MENÜ
  • A kockás zászló alól: Az új 2012-es autók

    Még 39 nap...Egy jó hónap van mégé a szezon első Forma-1-es nagydíjáig, ám elvonási tüneteink némileg enyhülni látszanak már a szezonkezdet előtt. Az elmúlt héten már bemelegítettünk, felpörögtek az események az autóbemutatókkal, a mai napon pedig hivatalosan is kezdetét vette a 2012-es szezon első közös tesztje Jerezben. Megérkeztek az autók is szép sorjában, a kacsacsőrű emlőst sem emlegettük ennyit, mint azóta.

    Csak a múlt héten pénteken vált véglegessé a rajtrács, a 24 autóba 24 pilóta ülhet idén is. Ment az adok-veszek a pilótapiacon, mert nagyon sok jelentkező volt a 24 kiadó helyre. Akiknek nem jutott autó, és szerencséjük volt, kaptak állást tesztpilótaként valamelyik csapatnál. Aki lemaradt, az mehetett másfelé, például Rubens Barrichellon az Indycarban fut tovább, Algersuari pedig teljesen abbahagyta a versenyzést.

    Minden csapat lázasan dolgozott a télen a gyárakban, már a tavalyi szezonban hozzáláttak az új fejlesztésekhez. Az utolsó futamokon ki is próbáltak egy-egy elemet ezek közül a pályán is, de azért idén értek minket meglepetések. A versenyszabályzatot az FIA módosította és betiltotta a tavaly nagy sikert aratott levegő befúvásos diffúzorokat. A hír hallatán valószínűleg a Red Bull nyelt  a legnagyobbat, mert köztudottan az ő csodafegyverük volt ez az elem. Az aerodinamika az utóbbi években egyre nagyobb szerepet kapott ebben a versenykategóriában, így a mérnökök törhették a fejüket, hogy mit találjanak ki, hogy pótolják az űrt.

    Az elmúlt hetekben el is készültek az új autókkal, bár egyelőre még csak a szimulátorokon tesztelhették őket. Közeledve a jerezi első éles próbához, az istállók kitűzték a bemutatók időpontját is.

    Nézzük sorra a nyuszikat a kalapból, avagy jöjjön, aminek jönnie kell, a nagy orrkúp-verseny jelöltjei természetesen a bemutatásuk sorrendjében.

    Caterham F1 Team – CT01

    Tavaly még Lotusként emlegettük őket, idén jobb, ha megszokjuk, hogy ezt a nevet más használja. Lesz még belőle kavarodás, nem is kicsi. Tony Fernandes alakulata az első együléses autóját mutathatta be január 26-án, illetve egy véletlen folytán egy nappal előbb. Eredetileg az F1 Racing magazin hasábjain kívánták leleplezni a szezonban elsőként az új autót, de véletlenül egy nappal hamarabb kézbesítették az újságok egy részét. A lelkes rajongók már pakolták is föl a képeket a twitterre, így a csapatnak sem volt mit tenni, saját képekkel – a hivatalosakkal – megerősítették a hírt és bemutatták a Renault-motor hajtotta járgányt. Jarno Trulli és Heikki Kovaleinen lesz a két pilóta, akik vezethetik idén.
    Az autón a leglényegesebb az orrkúp kialakítása, amit formájáról a szakma csak kacsacsőrű emlős-féle orrnak nevez. Nincs egyedül ezzel a Caterham, majdnem minden autón megtaláljuk ezt a fajta elemet.
    A V8-as motor nem szól rosszul, pár nappal az autóbemutató után már felvételt is készített róla a lelkes csapat.

    Vodafone McLaren Mercedes – MP4-27

    Jól indult a február, legalábbis a lelkes McLaren rajongóknak. Elsején rántották le a leplet ugyanis az MP4-27-re keresztelt versenyautóról, amelyet a csapat wokingi főhadiszállásán mutattak be. A ceremónián nem sokat cicóztak, pár perccel a kezdés után színpadra lépett Lewis Hamilton és Jenson Button és közös erővel felfedték az új konstrukciót.
    Az ezüst alapon fekete-piros autó elég tetszetősre sikerült, első látásra mindenképp, ám még a többit ekkor nem láttuk. Nyilatkozatok sora következett, alig győztük hallgatni a beszédes versenyzőket, akik reménykedve vágnak neki a szezonnak. Hamilton fogadkozik, hogy aztán összeszedi magát. Jobban is teszi, hiszen tavaly több időt töltött a futamok utána sportfelügyelőknél, mint a dobogón.
    Vicces kedvében volt Lewis, a visszapillantó tükröket dicsérte, és reménykedik benne, hogy Felipe Massának is tetszeni fog. Utalva ezzel a tavalyi sok alkalmas csatározásukra.

    Sahara Force India – VJM05

    Péntek reggel 9 órakor húzta le Paul di Resta és Nico Hulkenberg a VJM05-ösről a takarót az Egyesült királyság silverstone-i aszfaltján.
    Ez a csapat is feláldozta az aerodinamika oltárán a szépséget. A fehér alapon sárga-zöld festés egyedi lett, a kanyarokban biztosan felismerjük majd.
    Az ötödik szezonját kezdő silverstone-i csapat nagy tervekkel vág neki 2012-nek, az ötödik helyet célozzák meg a konstruktőri versenyben. Ehhez készítettek egy olyan autót, amivel reményeik szerint ezt teljesíteni is tudják, a lépcsős orrmegoldás itt is szerepel, bár az eleje nem lett túl kacsás.

    Scuderia Ferrari – F2012

    Péntek az én napom… És mennyi igazság van ebben a pár akkordban.
    Február harmadikán délelőtt 10 órakor megfeszített arcizmokkal ültünk a monitorok előtt és vártuk a csodát. Online mutatta ugyanis be az olasz istálló az F2012-est, ugyanis akkora hó esett Maranelloban a héten, hogy nem mertek kockáztatni. A bemutató után tervezett forgatást így is le kellett mondani.
    Fernando Alonso és Felipe Massa tépte le a vörös leplet az új autóról. Az első pillanatok meglepetése után vegyes érzelmek kavarogtak bennem. A mérnökök idén minden eddiginél merészebb dolgokat álmodtak meg, annyira innovatív lett a Ferrari, mint még soha. Az elmúlt évek sikertelensége után feltettek mindent egy lapra, remélem, megtörik végre a jég ebben az évben.
    Az orrkúp nem hogy kacsacsőrű, de kifejezetten szögletes lett. Agresszív a kicsike, de kifejezetten tetszik. A hátsó szárny és az első légterelők is újak, illetve az oldalszekrényt is a nagyobb leszorítóerő érdekében keskenyítették.
    Ma-holnap Massa, csütörtökön és pénteken viszont Alonso tesztelheti, kíváncsian várjuk az eredményeket.

    Lotus F1 Team – E20

    Az egyik legnagyobb nyulat idén a Lotus ugrasztja ki a bokorból. Nem csupán a névváltoztatás miatt, hisz a Renault-t cserélték le a Lotusra, hanem a pilótapárosával is nagyot alakít. Két év kihagyás után visszatért Kimi Raikkonen, aki talán nagyobb népszerűségnek örvend most, mint a pár évvel ezelőtt visszatért Michael Schumacher. Szegény Grosjean eddig szóhoz sem tudott jutni, nehéz dolga lesz a kétszeres világbajnok árnyékában autózni.
    E20. Emlegettük az utóbbi időben eleget, vártuk már nagyon, így vasárnap délután újra az internet elé tapadhattunk.
    A festése nagyon szép, a megoldások innovatívak, az orra kifejezetten olyan, milyenre a többi autó után számíthattunk.
    Renault motorok hajtják majd az idei E20-akat is, amik a mai első teszten már brillíroztak.

    Sauber F1 Team – C31

    Az első teszt helyszínén, Jerezben mutatkozott be hétfő délelőtt Peter Sauber csapata. A C31-et a két pilótájuk, Sergio Perez és Kamui Kobayashi leplezhette le, utóbbi tett is egy pár kört már a géppel.
    Nem nagyon tudtak újat mutatni az orrukkal, beálltak a sorba ők is. Az autó vonalvezetése tetszetős, a színösszeállításuk sem utolsó. Bár nincs a csapat túl szerencsés helyzetben, ugyanis alig lett kész az új konstrukció, Key, a technikai igazgató máris távozott az alakulattól. Reméljük, nélküle sem lesznek nagy bajban.

    Red Bull Racing – RB8

    A tavalyi címvédők is hétfőre hagyták a bemutatkozást. Délután két órakor tárták fel azt, amit már mindenki nagyon várt. Kíváncsiak voltunk, miben lesz új, miben lesz más az RB8-ra keresztelt együléses, sikerül-e újra egy világbajnok autót tervezni. Newey most sem panaszkodott, bár visszafogott volt a csapat minden tagja a nyilatkozatok alapján.
    Az orrkúp már az első pillanatokban kitűnt a többi közül, került rá egy légbeömlő, amit a többi csapat nem nézett túl jó szemmel. Vajon ebben rejlik majd a siker kulcsa?
    Sebastian Vettel és Mark Webber vezetheti idén is a Red Bullt, az első tesztet az utóbbi kezdte.

    Scuderia Torro Rosso – STR7

    A tavalyi világbajnok csapat kistestvére festésében idén is hasonló lett hozzájuk. Kialakításában viszont eltér, Giorgio Ascanelli technikai igazgató szerint sem lett elég agresszív. Ilyen téren mehetnek továbbképzésre a Ferrarihoz, ha már motort kaptak tőlük, hátha egy-két tervezőasztalról leesett papírdarabbal is megdobják majd őket.
    A pilótafelállásban is meglepett minket a csapat, mindkét tavalyi versenyzőjüket lapátra tették, Buemi a Red Bull tartalékosa lett, míg Algersuari felhagyott a Forma-1-ezéssel. Helyettük Ricciardo és Vergne hajthatják az STR7-et.

    Williams – FW34

    Ma mutatták be a Williams új fejlesztését, az FW34-et. A jerezi teszt reggelén gurult ki a bokszból, és az orrkúpra szegeződtek újra a szemek. Ezen már a csapat új logója látható, más érdekesség úgysem volt rajta. A hátsó rész lett kicsit merészebb, szűkre sikeredett ugyanis, majd meglátjuk, mire mennek vele a  pályán. KIlátszanak alóla az alkatrészek is, állítólag ezzel a megoldással pótolják majd a tavalyi betiltott diffúzorok által vesztett másodperceket.

    Mercedes AMG Petronas Formula One Team – F1 W03

    Nem csak a csapat neve sikerült hosszúra, de az autó elkészítési ideje is. Jó munkához idő kell, szoktuk mondani, és ezt a Merci is így gondolja. Michael Schumacher ma még a 2011-es autóval gurult pályára, ugyanis az újat csak február 21-én fogják bemutatni. Addig várunk és kíváncsiak leszünk, vajon elég kacsás lesz-e Schumi és Rosberg autója.

    HRT F1 Team é F112

    Várat magára a Hispania is, mint a jó menyasszony, nekik sem sikerült elkészülni az első tesztig. De nem csak az autó hiányzik, hanem ők is Jerezből, ezt ugyanis egy az egyben kihagyják. Úgy tűnik, a Coswort motorok nem hoztak szerencsét.
    Valószínűleg a csapat nem csak ebben lehet határozatlan, hisz a második pilótájukat is csak a múlt héten nevezték meg. Pedro de la Rosa csapattársa idén Narain Karthikeyan lesz.

    Marussia F1 Team

    Ha azt mondom, Virgin, már tudjuk, miről van szó, és azt is, hogy miért nem tesztelnek ők sem ma. A tavaly még Virgin néven futó csapat sem áll a helyzet magaslatán, pedig szegény Glocknak és Picnek szüksége lenne a gyakorlásra.

    Három autó kivételével már mindről lehullott a lepel, el is kezdtek a pályákon körözni ma Spanyolországban. Hogy mennyire lesz sikeres az oly népszerű kacsa-orrkúp, arra nagyon kíváncsi leszek, és arra is, mennyire jön majd be a Red Bull címvédése. Nagyon sokat várnak Raikkonentől is, a Lotustól is, de én vigyáznék, mert ismerjük az alamuszi nyuszikat. Bár az első tesztnapon még nagyon vegyes a mezőny, sokak már újra a Red Bull fölényét emlegetik. Én még mindig azt mondom, mint tavaly is, a pontokat a futamok végén oszták, addig pedig még ezek az autók is megjárják majd a tervezőasztalokat. Most így mutatták be őket, de egy-egy elejtett mondatból azért sejthetjük, jelentős átalakításon mennek majd át.

    Még 39 nap Melbourne-ig. Kibírjuk… főleg így, hogy hallhatunk egy kis motorhangot is.

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon