MENÜ
  • A kockás zászló alól: A főpróba

    Teljes a mezőny és a Melbourne előtti főpróba is jól sikerült, jöhet az előadás.

    Még két hosszú hét van az Ausztrál Nagydíj rajtjáig. Az óra sem egyszerre jár mindenki számára a Száguldó Cirkuszban. A rajongók már hónapok óta a V8-asok dübörgésére éheznek, de mit mondjak, van, amit én is odaadnék, hogy halljak egy kis motormuzsikáért és rajtkor a mellkasomban érezzem a felgyülemlő adrenalint. A rajongóknak és újságíróknak lassabban ketyeg a vekker, most teljesen mindegy, hogy a kínai piacról van-e vagy eredeti. Tik… Tak… Hú, de sokszor kell még körbefordulnia a mutatónak március 17-ig! Másként jár viszont a csapatok és pilóták ketyegője. Tiktaktiktaktiktak! Minden századmásodperc számít, a folytonos száguldás, rohanás úgy tűnik, mint rossz szokás, az időre is átragadt. Két hét? Mi az már? Új hátsó szárny? Alakítsuk át a kipufogót, mert mégsem jó? Még két tizedet hozhat az az alkatrész, amit Newey az éjjel álmában rajzolt egy darab csokis kekszre? Tesztelni kéne! De mikor? Mikor? Mikor? … Két hét. 14 nap. Ha péntekig számoljuk, még annyi sem. Ha a reggeli rajtig számoljuk, már annyi sem. Tik…

    Tak…

    A héten mindenkinek kicsit gyorsabban ketyegett. A Force India eddig ült a második pilóta kérdésén, de végre sikerült kikölteni ezt a tojást is. A székfoglalóban végül Jules Bianchi maradt állva, bár ő sem sokáig, Adrian Sutil pedig egy év kihagyás után visszaülhetett oda, ahonnan felállt. Lenyugodtak a kedélyek a 2011-es Kínai Nagydíjat követő kilengés után, Eric Lux – a Lotus egyik vezére, akit Sutil egy szórakozóhelyen összeszólalkozva megsebesített – sebei is beforrtak, a másfél éves próbaidőre – és nem kevés pénzbüntetésre – ítélt pilóta már nagyon vágyott vissza a rajtrácsra. Miután az első barcelonai teszten feltűnt, a madarak már azt csiripelték, nem ok nélkül legyeskedik régi csapata körül ennyit Sutil. Csütörtökön, a teszt első napján végre bejelentették, megszületett a döntés, nem kell tovább hallgatni. „Nem volt egyszerű meghozni a döntést, hogy ki vezessen Paul mellett idén. Az elmúlt hónapokban kemény fejtörést okozott nekünk ez a dilemma. Szoros csata folyt a pozícióért, de Adrian tapasztalata és gyorsasága mellett nem tudtunk elmenni. Adtunk neki még egy esélyt, amit biztosan minden erejével meg akar majd hálálni nekünk. Ha a 2011 második felében mutatott formáját tudja hozni, akkor biztos vagyok benne, hogy a csapat ott folytathatja majd a megkezdett utat, ahol 2012 végé, Brazíliában megálltunk. Adrian hozzáállása és gyorsasága meggyőzően hatott ránk, reményeim szerint eredményes munkát végezhetünk vele idén, hogy a jövőben is sikeresen működhessünk együtt” – nyilatkozta a csapat vezetője.

    Jules Bianchinak látszólag be kellett érnie egy tesztpilótai pozícióval, ám ő sem a le nem aratott babérjain ült, míg a többiek a pályán kocsikáztak. Luiz Raziát már csak a Szentlélek tartotta a helyén Marussiájában, nem pedig a támogatók ki nem fizetett pénze. Ahogy már sokszor bebizonyosodott, pénz beszél, pilóta vezet, a szponzor fizet. Ha pedig nem fizet, a pilóta nem vezet. Így lett ez most is, de nem ez a lé volt az az, amivel a Marussia pohara betelt. Razia kiszállt, Jules beszállt és már tesztelhette is az MR02-t, mert ez a hétvége főpróbája volt Melbourne-nek, mint pudingnak az evés. A Ferrari Pilótaakadémiájának növendéke fülig érő szájjal pózolt új overáljában, a csípős nyelvek máris szájukra vették, ám újdonsült csapata hamar kijelentette, a versenyzővel nem vásároltak Ferrari motort is a jövő évi autójukba. Meglátjuk.

    Főpróba. Vagy főpróba előtti főpróba. Ha nem vagy elég gyors, leírnak. Ha gyors vagy, akkor is, csak tesznek egy kérdőjelet mögéd. Barcelona. Circuit de Catalunya. Újra. Egy hete jártak a csapatok itt utoljára, csak hazaugrottak egy kis hazaiért és jöttek is vissza versenyt szimulálni. Nem tagadás, derékig érő napsütés nem fogadta őket csütörtök reggel, volt, aki viszont örült, hogy legalább az esőgumikat és esős versenykörülményeket is kipróbálhatott, mert Melbourne-ben is van némi esélye egy kis égi áldásnak. Panaszkodtak is a csapatok, hogy az előre eltervezett programjukat jelentősen akadályozta és keresztbe húzta a néha alábbhagyó eső, ám a különböző új fejlesztésű alkatrészek, az abroncsok és beállítások tesztelésére volt lehetőség. Az első tesztnap leggyorsabbja Mark Webber volt, ahogy a pálya felszáradt és a körülmények javultak, a Red Bullra is felkerültek a slick gumik, a Webber-Hamilton kileszagyorsabbma harcból az előbbi jött ki jól, az utóbbi pedig be kellett, hogy érje egy “nap legszorgalmasabbja” címmel a megtett 113 körével.
    Mark Webber így elemezte az első tesztnapot: “Nagyon kemény volt, azt kell mondjam. Nagy hátszél volt az egyes kanyarnál. És a többi rész is nagyon furcsa volt. A szél erőssége nem volt jelentéktelen, de őszintén szólva elég trükkös volt, mert csúszós volt a pálya. Csak a nap végén egy órát tudtunk stabilabb körülmények között dolgozni. Úgy döntöttünk több szett abroncsot használunk el a végén és minden rendben volt. Még van az autóban, de mindent megtettünk amit tudtunk a nap végén a száraz körülmények között elvégzett program során.”

    Pénteken sem volt kegyes az időjárás a Száguldó Cirkuszhoz, még Fernando Alonso sem tudta megtölteni a lelátókat, bár ez Sutilt cseppet sem érdekelte, örömmel ült be régi-új autójába némi gyakorlásra. Egyre sűrűsödtek a hosszabb etapok, a versenyszimulációkra koncentráltak a csapatok, a legfontosabb információ pedig az időtabella állása volt. Mindenki egy dologra kíváncsi már, ki lesz idén a leggyorsabb. Ki lesz idén a világbajnok? Nos, bár a második nap Grosjeannak sikerült a legjobb kört futnia, pontot ezért még nem osztanak, bár mi tagadás, szép eredmény ez is, főleg úgy, hogy előző nap még ő kullogott a mezőny után. De így van ez, egyszer fent, egyszer lent…
    Így értékelte a pénteki tesztnapot a Lotus pilótája: Romain Grosjean: „Annak ellenére, hogy az időjárás messze nem volt ideális, ez egy nagyon jó nap volt számunkra, és minden bizonnyal hozzájárul a jó érzéshez, hogy a leggyorsabbként fejeztem be a mai napot, nem pedig a leglassabbként. Ma ismét meggyőződhettünk róla, hogy megbízható az E21 és jól érzi magát minden körülmények között, ami nagyon ígéretes az elkövetkezendő szezonra nézve. Persze azt kívánom, bárcsak több időt tölthetnék az autóban mielőtt elkezdődik a szezon, de ha ugyanitt szerepelünk az eredményjelző monitoron, amikor Ausztráliában leszünk, valóban nagyon boldog leszek”

    Jóból is megárt a sok. Kimi Raikkönen vagy nem ismerte a mondást, vagy nem volt jó vagy nem volt sok, de hogy megártott, az biztos. Ne kérdezzétek, mi, azt mindenkinek saját fantáziájára bízom. A hivatalos információ ételmérgezés, ami ledöntötte lábáról a finn pilótát, így szombat reggel a tartallékost, Valsecchit ugrasztották. Gyorsan összedobták neki az autót, a még előző nap gyorsan megpattant Grosjeant pedig visszaparancsolták a katalán pályára. A nap is kisütött végre, kék ég fogadta a csapatokat Montmelóban. Nem csak a Lotus kapkodott reggel, a Williams bokszában is meg lehetett volna állítani a kést a levegőben, késve érkeztek ugyanis az új alkatrészek a pályára. Az időmérő edzés és a versenyszimuláció mellett aerodinamikai alkatrészek, abroncsok és beállítások értékelésére is sort került szinte minden csapatnál. A nap leggyorsabb körét még délelőtt lágy keveréken Lewis Hamilton érte el, akit Felipe Massa tudott a Ferrarival megközelíteni délután, a képzeletbeli dobogóra Sutil fért még fel, de mint mondtam, ezért még csak vállonveregetés jár, nem pont. Meg mezei pirospont.
    Így értékelte utolsó tesztnapját új csapatával Hamilton: “Nagyszerű, hogy száraz pálya volt utolsó tesztnapomon és sikerült minden tesztelemet kipróbálni, amit szerettünk volna programom végére. Még sok munka áll előttünk, hogy oda kerüljünk, ahol lenni szeretnénk, de a csapat nagyszerű munkát végez. A fiúk keményen dolgoznak a gyárban és itt a pályán; nagyszerű ismerni mindenkit a garázsban és nagyszerű ahogyan együtt dolgoztunk az elmúlt hetekben. A megbízhatóság, a kilométer és a lépésről lépésre történő javulás, melyet elértünk a három teszten nagyon bíztató. Miközben saját teljesítményünkre koncentrálunk, természetesen nem látjuk ellenfeleink minden képességét, így nehéz megjósolni, hol lehetünk. A jövő héten visszatérek a gyárba, az utolsó előkészületi munkákat végzem el a szimulátorban és mérnökeimmel, majd Melbourne-be indulunk az új szezon első versenyére új csapatommal.”

    Az utolsó tesztnapon Rosberg vitte a pálmát, bár Alonso egész nap sorozta, egymásnak adogatták a leggyosabb köröket. A jó időnek köszönhetően a mára kiírt programokat a legtöbb csapat teljesítette. Még Kimi Raikkönen is felgyógyult gyomorrontásából, bár a délelőtt nagy részében kénytelen volt a Lotus garázsában vesztegelni sebességváltó probléma miatt. Egy szónak is száz a vége, meg három tesztnek is, egy pontot sem osztottak még ki ezekért a leggyorsabb körökért, viszont sejteni valamit már lehet… Leginkább azt, hogy jön, jön, jön…

    A főpróba főpróbája, a szezon előtti tesztek utolsó napja, mint egy versenyhétvége vasárnapja, a futam. Megfeszített izmok, tik… tak… tik, tak, tiktak, tiktak, tiktaktiktaktiktak!!! Termelődik az adrenalin, vér szökik az erekbe, szinte ájulásig feszülnek az idegek. Mintha tényleg futam lenne már… Csak lenne már… Még két hete kell várnunk, tik… tak… szép lassan, hogy elnyerjük jutalmunkat hónapokig tartó türelmünkért, az évi 19 eszeveszett száguldást.

    Malik Erika

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon