MENÜ
  • A dohányzásról le lehet szokni….ha akarjuk

    Letesszük a bagót?

    A dohányzás elleni harc nem csak külföldön, de Magyarországon is egyre nagyobb teret kap az utóbbi évtizedben. A kitűzött cél a rendszeres dohányosok prevalenciájának csökkenése. Továbbá a szakirodalom nagy hangsúlyt fektet a passzív dohányzás okozta károsodás jelentőségére is, amely gyakran háttérbe szorul, amikor dohányzásról beszélünk.

    A mindennapi életünkben az egyik legrégebbi élvezeti cikk, a dohány. Ezáltal már a legősibb kultúrákban is jelen volt. Érdekes, hogy eltérő társadalmi megítélése van a mai napig bizonyos kultúrákban. Magyarországon, sokkal elfogadottabb, nincs akkora negatív megítélése, mint más országokban. Mindez azt idézi elő, hogy az ellenállás is jelentős, amikor dohányzás elleni programról, törvényekről beszélünk. Pszichológusként arra helyezném a hangsúlyt, hogy a dohányzás következtében szenvedélybetegség is kialakulhat. A függőség igen veszélyes, nagyon nehéz a leszokás, azonban nem lehetetlen. Fogadjuk el, hogy a nikotin ugyanolyan drog, mint más kábítószer, ne áltassuk magunkat tévhitekkel. Valószínű, hogy bizonyos tévhitek, mítoszok megszilárdulása a dohányzással kapcsolatosan azért is erősödhetett meg, mert az egészségre való káros hatására, valamint szenvedélybetegség lehetőségére csak későn figyeltek fel. Az utóbbi évtizedben az egészséges életmód berobbanásával kezdett tudatosulni a társadalmi szintű probléma. Összefüggést fedeztek fel a daganatos és krónikus betegségek kialakulásában, valamint a passzív dohányzás, mint veszély kerül napirendre.


    Dohányzás egészségkárosító hatása

    A dohány latin neve nicotiana tabacum. A nikotin a cigarettafüst legerősebb hatású összetevője. Fokozza a központi és vegetatív idegrendszer mediátor anyagainak felszabadulását. Ennek következtében növekszik a percenkénti érverések száma, a szív munkája, a szívösszehúzódások gyorsasága és erőssége. Továbbá az erek szűkülete, a vérnyomás, valamint vérlemezkék tapadóképessége.

    A nikotin összeadódó hatásának következtében

    • – fokozódik a mirigyek váladéktermelése
    • – csökken a térdreflex
    • – nő a várandóság idején a méhizomzat görcsös összehúzódási készsége
    • – zavar keletkezik az agy- és szívizom vérellátásában, az érfalakat tápláló véredények
    • idegi szabályozásában

    A nikotin addikciós hatásának mechanizmusát vizsgálva elmondható: a nikotinnak az a képessége, hogy testileg függővé tesz, minden más kábítószernél erősebb, még az ópiumszármazékoknál is. Ha a nikotin igen nagy adagban elárasztja a testet, a nikotin- molekulák elfoglalják az idegvégződések receptorainak nagy részét, ezzel blokkolják a test saját ingeranyagait. Ezáltal jön létre a nyugtató hatás, ami meglehetősen paradoxnak tűnik. Minden szippantás a cigarettából a tüdőn keresztül egy kis nikotint szállít az agyba, ami gyorsabban hat, mint heroinista vénájába fecskendezett opiát.  kiemelném azt az adatot, miszerint a cigaretta elszívása után a véráramba lévő mennyiség harminc perc alatt a felére, egy óra alatt a negyedére csökken. Ez a magyarázat arra, hogy miért szív el egy dohányos akár több mint húsz szálat egy nap alatt. A cigarettázás során kétféle füstféleség keletkezik a főfüst (cigaretta szívásakor beszívott füst) és a mellékfüst (a cigaretta szívási szünetében keletkezik, ami közvetlenül a levegőbe kerül).

    A füstféleségek elemzése során kiderült, hogy egészségkárosító elemek (ún. ingeranyagok, toxikus anyagok, rákkeltők), a mellékfüstben nagyobb mennyiségben mutathatóak ki, mint a főfüstben.


    Leszokást segítő programok, tanácsok

    A statisztikai adatok szerint a spontán leszokás aránya igen csekély, nem haladja meg az 5%- ot. A legtöbb sikeresen leszokók 4-5 próbálkozás után éri el a kívánt nemdohányzó státuszt. A leszokást támogató pszichológiai programok a leszokás arányát 30%-ra emelik és ez nagyon jó eredménynek tekinthető. A „megcsúszások” egyesek számára kudarcként értelmeződnek és többszöri előfordulásuk megingathatja az egyénben a kontroll képességébe vetett hitet. Mindez olyan negatív gondolati sémákat hoz létre, amelyek valóban akadályozzák a sikeres leszokást. A leszokást segítő programok ereje abban rejlik, hogy ösztönözni és bátorítani képesek azokat az egyéneket, akinél a leszokási kísérletek nem vezettek eredményre.

    Leszokáshoz szükséges motivációs tényezők:

    • vágyakozás a dohányzással összefüggő, kisebb tünetek megszűnésére (pl.: köhögés,
    • zihálás, szív-szenzációk)
    • egy megjavuló, jövőbeni egészséges létezés elvárása
    • törekvés fokozott önuralomra és önbecsülésre
    • leszokásból származó előnyök igénylése (pl.: egészség, szabadság, szociális és
    • gazdasági)

    A környezet bátorító, támogató jelenléte és tanácsai elősegítik a függőség legyőzését. A leszokást segítő programok befolyást gyakorolnak a leszokni vágyók gondolkodására, érzéseire, valamint viselkedésére egyaránt.

    Itt emelném ki a gyógyszerészek szerepét, nagy kihívásnak tartom, de a realitás talaján maradva hiszem, hogy elősegíthetik a betegek sikeres leszokását. A betegek nagy bizalommal vannak a gyógyszerészük iránt, ezt a bizalmi kapcsolatot fel lehet használni annak érdekében, hogy a beteg szemét felnyissa és alternatívát mutasson a cigarettával szemben. A betegnek nagy igénye van, hogy foglalkozzanak vele és ne futószalagon dobálják ide-oda az időhiányra hivatkozva. Ha időt és energiát szánunk egy gondozott páciensre, akkor meg fog nyílni, talán megfogalmazhatom úgy is, hogy Önök, gyógyszerészek ilyenkor pszichológus szerepkört töltenek be, amiből a beteg később profitál. Edukációnak is nagy szerepe van, hiszen mai napig a betegek tévhitekben élnek a dohányzással kapcsolatosan. Ennek ellenére a negatív, halállal való ijesztgetés nem visz minket előre a sikeres leszokás útján.

    Három lépést szeretnék bemutatni, mely önállóan is alkalmazható, s megkönnyíti a dohányzás abbahagyását:

    1. Első lépésben gyűjtsük össze mindazon szükségleteiket, vágyaikat, amelyek beteljesítését a dohányzással helyettesítik. Itt a következő lépést tegyük fel magunknak: mi hiányzik, amikor nem dohányzom?
    2. Ezek után állapítsuk meg vágyaik, szükségleteik sorrendjét, jelentőség és fontosság szerint. A legnyomatékosabb szükséglet kerüljön bal oldalra, a hiearchia legtetejére, míg a legkevésbé erős a bal oldalra, a hiearchia legaljára
    3. A harmadik lépésben keressenek alternatívákat szükségleteik kielégítésére, és vezessék fel azokat a táblázat jobb oldalára. Az itt felvethető kérdés így hangozhat: van-e olyasmi, ami szükségletemet (vágyamat) ugyanolyan jól kielégíti, vagy legalábbis esélye van rá.

    Kiemelném azt a tényt, ha változtatni szeretnénk dohányzási szokásainkon, döntő fontosságú, hogy szükségleteink kielégüljenek. Esély a leszokásra csak akkor lehet, ha szó szoros értelemben békét kötünk szükségleteinkkel. Szükségleteink önmagukban véve teljesen rendben vannak, semmi okunk rá, hogy bármit is tegyünk ellenük. A legtöbb leszoktató program csődjének alapvető oka, hogy háborít indít a dohányzás okaként kikiáltott szükségletekkel szemben.

    Makai Gábor
    klinikai szakpszichológus
    www.makaigabor.hu
    makai.pszichologus@gmail.com

    Irodalom:
    – Füredi János (1998): A pszichiátria magyar kézikönyve. Medicina Könyvkiadó,
    Budapest
    – MH Honvéd Egészségügyi Központ (2006): Van-e élet a dohányzás után? Szociális és
    Munkaügyi Minisztérium

    Patika magazin

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon