MENÜ
  • 31 módszer, hogy okosabbak legyünk (2/2)

    Íme, a tegnapi sorozatunk folytatása:

    16. Egyél joghurtot!

    Igen, a probiotikumok jót tesznek a gyomornak, ám egereken végzett kísérletek azt is igazolják, hogy az agynak is előnyére vannak: a probiotikummal táplálkozó egerek jobban kezelték a szorongást, és megemelkedett aktivitást mutattak az agynak azon szekcióiban, melyek az érzelmekért és a memóriáért felelősek.

    17. Telepítsd a Supermemo-t!

    Ha valamit meg akarsz tanulni kívülről, a legjobb abban a pillanatban visszaidézned, mielőtt elfelejtenéd. A flashcard-szerű SuperMemo program segít benne, hogy rendszerezni tudd a fontos, új adatkat – és aztán emlékeztet rá, hogy a megfelelő pillanatban visszaemlékezz rá, pont mielőtt elfelejtenéd.

    18. Nézz meg egy Shakespeare darabot!

    Kimutatták, hogy a híres szerző művei aktívabban lekötik az agyat, mint a legtöbb kortárs szöveg – és valószínű, a színpadi változatok sem árthatnak. Ha éppen ráérnél, nézd meg New York-ban a Titus Andronicus-t, vagy Washingtonban A két veronai ifjút.

    19. Finomíts a gondolkodásodon!

    Daniel Kahnerman, a Thinking, Fast and Slow szerzője szerint az agyunk kétféle különböző gondolkodási sémával rendelkezik. Az egyik gyors és automatikus, a másik lassú és erőfeszítést igényel. Kahneman úgy véli, ha megértjük ezt a két rendszert, akkor képesek lehetünk észlelni a lusta figyelemelterelődéseket, és jobb döntéseket fogunk hozni.

    20. Hidratáld magad!

    Való igaz, az összes orvos és edző ezzel jön, ahogy mi is: a dehidratáció rákényszeríti az agyat, hogy keményebben dolgozzon, és tompíthatja a tervező-készségét.

    21. Ismerd meg az iTunes U-t!

    Attól még, hogy nem Princeton-ban élsz, nyugodtan részt vehetsz egy Ivy League egyetemei előadáson. Az elsőrangú iskolák az antik filozófiától kezdve az asztrofizikáig mindenféle előadásokat feltöltenek online az iTunes U-ra.

    22. Látogass múzeumokat!

    Nem csak okosnak látszol a művészettől, de kimutatták, hogy a stresszt is csökkenti, mivel olyan dologra koncentrálsz, ami tényleg számít.

    23. Játssz hangszeren!

    Pengesd a húrokat, kalimpálj a zongorabillentyűkön, fújj bele a bödönbe! A hangszeren való tanulás növeli az IQ-t, és a memóriáért és a koordinációért felelős agyféltekék aktivitását is fokozza.

    24. Írj kézzel!

    Emlékszel még milyen érzés? Az agytérképek kimutatták, hogy a kézzel való írás az agy több szekcióját lefoglalja, mint a gépelés. Ráadásul könnyebben emlékeszünk valamire, ha előtte papírra vetettük.

    25. A Pomodoro technika

    Ehhez az időbeosztási módszerhez semmi szükség tésztára, csak egy konyhai időmérőre, hogy sokkal eredményesebb legyél. Annak segítségével dolgozz 25 perces blokkokban, mindegyik után rövid szünetet tartva; az ismétlődő pihenők segítik a mentális gyorsaságot/kitartást.

    26. Kapcsolódj ki!

    Engedd szabadon szállni a képzeletedet. Tanulmányok sokasága igazolja, hogy a kikapcsolódás, különösen, amikor öntudatlanul végzel valamit, segíti az agyat, hogy „nagyban” gondolkozzon.

    27. Igyál kávét!

    És ne csak egy csészével: azok a nők, akik négy csésze kávét is megisznak egy nap, kevésbé valószínű, hogy depresszióban fognak szenvedni, mint azok, akik csak egy csészével isznak meg egy héten. Más tanulmányok kimutatták, hogy a kávé támogatja a rövidtávú memóriát.

    28. Késleltesd a jutalmat!

    Tanulmányok kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik képesek voltak nemet mondani az előttük lévő mályvacukorra, évekkel később magasabb SAT eredményeket értek el, mint azok, akik lecsaptak rá. A jóval sikeresebb gyerekeknek sincs szükségszerűen veleszületett tehetsége a türelemre; azzal tartották kordában a figyelmüket, hogy valami másra koncentráltak, például énekelgettek.

    29. Válj szakértővé!

    Legyél a mestere valaminek, amit élvezel, és az agyad sokkal jobban fog teljesíteni, amikor azt csinálod. A sakkbajnokok például sokkal gyorsabban felismerik a mintákat/sémákat, mint az amatőrök. A szaktudás nem öröklött – ahogy a régi közmondás mondja: gyakorlat teszi a mestert.

    30. Írj online kritikákat!

    Bárkiből lehet kritikus az interneten – legyen belőled is. Ha valami tetszik, vagy sem, írd meg az Amazonon, Yelpen, vagy bárhol másutt. A véleményed szavakba öntése segít abban, hogy jobban megértsd a saját gondolkodásodat.

    31. Ruccanj ki a városból!

    A nagyvárosi élet nyugtalansághoz vezethet, írja a tudományos újságíró Jonah Lehrer. Már pár perc a zsúfolt utcán elég, hogy gyengítse a memóriát és az önkontrollt, mialatt az agy feldolgozza a rengeteg ingert. Egy szó, mint száz: tervezz meg egy hétvégi kiruccanást, lépj kapcsolatba a természettel, hogy az agyad könnyebben regenerálódjon.

    Forrás: Newsweek

    Nyereményjáték

    Bulvár

    A Plázson még tart a nyár

    Bulvár
    Sze. 2., szerda

    Lupa Duma – Costes vacsorával

    Bulvár
    aug. 10., hétfő

    Televízió

    A Jonas Brothers tagja lett a Voice új mestere

    Televízió
    okt. 8., kedd

    Gyermeket vár a Pretty Little Liars sztárja

    Televízió
    jún. 29., szombat

    Új sorozatban a Tizenhárom okom volt sztárja

    Televízió
    Sze. 13., csütörtök

    Ajánló

    Új világsztárt jelentett be az EFOTT

    STRAND Fesztivál: műsorváltozás!

    A Petőfi Zenei Díjjal indul a fesztiválszezon