MENÜ
  • Filmkritika: Szívvel-lélekkel

    Egy szív útja egyik testből a másikba.

    Simon (Gabin Verdet) két barátjával szörfözni indul. A partról hazafelé a sofőr elbóbiskol az autóban, és a fiúk balesetet szenvednek. Simonon, aki nem volt bekötve, már nem tudnak segíteni az orvosok, a kamaszt agyhalottnak nyilvánítják. Édesanyjának (Emmanuelle Seigner) és édesapjának (Kool Shen) meg kell hoznia a döntést, hogy felajánlják-e a szerveit transzplantációra. Mindeközben egy kétgyermekes anyuka épp szívdonorra vár, bár nem egészen biztos abban, hogy meg szeretné-e kapni egy halott szervét.

    A fiatal francia rendezőnő, Katell Quillévéré egy olyan témát választott legújabb filmjéhez, ami akár elcsépeltnek is tűnhetne, de a megvalósítás során annyi emlékezetes pillanat került bele, hogy egy percre sem bánjuk, hogy a szívtranszplantációt állította a középpontba. A film első néhány perce egészen irigylésre méltó. A kamasz Simon kora reggel a barátnője szobájából az ablakon keresztül oson ki. Mielőtt kiugrana, még vet egy pillantást az alvó lányra, és lefotózza a telefonjával, majd biciklire pattan, és kiváló zenei aláfestés mellett szeli át a várost, hogy találkozzon a barátaival. A gyönyörűen felvett szörfös jelenetek tovább erősítik azt a szabadsággal teli vidám életet, amit látszólag semmi sem vehet el ezektől a fiataloktól. A filmnek talán a legszebb és egyben legmegrázóbb része a baleset ábrázolása: a vezető fiú nézőpontjába csöppenünk, akinek a le-lecsukódó szemei előtt az aszfalt hullámokká változik, majd minden elsötétül.

    Quillévéré innen bontja ki a transzplantáció folyamatát, és egy kicsit bepillantást nyújt az átültetéshez kapcsolható szinte minden egyes szereplő életébe. Nemcsak a gyászoló szülőket láthatjuk (Seigner és Shen fantasztikusan ábrázolják a gyász kezdeti stádiumában jelentkező fájdalmat és tehetetlen dühöt), hanem az ápolónő vágyai is megjelennek, akit leteremt a főnöke, amiért úgy beszélt a kómában fekvő fiúhoz, mintha még lenne esélye felépülni; átérezzük a madárrajongó orvos zavarát és tanácstalanságát, ahogy valószínűleg sokadik alkalommal sem tudja egyszerűen szóba hozni a hozzátartozóknak a szervek felajánlásának lehetőségét; utalást kapunk arra, hogy az egyik legelismertebb sebész unokahúgának lenni sem olyan egyszerű; és átérezhetjük a fiatal fiú aggódását is, aki végig határozottan próbálja segíteni az édesanyját az operáció előtt.

    Minden karakternek csak egy kisebb játékidő jut, mégis olyan sztárok vállaltak benne szerepet, mint Jacques Audiard prófétája, Tahar Rahim; Xavier Dolan egyik múzsája, Anne Dorval; vagy éppen az egyik legizgalmasabb és legfelkapottabb fiatal francia színész, Finnegan Oldfield. Hiába látunk egy profin lebonyolított folyamatot, ahogy a szerv a donortól eljut a betegig, időközben ez annyi érdekes emberi sorssal fonódik össze, hogy sokkal átélhetőbbé válik, és jóval mélyebben megérint minket az, ami óramű-pontossággal pereg le előttünk a vásznon.

    Ennek köszönhetően ugyan egy fiatal fiú halála a katalizátora a történetnek, a Szívvel-lélekkel mégis élettel és apró csodákkal teli film, ami úgy üt szíven, mint a műtét során használt defibrillátor.

    Horoszkóp

    Nyereményjáték

    Bulvár

    Ma ünnepli 74. születésnapját Robert De Niro

    Bulvár
    aug. 17., csütörtök

    Íme, a Miss Balaton 12 döntős szépsége

    Bulvár
    aug. 17., csütörtök

    Feró nagy bejelentésre készül

    Bulvár
    aug. 4., péntek

    Megkezdődött a Világjátékok Wroclawban

    Bulvár
    Júl. 21., péntek

    Televízió

    Visszatér az Amerikai Horror Story egykori főszereplője

    Televízió
    aug. 2., szerda

    Amanda Bynes újra képernyőn?

    Televízió
    jún. 11., vasárnap

    Ajánló

    Exkluzív interjú a Major Lazerrel

    Rajongóiknak loptak a Sziget szupersztárjai

    Már csak 12 hónap a Sziget Fesztiválig