MENÜ
  • 31 módszer, hogy okosabbak legyünk (1/2)

    Olvasgass. Tanulj nyelveket. Legyél sakkbajnok. Kapcsolj ki. Agyunk fejlesztése sokkal egyszerűbb – és mókásabb – mint hinnénk.

    1. Játssz a szavakkal!

    Alec Baldwin ráérzett valamire. A kutatások azt mutatják, hogy a szójátékok csökkenthetik a demencia és az Alzheimer-kór kockázatát. Tehát ne legyen bűntudatod, ha néhány percet a népszerű okostelefonos játékra szánsz. Csak el ne felejtsd kikapcsolni a repülőn…

    2. Egyél kurkumát!

    Ez a népszerű indiai fűszer és a thai curry – ez egy gyömbérszerű gyökér – kurkumint tartalmaz, mely csökkentheti a demencia kockázatát. Persze csak módjával: Indiában a kurkumát narancssárga festékként is használják.

    3. Járj tae kwon do-ra!

    Vagy táncra. Vagy játsszál squash-t. Keress egy olyan tevékenységet, mely megemeli a pulzusodat és sok koncentrációt igényel, mondja John J. Ratey, a Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain szerzője (Szikra: az agy és a testmozgás forradalmian új tudománya). Még az otthonülők is megtalálhatják a maguk agyserkentő sportját, hála a Microsoft Kinect és a Nintendo Wii Fit interaktív játék-technológiájának.

    4. Tájékozódj az Al Jazeera-n keresztül!

    Ne zárd el magad az új ötletek elől. Egy 2009-es tanulmány kimutatta, hogy az Al Jazeera English nézői sokkal szélesebb látókörűek, mint azokat az emberek, akik a CNN International és a BBC World híreit nézték.

    5. Dobd el az okostelefonod!

    Például a szemétbe: az e-mailek állandó ellenőrzése elvonja a figyelmet és csökkenti az eredményességet. És ha időről időre offline üzemmódba kapcsolsz a Freedom internet-blokkoló szoftver telepítésével, végre csak az előtted álló feladatra koncentrálhatsz.

    6. Aludj. Sokat.

    Szundikálj, majd feküdj le korán. Harvardi kutatások kimutatták, hogy az agy lefekvés után is folytatja az emlékek feldolgozását, így később könnyebben elő tudod hívni őket.

    7. Töltsd le a TED alkalmazást!

    A világ legnagyszerűbb elméi évente összegyűlnek a TED (Technology, Entertainment, Design) konferenciákon, hogy olyan élenjáró témákat kutassanak, amilyen az agy feltérképezése és a megszületés előtti intelligencia. Ha esetleg nem tudnál rajta részt venni, töltsd le a TED alkalmazást iOs-ra vagy Androidra.

    8. Menj el egy könyvfesztiválra!

    Mindig is meg akartad látogatni Los Angeles-t, Wales-t, vagy Jaipur-t? Nos, mindhárom helyt ad egy-egy nagyobb könyvfesztiválnak. Szóval még időben vegyél jegyet, és utazás közben ismerj meg egy kicsivel jobban olyan nagymenő szerzőket, mint Tom Stoppar, vagy Jennifer Egan.

    9. Építs „memóriapalotát”!

    Egy trükk, hogy gyorsan felidézd a dolgokat: kapcsold össze a dolgot, amire emlékezni akarsz, egy eleven képpel. Lehet, hogy nincs elég türelmed, hogy egy tényleges memóriapalotát felépíts, de legalább belekóstolhatsz egy kicsit a technikába, ha elolvasod Joshua Foer könyvét, a Moonwalking With Einstein: The Art and Science of Remembering Everything-et (Holdséta Einsteinnel: A mindenre emlékezés művészete és tudománya).

    10. Tanulj nyelvet!

    Egy második nyelv elsajátítása megedzi a prefrontális cortexet, mely a döntéshozásra és az érzelmekre van hatással. Iratkozz be egy tanfolyamra, táborozz le egy szecsuani területen, vagy egyszerűen szerezd meg a rosetta-i követ, és tanítsd magad latinra.

    11. Egyél étcsokoládét!

    Talán nem turbózza fel az IQ-dat reggelre, ám az étcsokoládé memóriajavító flavonoidokat tartalmaz. És csak tessék, igyál hozzá egy pohár vörösbort – mely egy másik remek flavonoid forrás.

    12. Csatlakozz egy kötő-klubhoz!

    Elő a kötőtűkkel, és készítsd egy csodás sálat. A finom mozgások fejlesztik a kognitív képességeket. Ráadásul télen sem fogsz fázni.

    13. Töröld le a mosolyt az arcodról!

    Kísérletek kimutatták, hogy egy egyszerű szemöldökráncolás sokkal szkeptikusabbá és analitikusabbá tesz a gondolkodás során.

    14. Játssz erőszakos videó-játékokkal!

    Igen, jól hallottad. Különböző tanulmányok is bebizonyították, hogy a videó-játékok fejlesztik a reflexeket, segítenek abban, hogy egyszerre több feladatra is tudjunk koncentrálni, valamint hogy csökkentsük a feszült helyzetek után adódó kellemetlen érzéseket. Szóval próbáld ki az idei tél legjobban fogyó játékait – a Skyrimet, vagy a Batman: Arkham Asylum-ot.

    15. Kövesd az alábbi emberek twitter-bejegyzéseit!

    (@Nouriel): Kóstolj bele gazdasági zsenialitásába, és barátkozz vele Facebook-on, hogy betekinthess aranyifjú életstílusába.

    (@JadAbumrad): Radiolab műsora az egyik legötletesebb tudományos és filozofikus útikalauz a rádiók hullámhosszán.

    (@colsonwhitehead): Regényírónak kiáltották ki, és ugyanolyan éleslátó és szórakoztató 140 karakterben, mint mások több kötetben.

    A következő 16 tippet itt olvashatjátok!

    Forrás: Newsweek

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Gerendai: „Látogatói csúcsot hozott a Lupa”

    Bulvár
    szept. 17., csütörtök

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    szept. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    szept. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon