon zárta a második barcelonai tesztnapot a Catalunya pályán. Alonso vezetett, autót is és tabellát is – bár utóbbit csak délelőtt -, Massa pedig “pihent”. A pihenőnapját a garázsban töltve – természetesen sok munkával – felkészült a mai bevetésre, majd angolosan távozott. A csapat, mint a legtöbben a Twitteren kommentálta az eseményeket, hogy senki le ne maradjon a legfrissebb történésekről. Így tett este is, egy fotóval igazolta, hogy mai pilótájuk nyugovóra tér. Mosolygott, mutatóujját feltartva jelezte, hogy minden rendben, de a képhez fűzött mondatot a rajongók enyhén szólva félreértették: “Egy kép arról, hogy Felipe elhagyja a motorhome-ot.”

    Nem is kellet ennél több, Magdi anyust lepipálva indította el a lavinát az olasz gárda, de maguk sem gondolták, hogy mi mindent lehet ebbe az egy ártatlan fotóba belemagyarázni. A pletyka terjedt, mint a futótűz, pár perc múlva már Massa Ferraritól való végleges távozásáról írtak. Mitöbb, már arra is választ találtak, hová mehet, mihez kezdhet ezek után a brazil pilóta. (Nagy az a bizonyos állatkert.)

    A Ferrari csak mosolygott az eseményeken és viccesen válaszolt a rajongókat is megosztó eseményekre: “Szégyen, de túl elfoglalt ahhoz, hogy naprakész legyen, mivel a szokásos módon egyeztet a szerelőkkel.”

    4/3. – szombat – A Ferrari némasági fogadalmat tesz

    Tiszta idővel köszöntött a reggel Montmelora, a szokásos reggeli megbeszélések most az új alkatrészek és csomagok tesztelésére is kiterjedtek. Nem csak a Red Bull hozott szinte teljesen új autót, de a figyelem leginkább rájuk összpontosult. A kipufogót tették más helyre, az oldalszekrények szélein vezették ki, ellentétben az eddigivel, ahol a hátsó felfüggesztés bekötési pontjainál volt a vége.

    Webber, Button, Massa, Rosberg, Di Resta, Perez, Pastor Madonado és Kovaleinen a Melbourne előtti utolsó napjukat kezdték meg Barcelonában. Raikkonen, Ricciardo és Bruno Senna is, csak ők vasárnap is teszteltek.

    9-kor zöld zászló, installációs körök, rajtgyakorlat, kerékcsere-gyakorlat, hasonló volt a program, mint az előzőekben. Massa az élen, fricskaként az esti pletykára, nincs ideje kiszállni a Cirkuszból, sok a dolga. Délelőtt a szokásos rövidebb etapok, csak a Lotus árválkodott néhány megtett körrel. Raikkonen autója egyelőre közel sem mondható tökéletesnek, habár új első és hátsó szárnyat kapott erre a napra. Kicsivel dél előtt a kormányoszlop cseréjénél maradtak, a finn nagyon nem tűnt boldognak a helyzet eddigi állása miatt.

    Mindeközben a paddockban Alonso és Vettel sétálgat, miután ma mindketten “szabadnaposak”, jut egy kevés idő a helyzet kitárgyalására is. Míg a szurkolóik megölik egymást szép lassan, ők barátokként csevegnek a Ferrari bokszbejáratánál.

    A csapatok nagyon titkolóznak, ennyi takarófóliát, ernyőt ritkán látni egy helyen. Amint valaki beér a bokszba, szerelők hada ugrik az autókra, és nem elégszenek meg azzal, hogy már a testükkel is takarják az elemet, még le is borítják, nehogy illetéktelen tekinteteknek eláruljanak valamit.

    A délelőttnek Perez elsőségével lett vége, őt követte Ricciardo, mindketten időmérő szimulációval tudták a legjobb időket produkálni. Raikkonen 14, Button 17 kört futott. Kevés, mint mackósajtban a brummogás…

    Kora délután a levegő nem hogy melegedett volna, de még az eső csepergése is zavarta a munkát. Előkerülhettek a Pirelli intermediate és esőgumijai, úgysem használták még, ezt is ki kellett próbálni.

    A média már-már kezdi szétszedni a Ferrarit, kezdik leírni az új és innovatív F2012-t. Annak ellenére, hogy az időeredmények nem olyan rosszak, a hazai és nemzetközi sajtó a nagy bukástól hangos. Valószínű ez és az előző esti pletyka okozta, hogy az olasz csapat bekeményített és megtiltotta két pilótájának, hogy nyilatkozzanak. Felvállalták, hogy még az újságírók legnagyobb utálata ellenére sem fognak a hivatalos sajtótájékoztató előtt egy szót sem mondani. Némasági fogadalom. Ez még jobban hergelte a közönséget, na meg a sajtót is.

    Az eső tarkította napot végül a Sauber mexikói pilótája, Perez elsőségével zárhatta Barcelona.

    4/4 – Az utolsó esély

    Az utolsó tesztnapon sem volt ideálisnak mondható a reggeli időjárás, de az Vettelt, Hamiltont, Alonsot, Schumachert, Raikkonent, Hulkenberget, Sennát, Petrovot, Kobayashit és Ricciardot nem zavarta.

    A Red Bull új hátsó szárnyat, a Ferrari a beállításokat, a többiek gumikat tesztelnek, délelőtt rövidebb, délután hosszabb etapokkal. Ferraris nyilatkozat ma sincs, érjük be ennyivel.

    Míg a média ma is a gödröt ássa a Ferrarinak, addig Alonso a pályán az időtabella élére lopózik. A délelőtt a szokásos, kerékcserék, gumik, gumik és gumik. Csak Vettel nem jön, néhány megtett kör után váltóprobléma miatt a garázsba kényszerült. Délben sajtótájékoztató, nem boldog, de úgy gondolja, nem lesz gond Melbourne-ben.

    Közben Raikkonen megtáltosodott, a szombati gyengélkedés után magához tér a Lotus. Vajon a csütörtök-pénteki elsőség után sikerül ma is? Ebéd, folytatás.

    A délutáni szakaszban szinte minden pilóta a versenytempó megtalálásán és a teljesítmény optimalizálásán dolgozott. Volt munka még bőven, és lesz is a következő két hétben. Vettel váltója csak nem akar meggyógyulni, a kétszeres világbajnok ma csupán 15 kört tett meg, míg a többiek már közel vannak a 100-hoz.

    Az utolsó óra kezdetén a helyzet változatlan az időeredmények terén, Raikkonen, Alonso, Senna, Hulkenberg… a sort pedig Vettel zárja. Ilyen is régen volt.

    Tudjuk jól, hogy az időeredmények még semmit nem jelentenek. Különböző beállítások, különböző programok, különböző gumik és ezért különböző idő alatt megtett körök. Van még két hét, addig lehet esélyeket latolgatni.

    Már csak 14 nap… Két hét múlva a lovak közé csapunk, és minden kiderül…

    Írta: Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon