MENÜ
  • A kockás zászló alól: ÁCIÓ, KÁCIÓ, AKÁCIÓ, VAKÁCIÓ

    Újra itt a nyár, hát zárjon a gyár...

    Álljon le a gép, nyaralni megy a nép! Bízom benne, hogy nem csak nekem cseng a fülembe a Zárjon be a gyár! című Mr. Rick nóta, mert ez volt az első, ami eszembe jutott a Forma-1 nyári szünetéről. Egy hete volt a Magyar Nagydíj, szinte hihetetlen, hogy 7 nappal ezelőtt még a Hungaroringen száguldozott Alonso, Vettel, Hamilton és többi cirkuszi artista, most pedig hetekre elvonulnak a világ szeme elől, hogy kipihenjék a szezon első felének fáradalmait.

    Volt már néhány emlékezetes verseny augusztusban, viszont 2009 óta a csapatok megegyezés szerint néhány hétre visszavonulót fújnak, a gyárak leállnak, a versenyzők és a dolgos nép is kap két hét szabadságot. A Mclaren kezdte meg leghamarabb a leállást, ők már július 30-án bezártak, majd 3-án a Red bULL, 5-én a Toro Rosso, 6-án pedig az összes többi csapat lehúzza a rolót. A megegyezés szerint ilyenkor tilos a tervezési és gyártási osztályok munkája, csupán a marketingesek és a sajtósok dolgozhatnak. Hogy mennyire sikerül ilyenkor kikapcsolódni és elfelejteni mindent, ami kicsit is emlékeztet a Száguldó cirkuszra, azt nem lehet megmondani, Pat Fry viszont, a Ferrari műszaki igazgatója szerint meg kell próbálni agyilag kikapcsolni, mert erre mindenkinek szüksége van. “Megpróbálok megtenni minden tőlem telhetőt, hogy ne gondoljak a Forma-1-re és a családommal eltöltött időre koncentráljak. Hazamegyek Angliába és a családommal töltöm az időt. Jó lesz, hogy két napnál többet tölthetek folyamatosan a két gyermekemmel.”

    A szezonban rekordmennyiségű, 20 futam van a versenynaptárban, aminek több, mint a felén vagyunk túl. 11 versennyel a hátunk mögött a legtöbb csapat félévértékelőt tartott, mielőtt fejest ugrott volna a nyaralásba.

    “Nyilván az elején, a szezon előtti tesztek után egy kicsit le voltunk maradva. Szerintem ebben az időszakban sokat tanultunk, amit később használni tudtunk. Az első futamok elég szenvedősek voltak, emlékszem, hogy Melbourne-ben körülbelül másfél másodperccel voltunk a legjobb mögött. Ezután hatalmas erőfeszítéseket tettünk a szélcsatornában, a gyártási részlegben és a tervezésen is. A teljes munkaerő reagált a kihívásra, amivel szembenéztünk. Véleményem szerint a többi csapat nagy részét megelőztük már a szezonban a fejlesztések tekintetében, sikerült magunkra találnunk, de még hosszú út áll előttünk” – értékelte Pat Fry a Ferrari a szezon első felét.

    A Sauber két pilótája, Kamui Kobayashi és Sergio Perez is megkapta a maga kérdését. “Összességében jó munkát végeztünk és nagyszerű dolgokat értünk el. A csapat nagyon jó és kiváló teljesítményű autót épített. A legtöbb pályán a szezon kezdetétől versenyképesek vagyunk és ez azt jelenti, hogy a szezon hátralévő részében is magabiztosak lehetünk. Az árnyoldala, hogy elszalasztottunk néhány lehetőséget, mert még több nagyszerű eredményt érhettünk volna el. Túl gyakori volt, hogy nem sikerült tökéletesre a hétvégénk. Ha sikerül ezen a téren javulni, sok lehetőségünk lesz még” – válaszolta Kobayashi. “Volt néhány nagyszerű pillanatom a szezon első felében. Kétszer álltam dobogón, Malajziában és Montreálban, ami természetesen nagyon boldoggá tett. Ennek ellenére voltak hullámvölgyek is, mert nem tudtuk minden helyzetből kihozni a maximumot” – mondta Perez.

    Különleges idényt láthatunk 2012-ben, ahol már hét különböző győztest avathattunk a dobogó legfelső fokán. A versenyzők is izgalmasnak tartják ezt, Perez szerint “az idei egy nagyszerű Forma-1-es szezon. A csapatok nagyon közel állnak egymáshoz és ez az eddiginél több csapatnak és pilótának teszi lehetővé, hogy a dobogóért vagy akár a győzelemért harcoljon.” Japán csapattársa pedig az okait is megtalálta: “Szerintem a fő oka a technikai szabályok változása, a befújt diffúzor és a flexibilis első szárnyak betiltása. Ez sokkal közelebb hozta egymáshoz a csapatokat. Idén néhányszor az időmérőn közel tíz autó volt két tizedmásodpercen belül. A legkisebb hiba óriási különbséget okoz a rajthelyekben. Mindezek eredménye, hogy több különböző győztes van, ami jó a Forma-1-nek, jó a rajongóknak és jó nekünk is, versenyzőknek.”

    Ám nem minden játék, móka és kacagás a Forma-1-ben. Vannak, akiknek a kevésbé napos oldalából is kijutott idén. A Red Bull mindenképp tagjává vált ennek a tábornak, hisz a cirkusz, ami 2012-ben körülvette őket, nem tűnik túl jó cégérnek. A héten az állítólag “dühös” Ferrari visszavágott Helmut Marko azon állítására, miszerint az olasz csapat is kézzel állítgatja 2012-es versenyautóját. Marko a Red Bull legújabb technikai botránya után jelentette ezt ki, de eddig 2012-ben már volt szó kézzel állítható menetmagasságról, a motorszabályozásról, lyukakról a padlón, és egyebekről.A csapat pilótája, Webber szerint azonban számtalan hasonló történet terjeng a bokszutcában, amelyekből a regnáló bajnok csapat mindig nagyobb figyelmet kap. “Tudom – tudok róla – hogy más csapatoktól is kérték, hogy foglalkozzanak az autóik alkatrészeivel” – idézete az ausztrál AAP hírügynökség. “De azok nem általános felhasználásra valók, néhány a miénk közül viszont arra. Úgy tűnik, a Red Bull dolgait mindig felkapja a média.” Webber szerint a Red Bull vitái iránt mutatott nagy érdeklődés csak a rivális csapatok “taktikája”. “Elég unalmas taktika tőlük, nem?” – mondta. “Elég kiszámítható.”

    A citromdíjasok közé Pastor Maldonado a Williams forrófejű versenyzője is bekerülne, bár biztos vagyok benne, hogy rajongótábora hasonlóképp megnőtt, mint Narain Karthikeyané. A szezonban mindkettejük bűnlajstroma elég hosszúra nyúlik már és még ugye közel sincs vége. Kíváncsian várjuk, milyen attrakciókat tartogatnak számunkra szeptembertől.

    A nyári szünet után lassan a jövő évi pilótafelállás is körvonalazódni látszik. Vannak stabil emberek, akik egészen biztosan maradnak csapatuknál, viszont a sajtót – és nem utolsó sorban a rajongókat – egyre jobban foglalkoztatja, hogy mi lesz vajon a sorsa Massának, Hamiltonnak vagy épp a hétszeres világbajnok Michael Schumachernek.

    Fernando Alonso jelenleg 40 pontra növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben Mark Webber előtt. A spanyol torreádor, bár csupán ötödikként ért célba a Hungaroringen, ügyesen legyezte a vörös posztót a bikák előtt. Jól egymásra találtak a Ferrarinál, keresve sem lehetne számára jobb csapatot találni, saját bevallása szerint idén van karrierje során a legjobb formában. Nagy kérdés, hogy a 20. futam után is ennyire magabiztos lesz-e, Jaime Alguersuari szerint idén megszerezheti a harmadik világbajnoki címét. Az viszont, hogy jövőre ki ül majd a másik piros autóban, még nagy talány. Felipe Massa – bár utóbbi néhány futamán már jobban teljesített – balesete és a híres “Fernando is faster than you” mondat óta csupán árnyéka önmagának. Félreértés ne essék, nem vagyok ellene, viszont Alonso mellé egy erősebb hátvéd kellene. Nem is lacafacázik a Ferrari, a napokban azt is kijelentették, hogy jelenleg kettes számú pilótát keresnek. A másodhegedűs szerepre már szóba került Raikkönen, Button, Perez vagy épp Webber neve is. Utóbbiról már lecsúsztak, mert a dobogós hely megszerzése után a Red Bull gyorsan az orra elé tolt egy újabb évi szerződést, ami természetesen az ausztrál boldogan írt alá.

    Lewis Hamilton sorsa sincs még megpecsételve, jelenleg a trófeákon megy a harc, a brit versenyző ugyanis szívesen hazavinné megszerzett érdemeit. Hogy jövőre kap-e újabb lehetőséget annál a csapatnál, ahol karrierje kezdete óta “lakik”, néhány hét múlva kiderül.

    Szeptember elejéig még egy hónap hátravan, hogy addig se maradjunk F1-zaj nélkül, nézzünk meg egy jó kis összefoglalót a Magyar Nagydíjról két és fé percben! Az ügyesebbek megtalálhatják magukat a lelátókon is!

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon