MENÜ
  • A kockás zászló alól: Autóbemutatók 1. rész

    Ha lehull a lepel...

    Elérkeztünk a Forma-1-es téli időszak azon részéhez, amit mind a rajongók, mind a bennfentesek megfeszített izmokkal és lélegzetvisszafojtva várnak, amikor a csapatok végre megmutathatják hosszú hónapok kemény munkájának eredményét. Az autóbemutatók időszakát éljük, ám ma közel sem teljes még a létszám, sem a bemutatott autók, sem a rajtrácsra felálló pilóták szempontjából. Eddig öt autót mutattak be a nyilvánosságnak, a maradék nagy részét pedig az elkövetkező napokban az első szezon előtti téli teszt helyszínén, Jerezben fogják.

    Azzal azért érdemes tisztában lenni, hogy a nagy csinnadrattával bemutatott új autók még közel sem azok, amik majd felállnak március 17-én az Albert Park rajtrácsára. Nem csupán a tesztek miatt, de vannak még olyan területek a gépeket, amelyeken még sokat kell dolgozniuk és olyanok is, amiket elrejtenek a kíváncsi szemek elől, hogy az utolsó pillanatban előrántsák, nehogy a kedves ellenfeleknek megjöjjön a kedve egy hasonló csoda kifejlesztéséhez. Azt is nehéz lenne elképzelni, hogy Kimi Raikkönen kormánya a futamon is a most bemutatott lenne, bár kétség nem fér hozzá, igen praktikus darab:

    2013-ban a Lotus volt az első csapat, aki a nyilvánosság elé merészkedett. Az istálló január 28-án, hétfőn este enstone-i gyárában tartotta meg bemutatóját, amelyet az interneten és a Sky Sports News csatornán is nyomon követhetett a világ. A 2012-es szezonban a negyedik helyen végzett csapat két pilótája Kimi Raikkönen és Romain Grosjean marad idén is, mindketten magabiztosan várják a szezon kezdetét, ám Kimi szerint mindenki a nulláról kezd és az első tesztek során derül ki, mire is lesznek valójában képesek. Grosjean szerint nehéz lesz megismételni a tavalyi teljesítményt, de mindent megtesznek, hogy jó eredményeket érjenek el. Vajon ezzel a fél mezőny leamortizálására is célzott?

    Az autó. Az óriási kérdés, ami idén kétségek között tartja a Forma-1 világát, hogy lépcsős vagy nem lépcsős? A tavalyi lépcsős orrkúpok nem nyerték el egyöntetűen a rajongók tetszését, így az FIA idén lehetőséget adott arra, hogy a ritka orrkiképzést egy borítólemezzel fedjék le, ám a Lotus egyelőre úgy döntött, nem alkalmazza eme kozmetikai megoldást. “Nem tettük meg, mert a lemez súlya néhány gramm lett volna és a Formula-1-es autóra plusz grammok helyezése utálatos dolog. Azonban, ha egy megfelelő lemezt találunk, de ami sokkal fontosabb és döntőbb, egy kis leszorítóerőt nyerünk vele, akkor felhelyezzük azt a lehető leggyorsabban” – mondta el Allison.

    Az E21-re keresztelt autón a fekete szín dominál, több a piros rajta, mint eddig, a feliratok pedig… igazán bámulatosak. Pláne az oldalán díszelgő “ImSexyAndIKnowIt”, de majd kiderül Melbourne-ben, ez is a tréfa része-e, mint a Jenson vagy a jégkrém gomb a kormányon…

    Január utolsó napját választotta a McLaren immár Jenson Button csapattársaként Sergio Perezzel a fedélzeten. A csapat tavaly a bajonkságban a harmadik helyen végzett a Red BUll és a Ferrari mögött. Bár tavalyi autójuk az egyik leggyorsabbnak bizonyult a mezőnyben, mégsem volt elég megbízható ahhoz, hogy jó eredményt hozzon hétről hétre, így szép lassan a pilóták elbúcsúzhattak bajnoki esélyeiktől. De majd idén!

    Az MP4-28 nevet kapta a 2013-as autó, lépcsős orra kozmetikai borítást kapott, színe pedig a jól megszokott ezüst némi vodafone-színnel tarkítva. Perez és Button remegő kézzel húzta le a takaróborítást a gépről, nem leplezve a célt, idén is világbajnoki babérokra törnek vele. Jerezben gurul majd először pályára néhány nap múlva az új fejlesztés.

    Február 1-jét választotta a Ferrari. Az F138-as nevet kapta az autó, melyben az F értelemszerű, a 13-as az idei évre, a 8-as pedig arra utal, hogy idén használnak utoljára V8-as motorkat. (Jövőre jelentősen módosul a motorszabály.) A hivatalos eseményre Maranellóban került sor, ahol nyilatkozott Stefano Domenical, Luca de Montezemolo és a csapat két pilótája, Felipe Massa és Fernando Alonso is. Reményeik szerint az új autóval az olasz istálló visszatérhet a győzelem útjára. Miután a saját szélcsatornájuk alkalmatlannak bizonyult a pontos fejlesztésre, a Toyotáét használták idén, így bíznak benne, hogy a tavalyi csúfosra sikerült tesztek után idén nem hasalnak el vele. “Kulcsfontosságú tényezőként az lebegett a szemünk előtt, hogy versenyképes autókat tudjunk adni pilótáinknak” – fogalmazott a csapatfőnök, Stefano Domenicali. “Sajnos az elmúlt években a téli tesztelések során nem álltunk a helyzet magaslatán. Nagyon komoly előkészületeken vagyunk túl, precízen felkészültünk a jövő héten sorra kerülű tesztetapra.”

    Péntek délelőtt a Force India is lerántotta a leplet. Nagy kérdőjelek övezik a csapatot, mivel hivatalosan még nem erősítették meg, ki fog az idei autóban ülni a skót Paul di Resta mellett. Jules Bianchi a legesélyesebb, ám többen is sorszámot húztak már a kiadó ülésért.

    A VJM06 Mercedes motorral duruzsolva gurul majd pályára. Festése már szokványosnak mondható, a csapat színei – narancssárga és zöld – dominálnak a fehér mellett. “Egészen keményen ösztönöztem a fiúkat azokon a területeken, ahol nem megfelelően működünk” – közölte Andrew Green a csapat műszaki igazgatója. “A lemezek alá nem lehet belátni: a hátsó- és első felfüggesztés, az aerodinamika mindenen dolgoztunk. Azt hiszem, a tél folyamán remek munkát végeztek a fiúk és az autó előrelépés a tavalyi évhez képest. Sokkal kiegyensúlyozottabb, könnyebb vezetni. Várjuk Jerezt, hogy kiderüljön, ez milyen a valóságban.”

    A Sauber F1 Team hinwilli központjában mutatta be új, C32-es nevet kapott autóját Február 2-án, szombaton. Tavaly történetük egyik legsikeresebb szezonját élték át, így erre alapozva szeretett volna a csapat egy még sikeresebb autót építeni, így nem készült teljesen új, csupán továbbfejlesztett változat. “Nagyon izgatott, de kissé feszült is vagyok. A cél nagyon egyértelmű és egyszerű: szeretnénk javulni. A Sauber C32 elődjére épült, amely egy nagyon versenyképes autó volt. Volt sok erőssége és néhány gyengéje is, mérnökeink azon dolgoztak, hogy az erősségekre építsenek és kiküszöböljék a gyengeségeket. Nagy elvárásaink vannak pilótáinkkal szemben. Figyeltük tavaly Nicót és láthattuk, mennyire gyors. Estebant már egy ideje ismerjük és úgy gondoljuk, itt az idő. Sokat segíthet a csapatnak” – mondta el a csapatfőnök, Monisha Kaltenborn a hivatalos sajtóeseményen.

    A festés teljesen új, a tavalyi fehér-szürke összeállítás idén grafitszürke lett, a kisebb oldalszekrények mellett pedig ők is alkalmazták az orrkúp borítását.

    A csapat idén teljesen új pilótafelállással indul majd, Nico Hülkenberg a Force Indiától igazolt át, a tavalyi tesztpilóta, Esteban Gutierrez pedig idén versenyzői üléshez jutott. Mindketten izgatottan várják már az első teszteket, ahol a legnagyobb kihívás a kiegyensúlyozott teljesítmény elérése lesz.

     Az autóbemutatók sora a Red  Bullal, majd a Mercedesszel folytatódik, jövő héten pedig pályára is vihetik a gépeket az első szezon előtti téli teszt alkalmával Jerezben.

    Malik Erika

    Ajánló

    Így lett teljes a Telekom VOLT Fesztivál nemzetközi programja

    Harminc új nevet jelentette be a Sziget

    Eltemették Andy Vajnát – Gönczi Gábor emlékezett meg róla